Terwijl andere autofabrikanten elektrische en hybride technologieën nastreven, gaat Mazda zijn eigen weg met de productie van lichtgewicht SKYACTIV-motoren, die gebruikmaken van de meest geavanceerde engineering voor een hoger koppel, minder emissies en een lager brandstofverbruik. We nemen de schoonheid van SKYACTIV onder de loep en ontdekken hoe dit tot topprestaties en efficiëntie leidt.
Zuiger en zuigerstang
De zuiger is gemaakt van lichtmetaal om het gewicht te reduceren en beschikt over een vorm met aan de bovenzijde een uiterst nauwkeurig ontworpen holte, die een bijdrage levert aan een meer ideale verbranding in de motor. Met behulp van computer aided-engineering is de van hoogwaardig smeedstaal gemaakte zuigerstang in een slanke vorm gegoten. Dit heeft ertoe geleid dat de SKYACTIV-benzinemotor de eerste productiemotor is met een compressieratio van 14:0:1. Waar dat goed voor is? Een beduidend betere brandstofefficiency en meer koppel in het dagelijks gebruik.
|
Krukas
De krukas is een van de zwaardere onderdelen onder de motorkap. Hij zet de verticale beweging van de zuigers om in een roterende. Mazda heeft van krachtig smeedstaal een sterkte, lichtgewicht krukas gemaakt met een fraai gewelfd oppervlak. Bovendien zijn het gewicht en de frictie rondom de draaiende onderdelen verminderd door een dunnere en lichtere as binnen de krukas te fabriceren. Het gevolg van deze aandacht voor detail is een efficiëntere motor die desondanks recht doet aan Mazda’s handelsmerk van soepele prestaties in combinatie met veel trekkracht.
|
Uitlaatspruitstuk
De meeste viercilinders hebben een eenvoudige vier-in-een uitlaat, maar de hoge compressie van de SKYACTIV-motor vereist een meer verfijnde aanpak. De technici van Mazda vormden dit 4-2-1 uitlaatspuitstuk om een lang uitlaatproces te creëren dat ideaal is voor de afvoer van restgassen. De lus-achtige pijp bespaart ruimte onder de motorkap. Het is een voorbeeld van SKYACTIV-denken, waarbij een ingenieuze oplossing ertoe leidt dat Mazda’s nieuwste motoren tot 15% efficiënter zijn en meer koppel hebben dan hun toch al imposante voorgangers.
|