Nieuws, Technologie 05-06-19 | 18052 keer gezien

Cijfers revolutionaire Skyactiv-X Motor bekend

  • Eerste commerciële benzinemotor ter wereld die vonk- en compressieontsteking combineert
  • Skyactiv-X met 180 pk en 224 Nm en minimum verbruik van 4,3 l/100 km en 96 g/km CO2

Mazda heeft vandaag officieel zijn revolutionaire Skyactiv-X benzinemotor gelanceerd met de start van de verkoop van deze bijzondere motor in de Mazda3. Klanten in verschillende Europese landen waaronder Nederland kunnen vanaf nu de nieuwe Mazda3 Skyactiv-X bestellen, waarvan vervolgens de eerste leveringen dit najaar worden verwacht.* De nieuwe motor zal ook leverbaar zijn in de onlangs geïntroduceerde Mazda CX-30.

Spark Plug Controlled Compression Ignition

De 2.0 liter, viercilinder Skyactiv-X motor met Mazda’s unieke Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie is ’s werelds eerste commerciële benzinemotor die de vonkontsteking van een benzinemotor combineert met de compressieontsteking van een diesel.

De Skyactiv-X, die voorziet in een ultieme combinatie van de soepele prestaties van een benzinemotor en de superieure respons van een dieselmotor, beschikt over een maximaal vermogen van 180 pk en een maximum koppel van 224 Nm. De Mazda3 Sedan met Skyactiv-X motor scoort bovendien een uitstekend laag brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 kilometer met een CO2 emissie van slechts 96 g/km.** Alle handgeschakelde versies beschikken over een energielabel A.

Mazda M Hybrid

De nieuwe Mazda3 Skyactiv-X, maar ook Skyactiv-G, is standaard uitgerust met Mazda M Hybrid technologie. Het intelligente 24-V mild-hybrid systeem minimaliseert het brandstofverbruik, verhoogt de efficiency van de motor en verlaagt de uitstoot door energie op te slaan tijdens het afremmen, die vervolgens gebruikt wordt voor een elektromotor, die de verbrandingsmotor ondersteunt.

Uitrusting Mazda3

De gloednieuwe Mazda3 Skyactiv-X, evenals de versies met Skyactiv-G, is beschikbaar als Hatchback en Sedan, met een keuze uit de handgeschakelde Skyactiv-MT zesversnellingsbak of de zestraps automatische Skyactiv-Drive.

Alle versies met de Skyactiv-X motor zijn standaard voorzien van bredere uitlaatsierstukken. De velgen op de Luxury uitvoering zijn afgewerkt in Bright Silver (Sedan) of Black (Hatchback). Als optie is de Mazda3 Skyactiv-X Luxury ook exclusief beschikbaar met wit lederen interieur op de Sedan of donkerrood lederen interieur op de Hatchback.

Prijzen Mazda3

De vanafprijs van de Mazda3 met 122pk sterke Skyactiv-G motor bedraagt per 1 juli € 27.660,- rijklaar. De Skyactiv-X heeft een meerprijs van € 950,- ten opzichte van de versies met Skyactiv-G en deze is beschikbaar op alle uitvoeringen. De volledige prijslijst met daarin meer productinformatie en andere details is donderdag 13 juni beschikbaar. Vanaf dat moment is de Mazda3 met Skyactiv-X ook configureerbaar op mazda.nl. Schrijf je in om een e-mail te ontvangen.


*     De start van de verkoop kan in de diverse Europese landen variëren. Prijzen van de Mazda3 Skyactiv-X zijn afhankelijk van uitrustingsniveau en markt.

**    De genoemde waarden gelden voor de Mazda3 Sedan met 16 inch velgen en handgeschakelde zesversnellingsbak. De waarden zijn NEDC cijfers, vastgesteld volgens typegoedkeuringsverordening (EU) 1153/ 2017. WLTP brandstofverbruik: 4.6 – 9.3 l/100km, WLTP CO2 emissies: 122 – 157 g/km; NEDC brandstofverbruik: 3.9 – 6.6 l/100km, NEDC CO2 emissies: 96 – 125 g/km.

Delen via

Tags:   skyactiv

  • G. den Brok schreef:

    Ik ben een fijne Mazda CX5 rijder van de 1e generatie, ik rijd sinds 8 mei 2017 de laatste versie CX5, waar ik zeer tevreden mee ben. Echter ben ik gewend om na +/- 2 jaar mijn in te ruilen, echter is er op dit moment niets nieuws aan de horizon om mijn CX5 in te ruilen voor een nieuwe. Dat zou veranderen als er bijvoorbeeld een update kwam met een active X- motor, maar niets van dit alles. Ik ben nu toch aan het rond kijken in andermans keuken, voordat mijn huidige CX5 de moeite niet meer waard is om in te ruilen. Om hetzelfde/huidige onveranderde type nieuw te kopen is voor mij geen optie . Toch jammer.

  • J. Peters schreef:

    Komt er ook een mazda 6 sportbreak met een skyactiv-X motor? Zo ja, wanneer?

  • PCS schreef:

    Vraag: Is het eerste cargoschip met een lading Mazda 3 Skyactiv x al vertrokken uit Japan en onderweg naar Antwerpen?

  • Roderik schreef:

    goedenavond, mooie verbetering deze auto, mijn vraag is of het infotainment van de mazda 3/cx-30 ook komend jaar in de Mazda 6 / cx-5 komt?

  • […] voordeel van de Skyactiv-X motor is dat hij naast krachtig ook extra zuinig is. Maar hoe zit dat in de praktijk? AutoRAI reed de […]

  • PCS schreef:

    Inmiddels bericht gekregen dat mijn bestelde Mazda 3 AT Hatchback Luxery met Skyactive-X motor +/- 20 september bij mijn Mazda dealer is en dan nog rijklaar moet worden gemaakt voor aflevering.
    Ik hoop dan eind september ermee te kunnen rijden.

  • Erik schreef:

    Een SkyActiv X motor in de bestaande CX-5, dat zou de kritiek op de niet al te vinnige165 pk benzinemotor doen verdwijnen. Mazda, jullie doen verder prima! Een tevreden Mazda 6 Sportsbreak rijder.

  • Paul schreef:

    Beste Mazda,

    Waarom zijn de prijzen van de Mazda 3 Skyactiv-x uit de prijslijst gehaald? Ze hebben er wel ingestaan maar de huidige PDF van 1 juli 2019 bevat geen prijzen meer. Is de auto tijdelijk niet te bestellen misschien?

    Groet, Paul

  • Nathan schreef:

    Ik ben erg te spreken over deze auto (en andere modellen zoals de CX-5). Ik vind het design echt wel een verademing naast het duitse plastic met veel luchthappers en blinde vents. Helaas vind ik het dan wel jammer dat bepaalde opties niet leverbaar zijn op de instap modellen. Ik ben al wat blij dat adaptive cruise control vanaf instap beschikbaar is, maar vind het erg jammer dat Traffic jam assist (echt stop&go) niet beschikbaar is op bijvoorbeeld comfort uitvoering. Dit is namelijk niet echt een luxury optie, maar juist rijcomfort. Ik zou graag een Mazda leasen met TJA zodat ik energieker op mijn werk kan komen namelijk.

    Je ziet dat Mazda de Japanse ambacht goed begrijpt in design en comfort, maar helaas loopt techniek in infotainment en hulpsystemen weer iets achter op overige fabrikanten.

    Verder ontzettend nette prestatie m.b.t. skyactiv-X motor. In het nederlandse lease geweld een welkome tegenhanger voor het duitse “zuinig op papier”.

  • B. K. schreef:

    Hi, hoe kunnen jullie toch te voldoen aan NOx standaarden terwijl jullie motor veel hogere compressie, een supercharger, en arme mengsels gebruikt? Ik lees zelfs dat jullie motor de enige was in Japan die na het dieselschandaal getest werd en niet buiten de standaard viel.

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi B.K. op deze pagina leggen we uit hoe Skyactiv-X werkt. Daar kan je meer lezen en zien over hoe we dit voor elkaar hebben gekregen.

  • Frans Hofman schreef:

    Goedendag.
    Mag ik nog een reactie op mijn chat verwachten?

    • Roos van Mazda schreef:

      Goedemorgen Frans, ik beantwoord uw vragen graag:
      Bij welk toerental de koppel vrijkomt kan ik u helaas niet vertellen. Zodra deze cijfers bekend zijn delen we ze uiteraard. De Mazda3 met Skyactiv-X motor wordt dit najaar geleverd, en de Mazda CX-30 met deze motor zal niet lang daarna volgen. De interieurkleuren zijn een designkeuze van onze ontwerpers.

  • frans hofman schreef:

    Hallo,
    de 3 en de cx 30 staan beiden op mijn shortlist.
    de koppel valt tegen, zie de reacties, maar bij welk toerental komt de koppel vrij?
    Wanneer kan de 3 met sky active x echt geleverd worden?
    Wanneer de cx 30 met dezelfde motor?
    En waarom is bij de duurste uitvoering het interieur van de cx30 niet gewoon in zwart leverbaar, net als bij de 3 maar krijg je de bruin tinten erbij die bij bijna geen enkele exterieur kleur mooi uitkomen?

  • Erwin schreef:

    Nu heb ik inmiddels de luxery skyactive-x besteld inclusief uit voorhand spoilers rondom. Maar in de folder is nog bekent maar op internet zie ik al filmpjes (ik denk afkomstig uit Japan) dat er al uitvoeringen zijn inclusief spoilers.

    Weet u al wanneer deze zichtbaar en bestelbaar zijn op jullie site?

    • Mady van Mazda schreef:

      Beste Erwin, daar is op het moment geen informatie over. Als dat veranderd zullen we hier uiteraard over communiceren.

  • Ron schreef:

    Is deze activeX motor geschikt voor E95 E10 ?

  • Ron schreef:

    Ik heb een filmpje gezien over “Traffic Jam Assist”. Nu vraag ik mij af of dit alleen met een automaat mogelijk is?

  • Juul schreef:

    Vanaf wanneer staat de Mazda 3 met sky active x motor bij de dealer?

  • Leotiemens schreef:

    Ik rij een cx5 ik zou ook wel sky x motor in mijn auto willen de cx30 is te klein voor mij ivb met instappen

  • Jan Bormans schreef:

    In allerlei (technische) promotie filmpjes over de Skyactiv-X motor werd/wordt gewag gemaakt van ondermeer 20-30% meer koppel ten opzichte van de Skyactiv-G motor. Nu de specs echt bekend zijn van de X motor, blijkt de koppel toename (213 -> 224 nm) slechts 5% te zijn. Beetje tegenvallend…!?

    • Mady van Mazda schreef:

      Beste Jan,
      Kunt u aangeven waar u dit gezien heeft? Het percentage van 20 – 30% communiceren we naar mijn weten enkel over de vermindering van het brandstofverbruik. Bedankt alvast.

  • Rob schreef:

    Ben benieuwd of de Mazda 3 met Skyactive X ook in de private lease komt en indien dit het geval is per wanneer ?

    • Mady van Mazda schreef:

      Beste Rob,

      De Skyactiv-X motor is nu beschikbaar met Mazda Private Lease. De prijzen zijn te calculeren bij je dealer, of over een week ook in onze configurator. ^MV

  • Marcin schreef:

    Mam ogromny problem z elektroniką w rx8 🙁 w serwisie boją się tych aut :(. Czy ktoś pomoże mi uruchomić moją miłość !!!!????

  • Gerrit Nieuwkoop schreef:

    Ben in Naarden naar de CX 30 wezen kijken, maar is voor mij niet geschikt i,v,m instappen, Heb m,n 2e CX 5 en zou graag in de volgende CX 5 de nieuwe X motor hebben maar volgens een Mazda medewerker kan dat wel 3 jaar duren, zou er eerst een geheel nieuw model CX 5 moeten komen omdat de X motor niet in de CX 5 zou passen, lijkt me niet helemaal te kloppen want als die in de CX 30 past moet hij zeker in de CX 5 gelepeld kunnen worden. Graag reactie van Mazda .

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi Gerrit, de Skyactiv-X motoren worden alleen in de nieuwe generatie modellen toegepast, dus in een auto als de nieuwe Mazda3 en Mazda CX-30. Er bestaan geen plannen om de motor te installeren in huidige types, omdat er heel veel modificaties gedaan moeten worden om de Skyactiv-X in de huidige modellen te integreren. Het gaat bij deze motor om meer dan alleen de beschikbare ruimte onder de motorkap.

  • C de Bondt schreef:

    Ben bij de introductie in Naarden geweest van de CX 30 hier werdt mij verteld dat de meerprijs van de X-motor 1750 Euro voor de CX 30 terwijl voor de 3 maar 950 Euro raar

  • G. van Unen schreef:

    CX30 in het Naarderbos bekeken, mooie auto maar met mijn lengte van 1.89 is voor mij de daklijn te laag, bij instappen bonsde ik met mijn hoofd tegen de dakrand en dat overkwam meerdere personen, ook de stoel verstelling was voor mij te kort, Nederlanders zijn toch wat langer dan de gemiddelde Japanner; Helaas geen CX30 voor ons, ik blijf mijn CX5 trouw, ben benieuwd wat de activeX motor voor de CX5 gaat betekenen.

  • Paul schreef:

    Hallo Mazda, waarom wordt er in de internationale pers geschreven over 178 pk voor de nieuwe Skyactive-x en in Nederland over 180 pk? Ik neem aan dat er geen modificatie van 2 pk voor Nederland is?

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi Paul, Amerikaanse PK’s zijn anders dan Europese PK’s vanwege een verschil in het beschikbare benzinemengsel. Er is zeker geen modificatie.

  • Ronald Engels schreef:

    Bravo Mazda, zeer indrukwekkend het combineren van diesel met bougie-ontsteekings technologie.

  • Richard Barendregt schreef:

    Kan die active X motor ook in een 2 geplaatst worden zou niet misstaan in mijn gtm .

  • Johannes schreef:

    Skyactiv-X ziet er veelbelovend uit! Maar zoals met alle nieuwe technieken loop je mogelijk toch wat extra risico.
    Hoeveel testuren onder representatieve rij-omstandigheden heeft Mazda hierin gestoken?
    En zou er voor dit type motor (bijvoorbeeld) 1 jaar extra motorgarantie standaard gegeven kunnen worden?

    (overigens zou ik een schuifdak of lederen bekleding niet echt missen, rij al bijna 46 jaar zonder, en de laatste 22 jaar uitsluitend Japans- naar volle tevredenheid)

  • Christophe schreef:

    Kan je ook de motor vervangen van je huidige nieuwe Mazda 3 ??

  • j.p.m.Hoeben schreef:

    Ben zeer benieuwd naar de nieuwe krachtbron.
    komt deze ook beschikbaar voor de andere modellen als de 3 en CX30?
    Rijd nu een CX3 en ben zeer tevreden, een fijne betrouwbare auto!

  • Jj schreef:

    Erg jammer dat er geen optie is voor een schuifkanteldak en een andere kleur leren bekleding. Voor mij geen mazda dan meer

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi, in de Mazda3 is, afhankelijk van carrosserie en motorisering, keuze uit zwart, rood of wit leer.

  • J.W. Burggraaff schreef:

    Interessante ontwikkeling! Hopelijk komt deze SkyactiveX motor ook beschikbaar voor de andere modellen zoals de CX-5 (ik rijd deze nu 2 1/2 jaar en ben erg content met de auto). Wat is trouwens WLTP en NEDC?

  • R. Tempel schreef:

    Schuifdak is ook voor mij een reden om elders te zoeken, jammer want ik vind de techniek en modellen zeer geslaagd, maar wie weet komt de CX30 zo wel met deze opties, waar je eigeblijk niet meer zonder kunt

  • Jdr schreef:

    Ik sluit me aan bij de reactie omtrent personaliseren. Schuifdak en lederkkeuren zijn toch wel een must voor een merk dat zich wil profileren als zogenaamd premium.
    Gebrek hieraan heeft ook ons doen kiezen om bij de concurrentie te shoppen.

  • joost brouwer schreef:

    jammer dat je als klant niet kunt kiezen voor simpele opties als een schuifdak,een andere kleur bekleding,een automaat.
    allemaal wel te krijgen in bijv. usa zoals op introductievideos op youtube te zien is.
    heeft mij doen kiezen voor een ander merk,jammer,ontwerp mazda 3 erg geslaagd verder.

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi, afhankelijk van motorisering en carrosserie kan je kiezen tussen zwart, wit of rood leer. Ook is automaat mogelijk.

  • J. Van Elk schreef:

    Net als L Niessen wacht ik op info mazda CX30 met de activex maar dan uitgebreid met automaat en Mhybrid.

  • L.P.M. Niessen schreef:

    Ik kijk uit naar de CX-30 met de activeX motor.
    Naar mijn mening kan deze motor met het aangegeven verbruik en CO2 uitstoot een revolutionaire ontwikkeling worden genoemd. Ik wacht op de eerste rijtesten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *