Uit informatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat er geen subsidie meer beschikbaar is voor particulieren die dit jaar een gebruikte elektrische auto willen aanschaffen. Pas in 2022 kan weer subsidie worden aangevraagd. Lees hier hoe dat zit.
Particulieren konden dit jaar, net als in 2020, bij de RVO subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Het ging om een bedrag van € 4.000 voor een nieuwe auto en € 2.000 voor een gebruikte, mits wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden, zoals de Mazda MX-30. Zo moet de auto een minimale actieradius hebben van 120 kilometer en een (oorspronkelijke) nieuwprijs tussen de € 12.000 en € 45.000. Ook dient de auto bij een erkend autobedrijf te worden aangeschaft.
Door de massale subsidieaanvraag voor nieuwe elektrische auto’s in 2020 – veel meer dan aan subsidie beschikbaar was en waardoor veel aanvragen werden doorgeschoven naar 2021 – was de subsidiepot begin dit jaar al binnen één dag leeg. Sinds 5 januari is het niet meer mogelijk om in 2021 subsidie te krijgen voor een nieuwe elektrische auto. Wie daarvan gebruik wilt maken, moet wachten tot 2022.
De subsidieaanvraag voor gebruikte elektrische auto’s ging wat minder hard, maar sinds eind augustus is ook deze pot leeg voor 2021. Met ingang van het volgende kalenderjaar kunnen weer aanvragen worden ingediend bij de RVO.
Het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s daalt in 2022 overigens van € 4.000 naar € 3.700. Het subsidiebedrag van € 2.000 voor gebruikte elektrische auto’s blijft de komende jaren onveranderd.
LEES OOK: Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?
‘Geen jaarschotten in subsidieregeling‘
De overheid heeft voor de periode tot en met 2025 in totaal 252 miljoen euro subsidie gereserveerd voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s. Er is echter een maximum dat per jaar beschikbaar wordt gesteld. Dus als de gereserveerde subsidie voor dit jaar op is, moeten we wachten tot volgend jaar voordat er weer geld wordt vrijgemaakt.
De maatschappelijke coalitie van ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA is fel tegen het ‘doseren van subsidiegeld’ en dringt erop aan om per direct het totale subsidiebudget beschikbaar te stellen. Dit zorgt voor een snellere verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.
De CO2-winst die je nú boekt met een elektrische auto, boek je immers ieder jaar dat die auto rondrijdt. En elke nieuwe elektrische auto die nu gekocht wordt, versnelt de groeit van de tweedehandsmarkt. Die tweedehandsmarkt is weer cruciaal om de toegankelijkheid van elektrisch rijden voor consumenten te vergroten, benadrukt de coalitie.