Financieel, Verdieping 21-07-20 | 200 keer gezien

Subsidiepot nieuwe elektrische auto’s leeg voor 2020: wat nu?

De beschikbare subsidie voor particulieren voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, is voor dit jaar al vergeven. De pot met 10 miljoen euro was binnen negen dagen al leeg. Maar wat als je net te laat was met je subsidieaanvraag of op het punt staat om een elektrische auto aan te schaffen? We leggen het hier uit.

Hoe zit het ook alweer?

Particulieren kunnen sinds 1 juli 2020 bij de RVO subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Het gaat om een bedrag van € 4.000,- bij koop van een nieuwe elektrische auto en € 2.000,- voor een gebruikt exemplaar. Bovendien geldt deze subsidie ook bij private lease. In dat geval geldt een maandelijks bijdrage van de staat ter grootte van € 83,- per maand voor een periode van 48 maanden.

De elektrische auto moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een minimale actieradius van 120 km en een (oorspronkelijke) nieuwprijs tussen de € 12.000,- en € 45.000,-, zoals de nieuwe Mazda MX-30. Ook dient de auto bij een erkend autobedrijf te worden aangeschaft.

Massale aanvraag

Het subsidiebudget voor 2020 bedraagt in totaal 17,2 miljoen euro, waarvan 10 miljoen voor nieuwe auto’s (2.500 stuks) en 7,2 miljoen voor gebruikte auto’s (3.600 stuks).

De subsidieaanvraag voor gebruikte elektrische auto’s loopt niet zo hard, maar de subsidiepot voor nieuwe auto’s was binnen negen dagen al leeg. Althans, binnen die tijd werd het maximum van 2.500 subsidieaanvragen overschreden.

Wat nu?

Als je net buiten de boot valt met je subsidieaanvraag voor 2020 of binnenkort een nieuwe elektrische auto wilt aanschaffen, dan kun je nog steeds gewoon subsidie aanvragen. Alleen wordt de aanvraag dan doorgeschoven naar 2021.

Voor 2021 gelden dezelfde voorwaarden voor de subsidieaanvraag als in 2020. Bovendien wordt het budget voor nieuwe elektrische auto’s verhoogd naar 14,4 miljoen euro. Ofwel genoeg voor 3.600 aanvragen.

Wat als mijn aanvraag wordt doorgeschoven?

Als je subsidieaanvraag wordt doorgeschoven naar 2021, moet je langer wachten op de subsidietoezegging. De aanvraag wordt alleen goedgekeurd als er nog voldoende budget beschikbaar is.

Als de subsidieaanvraag voor nieuwe elektrische auto’s echter in hetzelfde tempo doorzet als nu, is de kans groot dat het maximum van 3.600 subsidieaanvragen voor 2021 al voor het einde van 2020 is ingediend. In dat geval is ook de subsidiepot voor 2021 leeg. Het is daarbij goed om te weten dat een subsidieaanvraag niet meer dan één kalenderjaar kan worden doorgeschoven.

Tevens wordt de subsidie pas uitbetaald als de auto geleverd is, op naam is gesteld van de subsidieontvanger en van de RVO een bevestiging is ontvangen. Er wordt geen voorschot uitbetaald.

De subsidie staat dus los van het feit of de auto in jouw budget past. Het is geen korting op de auto, maar een extraatje dat je achteraf ontvangt. Het subsidiebedrag wordt altijd aan de particulier uitbetaald, nooit aan een (auto)bedrijf. Het is overigens wel mogelijk om een autobedrijf te machtigen om de subsidieaanvraag voor je te doen. Dit kan met het formulier machtiging intermediair subsidies.

Het subsidiebudget voor 2022 wordt volgend jaar bekend gemaakt door het ministerie van Financiën. Het is al wel bekend dat het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 daalt naar € 3.700,- en stapsgewijs wordt afgebouwd tot € 2.550,- in 2025. Het subsidiebedrag van € 2.000,- voor gebruikte elektrische auto’s blijft de komende jaren onveranderd.