Mazda Blog

‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ Mazda’s langetermijnvisie voor technologische ontwikkeling

Mazda Motor Corporation heeft vandaag een nieuwe langetermijnvisie voor technologische ontwikkeling onder de naam ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ gepresenteerd, die tot het jaar 2030 gehanteerd zal worden. Deze visie zal onder meer leiden tot de introductie van een nieuwe motorgeneratie, SKYACTIV-X genaamd. Bij zijn debuut in 2019 zal de SKYACTIV-X motor de eerste in serie geproduceerde benzinemotor ter wereld zijn die is voorzien van compressie-ontsteking[1].

Aan de hand van de ‘Sustainable Zoom-Zoom’ visie die in 2007 werd gepresenteerd heeft het merk alles in het werk gesteld om zowel rijplezier te bieden als een buitengewone duurzaamheid en een maximaal veiligheidsniveau. Vanwege de snelle veranderingen die er op dit moment plaatsvinden in de auto-industrie wordt nu naar de nog langere termijn gekeken. Het nieuwe plan geeft weer hoe Mazda rijplezier, waaraan auto’s hun aantrekkingskracht te danken hebben, gaat inzetten om menselijke, maatschappelijke en milieugerelateerde kwesties op te lossen.

Samenvatting ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ en de nieuwe motorgeneratie SKYACTIV-X

1. Sustainable Zoom-Zoom 2030

Mazda ziet het als zijn missie om het milieu te beschermen en het leven van mensen te verrijken. De fabrikant zal altijd mensen blijven inspireren met zijn modellen. Daarbij wordt gekeken naar de volgende aspecten:

Het milieu

Het continue streven om een duurzame toekomst te realiseren waarin mensen en auto’s op harmonieuze wijze naast elkaar bestaan, met een minimale belasting van het milieu.

Mazda’s benaderingswijze

De maatschappij

Met behulp van auto’s en een maatschappij die mensen veiligheid en comfort biedt moet een systeem worden gecreëerd dat het leven van mensen verrijkt door iedereen een onbeperkte mobiliteit te bieden.

Mazda’s benaderingswijze

Mensen

Bestuurders het geruststellende gevoel geven dat ze hun steentje bijdragen aan de bescherming van het milieu en het gevoel van welbevinden in de maatschappij, met auto’s die puur rijplezier bieden.

Mazda’s benaderingswijze

2. De nieuwe motorgeneratie SKYACTIV-X

Technologische innovaties

Features

Mazda wil zijn steentje bijdragen aan het creëren van een toekomst waarin mens, milieu en maatschappij alsmede auto’s op harmonieuze wijze naast elkaar bestaan, waarbij de levens van mensen worden verrijkt door middel van rijplezier. Mazda wil tegelijkertijd nog meer een merk worden waar mensen een sterke emotionele band mee hebben.


[1] Stand: augustus 2017. Volgens intern onderzoek.

[2] Mazda’s ontwikkelingsconcept voor technologie dat autonoom rijden mogelijk maakt, met een menscentrisch karakter. Het doel: mensen van autorijden laten genieten terwijl ze een mentale en fysieke boost krijgen. Daarbij rijdt de auto ‘virtueel’, waarbij de bewegingen van de bestuurder en de auto goed worden gemonitord. Mocht de bestuurder bijvoorbeeld onwel worden, dan zal de auto de besturing overnemen, automatisch de hulpdiensten inschakelen en op veilige wijze naar de meest geschikte plek rijden om te stoppen.

[3] Ontwikkeling van de motor is nog in volle gang, cijfers zijn nog niet definitief.

[4] In deze situatie wordt de hoeveelheid benzine ten opzichte van de hoeveelheid lucht verminderd naar een niveau waarbij in een motor met bougies geen ontbranding zou ontstaan.

Mobiele versie afsluiten