Nieuws 09-08-17 | 6562 keer gezien

‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ Mazda’s langetermijnvisie voor technologische ontwikkeling

Mazda Motor Corporation heeft vandaag een nieuwe langetermijnvisie voor technologische ontwikkeling onder de naam ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ gepresenteerd, die tot het jaar 2030 gehanteerd zal worden. Deze visie zal onder meer leiden tot de introductie van een nieuwe motorgeneratie, SKYACTIV-X genaamd. Bij zijn debuut in 2019 zal de SKYACTIV-X motor de eerste in serie geproduceerde benzinemotor ter wereld zijn die is voorzien van compressie-ontsteking[1].

Aan de hand van de ‘Sustainable Zoom-Zoom’ visie die in 2007 werd gepresenteerd heeft het merk alles in het werk gesteld om zowel rijplezier te bieden als een buitengewone duurzaamheid en een maximaal veiligheidsniveau. Vanwege de snelle veranderingen die er op dit moment plaatsvinden in de auto-industrie wordt nu naar de nog langere termijn gekeken. Het nieuwe plan geeft weer hoe Mazda rijplezier, waaraan auto’s hun aantrekkingskracht te danken hebben, gaat inzetten om menselijke, maatschappelijke en milieugerelateerde kwesties op te lossen.

Samenvatting ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ en de nieuwe motorgeneratie SKYACTIV-X

1. Sustainable Zoom-Zoom 2030

Mazda ziet het als zijn missie om het milieu te beschermen en het leven van mensen te verrijken. De fabrikant zal altijd mensen blijven inspireren met zijn modellen. Daarbij wordt gekeken naar de volgende aspecten:

Het milieu

Het continue streven om een duurzame toekomst te realiseren waarin mensen en auto’s op harmonieuze wijze naast elkaar bestaan, met een minimale belasting van het milieu.

Mazda’s benaderingswijze

  • Manieren vinden om de CO2-uitstoot vanuit ‘well-to-wheel’-perspectief te verminderen, waarbij wordt gekeken naar de uitstoot van auto’s tijdens de gehele levenscyclus;
  • De gemiddelde ‘well-to-wheel’ CO2-emissie moet in 2030 met 50 % zijn teruggebracht naar het niveau van 2010 en in 2050 moet zelfs een verlaging van 90 % zijn gerealiseerd;
  • Hoogste prioriteit voor efficiencyverbeteringen en maatregelen die de emissie van motoren verlagen in de praktijk van alledag;
  • In de komende jaren alles in het werk stellen om de verbrandingsmotor verder te perfectioneren, omdat deze het merendeel van de auto’s in de komende tijd zal blijven aandrijven. Zodoende kan met deze inspanningen de grootste bijdrage worden geleverd aan de verlaging van CO2-emissies. Hierbij zal de verbrandingsmotor ook worden gekoppeld aan effectieve elektrificatietechnologieën;
  • Vanaf 2019 zullen elektromodellen en andere elektrische aandrijvingstechnologieën worden geïntroduceerd in regio’s waar elektriciteit voornamelijk op duurzame wijze wordt opgewekt of waarin bepaalde auto’s restricties krijgen opgelegd om de luchtvervuiling te verminderen.

De maatschappij

Met behulp van auto’s en een maatschappij die mensen veiligheid en comfort biedt moet een systeem worden gecreëerd dat het leven van mensen verrijkt door iedereen een onbeperkte mobiliteit te bieden.

Mazda’s benaderingswijze

  • Meer geavanceerde veiligheidstechnologieën ontwikkelen volgens de Mazda Proactive Safety-filosofie, waarbij verkeersongelukken tot het verleden moeten gaan behoren;
  • Verdere verbetering van belangrijke veiligheidsaspecten, zoals een goede zitpositie, een ergonomische positie van de pedalen en een goed zicht rondom, en toepassing hiervan bij alle modellen;
  • Zorgen voor de verdere toepassing van de i-ACTIVSENSE geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, die bestuurders helpen bij het herkennen en inschatten van potentieel gevaarlijke situaties. In Japan behoren deze systemen al steeds vaker tot de standaarduitrusting, vanaf 2018 zullen deze systemen ook op andere markten stapsgewijs deel gaan uitmaken van de standaarduitrusting;
  • Technologieën met betrekking tot autonoom rijden testen. Deze worden op het moment ontwikkeld volgens Mazda’s menscentrische Mazda Co-Pilot Concept[2] voor het jaar 2020, waarbij er wordt gestreefd om het systeem in 2025 tot de standaarduitrusting van alle modellen te laten behoren;
  • Het creëren van een nieuw business model met behulp van connectiviteitstechnologieën, die ervoor zorgen dat bestuurders mensen die een beperkte mobiliteit hebben of die in dunbevolkte gebieden wonen zichzelf kunnen verplaatsen.

Mensen

Bestuurders het geruststellende gevoel geven dat ze hun steentje bijdragen aan de bescherming van het milieu en het gevoel van welbevinden in de maatschappij, met auto’s die puur rijplezier bieden.

Mazda’s benaderingswijze

  • Het Jinba-ittai rijgevoel naar een nog hoger plan tillen, om ervoor te zorgen dat mensen mentaal en fysiek een boost krijgen;
  • Verdere doorontwikkeling van de Kodo ‘Ziel van beweging’-designtaal, om ervoor te zorgen dat de modellen van Mazda de harten van mensen nog sneller laten kloppen.

2. De nieuwe motorgeneratie SKYACTIV-X

Technologische innovaties

  • SKYACTIV-X is de eerste in serie geproduceerde benzinemotor ter wereld met compressie-ontsteking, waarbij het brandstof/lucht-mengsel spontaan ontbrandt tijdens de compressie door de zuiger;
  • Een gepatenteerde verbrandingsmethode met de naam Spark Controlled Compression Ignition lost twee zaken op die grootschalige toepassing van benzinemotoren met compressie-ontsteking tot op heden in de weg stonden. Zo is de ruimte waarin compressie-ontsteking mogelijk is gemaximaliseerd en wordt een naadloze overgang tussen compressie-ontsteking en vonkontsteking gerealiseerd.

Features

  • Deze nieuwe gepatenteerde verbrandingsmotor combineert de voordelen van benzine- en dieselmotoren en is zodoende buitengewoon milieuvriendelijk en krachtig. Ook het acceleratieniveau is indrukwekkend;
  • Compressie-ontsteking en een turbo zorgen samen voor een ongekende motorrespons en het koppel is 10 – 30 % hoger in vergelijking met de huidige SKYACTIV-G benzinemotor[3].
  • Compressie-ontsteking maakt een bijzonder arm mengsel mogelijk[4], wat de motorefficiency maximaal 20 – 30 % verbetert in vergelijking met de huidige SKYACTIV-G en zelfs met 35 – 45 % in vergelijking met een Mazda-benzinemotor met dezelfde cilinderinhoud uit 2008. De SKYACTIV-X weet qua brandstofverbruik zelfs de meest recente SKYACTIV-D dieselmotor te evenaren of zelfs te overtreffen;
  • Met een hoge efficiency over een groot toerentalbereik zorgt de motor voor veel meer speelruimte bij het kiezen van de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak, wat zowel voor een laag verbruik als een hoog prestatieniveau zorgt.

Mazda wil zijn steentje bijdragen aan het creëren van een toekomst waarin mens, milieu en maatschappij alsmede auto’s op harmonieuze wijze naast elkaar bestaan, waarbij de levens van mensen worden verrijkt door middel van rijplezier. Mazda wil tegelijkertijd nog meer een merk worden waar mensen een sterke emotionele band mee hebben.


[1] Stand: augustus 2017. Volgens intern onderzoek.

[2] Mazda’s ontwikkelingsconcept voor technologie dat autonoom rijden mogelijk maakt, met een menscentrisch karakter. Het doel: mensen van autorijden laten genieten terwijl ze een mentale en fysieke boost krijgen. Daarbij rijdt de auto ‘virtueel’, waarbij de bewegingen van de bestuurder en de auto goed worden gemonitord. Mocht de bestuurder bijvoorbeeld onwel worden, dan zal de auto de besturing overnemen, automatisch de hulpdiensten inschakelen en op veilige wijze naar de meest geschikte plek rijden om te stoppen.

[3] Ontwikkeling van de motor is nog in volle gang, cijfers zijn nog niet definitief.

[4] In deze situatie wordt de hoeveelheid benzine ten opzichte van de hoeveelheid lucht verminderd naar een niveau waarbij in een motor met bougies geen ontbranding zou ontstaan.

Delen via

Tags:   SKYACTIV, Skyactiv-X

  • Coos Schouten schreef:

    Ik zie graag een Mazda 6 Sportbreak (uiteraard sky-active) met een elektrische ondersteuning zo dat deze ook 4-wheel-aangedreven kan zijn (bv. als glad/sneeuw in de bergen). Zoals Peugot 508 hybride-plug-in.
    Graag ook plug-in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *