Omdat het nog niet mogelijk is om in de Mazda MX-30 plaats te nemen en te rijden, heeft de pers in een prototype van de Mazda MX-30 gereden. Eerder kon je al dit verslag lezen van AutoRAI, waarin zij dit prototype getest hebben. Nu kun je het oordeel van TopGear magazine lezen!
Jinba ittai – eenheid tussen paard en ruiter
Ook in de eerste elektrische crossover wordt rekening gehouden met de filosofie “eenheid tussen mens en machine”, wat voortkomt uit “Jinba ittai” wat in het Japans eenheid tussen paard en ruiter betekent. TopGear onderschrijft dit: ze schrijven over de aandacht die naar het onderstel, besturing, balans én pedaalrespons is gegaan. Zij concluderen: “Tijdens de testroute van een dik half uur door de Portugese heuvels wordt het al snel duidelijk: dit is een van de EV’s met de meeste aandacht voor de rijervaring waarin we tot nu toe hebben gereden.”
Gevoel en geluid
Verder viel TopGear het volgende op: “De bijna-MX-30 heeft een bijzonder natuurlijk aanvoelend brake-by-wire-rempedaal, laat zich de bochten in tikken als een vlugge hatchback en komt geen moment zwaar of afstandelijk op ons over.”
Ook het geluid dat de Mazda MX-30 maakt valt op: “Wanneer je de MX-30 stevig laat werken, maakt hij een opmerkelijk aandrijfgeluid dat onderbewust voor herkenning en tevredenheid moet zorgen: hoorbaar resultaat op je voetbeweging. Het is meer een stuwende, stromende toon dan een zoem; lastig te omschrijven, maar wij mogen het wel.”
Eindconclusie
Na gereden te hebben in de Mazda MX-30, concludeert TopGear als volgt: “Wat we op basis van onze korte rit wel vast kunnen stellen, is dat de MX-30, als hij straks op de markt komt, zal aanvoelen als een Mazda. En voor een eerste elektropoging is dat razendknap te noemen.”
Zelf het rijgedrag van de MX-30 ervaren?
Helaas moet je nog even wachten tot je zelf de Mazda MX-30 kunt ervaren. Naar verwachting kan je wel al vóór de showroomintroductie proefrijden. Schrijf je hier in om een uitnodiging te ontvangen. Of lees hier waarom je hem nu zou moeten bestellen.