Innovatie, Nieuws 27-05-25

Trekgewicht Mazda: alle feiten en cijfers op een rij

Mazda CX-60 trekkracht

Als het gaat om trekkracht, dan staat Mazda sterk in zijn schoenen. Met modellen als de Mazda CX-30, Mazda CX-5, Mazda CX-60 en Mazda CX-80 heeft het merk trekkracht in overvloed. Maar sluit ook de volledig elektrische Mazda6e niet uit. Wat maakt de modellen van Mazda zo geschikt als trekauto? En wat bepaalt de trekkracht van een auto? Tijd voor antwoorden.

Wat bepaalt de trekkracht van een auto?

Trekkracht – uitgedrukt in het geremde trekgewicht van een auto – is ontzettend belangrijk als je met een auto een caravan, vouwwagen, paardentrailer of boottrailer op pad gaat. Hoeveel trekkracht een auto heeft, wordt bepaald door de fabrikant. Het ontwikkelingsteam houdt rekening met het chassis van de auto en het gewicht en afmetingen van het voertuig. Ook wordt er gekeken naar de hoeveelheid belasting die de motor en remmen kunnen verdragen. Op basis van het koppel van de motor, diverse sterkteberekeningen en verschillende tests berekent een autofabrikant in overleg met alle importeurs wereldwijd vervolgens de hoeveelheid trekkracht.

Trekkracht Mazda

Modellen als de CX-30, CX-5, CX-60 en CX-80 bieden stuk voor stuk uitzonderlijk veel trekkracht, waardoor ze perfect geschikt zijn voor onder meer het vervoeren van materiaal. Ook de volledig elektrische Mazda6e heeft in zijn segment een indrukwekkend hoog trekgewicht. Daar kan je als ondernemer alleen maar blij van worden. Maar nu eerst de CX-60 en CX-80, want die vormen de top als het gaat om geremd trekgewicht.

2024_mazda_cx-80

De krachtpatsers van Mazda: de CX-60 en CX-80

Wil je profiteren van de maximale hoeveelheid geremd trekvermogen? Dan zijn de Mazda CX-60 en Mazda CX-80 uitstekende kandidaten. Beide plug-in hybride SUV’s bieden een geremd trekgewicht van liefst 2.500 kilogram. Dat hoge trekgewicht is een gevolg van het ultrastijve chassis van de auto en de extreem krachtige benzine-elektrische aandrijflijn met een systeemvermogen van 241 kW (327 pk).

De CX-60 kan ook tot 63 kilometer1 volledig elektrisch rijden volgens de WLTP-testnorm5. Bij de CX-80 is dat tot 60 kilometer2. De dagelijkse woon-werk kilometers kunnen met deze twee modellen dus volledig elektrisch afgelegd worden. Opvallend detail: de trekhaak van de Mazda CX-60 en CX-80 is semi-elektrisch wegklapbaar, met een simpele druk op de knop in de bagageruimte. Hoef je dus niets te trekken, dan verdwijnt de trekhaak als sneeuw voor de zon.

Mazda CX-80 met zes of zeven zitplaatsen

Wie behoefte heeft aan extra interieurruimte kan terecht in de Mazda CX-80: de grotere broer van de CX-60. De CX-80 neemt de plug-in hybride aandrijflijn van de CX-60 over en voegt een derde zitrij toe, waardoor in totaal zeven ruime zitplaatsen ontstaan. De nieuwe Mazda CX-80 is ook beschikbaar met zes luxe stoelen en een middenconsole, bredere armsteunen en stoelventilatie, die je helemaal naar wens kunt instellen voor maximaal zitcomfort.

Trekkracht 100% elektrische Mazda6e

De 100% elektrische Mazda6e is verkrijgbaar met twee aandrijflijnopties die passen bij verschillende rijvoorkeuren. De eerste optie is een 68,8 kWh batterijmet een actieradius tot 479 km3. Met 200 kW DC opladen laadt hij op van 10% tot 80% in slechts 22 minuten, en 235 km bereik kan worden toegevoegd in 15 minuten6. De elektromotor levert 190 kW (258 pk). Liever een groter rijbereik? In dat geval is er een 80 kWh batterij van de Mazda6e Long Range met een actieradius tot 552 km4 volgens de WLTP-testnorm5. De elektromotor van deze variant levert 180 kW (245 pk). Alle motorvarianten van de nieuwe Mazda6e hebben een geremd trekgewicht van 1.500 kilogram. Dat is voor een EV niet vanzelfsprekend. Sterker nog: de Mazda6e heeft in zijn segment een uitzonderlijk hoog geremd trekgewicht.

Mazda CX-5 is populairste caravantrekker

Wist je dat de Mazda CX-5 de populairste caravantrekker in Nederland is? Al zes jaar op rij komt de CX-5 als winnaar uit de bus in het onderzoek van ACSI (Auto Camper Service International). Zo ook in 2025 waarbij campingspecialist ACSI voor het jaarlijkse trekauto-onderzoek in totaal 4.750 caravanbezitters ondervroeg. En wat blijkt? De Mazda CX-5 staat met 9% marktaandeel net als in 2024 aan kop. Uit de test van ACSI blijkt ook dat de Mazda CX-5 alles in huis heeft om ingezet te worden voor het trekken van een caravan, paardentrailer of boottrailer.

Als je kiest voor een 165 pk mild-hybride benzine-aandrijflijn van de Mazda CX-5, dan profiteer je in combinatie met een handgeschakelde zesbak van een geremd trekgewicht van 1.800 kilogram. Met automaat neemt dat zelfs toe naar 2.000 kilogram. Dat zijn cijfers waarmee je thuis kunt komen, maar waar je als ondernemer ook blij van wordt. Het vervoeren van materiaal naar een zakelijke relatie is geen enkel probleem.

Trekkracht Mazda CX-30

De trekkracht komt bij de CX-30 uit op 1.300 kilogram waardoor dit model geschikt voor het trekken van middelgrote caravans, paardentrailers of boottrailers. Dit trekgewicht is van toepassing op alle aandrijflijnen, ongeacht transmissiekeuze. Zo hebben ook de nieuwe ultrazuinige 2.5 SkyActiv G 140 benzinemotor en de krachtige 2.0 SkyActiv X 186 een geremd trekgewicht van 1.300 kilogram.

2024_mazda_cx-30_nagisa

Handige snufjes

Om het trekken van een caravan, boottrailer of paardentrailer op een veilige manier te laten verlopen, voorziet Mazda zijn modellen van verschillende handige snufjes. Je kan hierbij denken aan achteruitrijcamera’s om het manoeuvreren te vereenvoudigen. De CX-60 en CX-80 bieden als de zwaargewichten van Mazda als het gaat om trekkracht ook een handige ‘Towing’-rijmodus. Deze voorziening zorgt voor extra stabiliteit en vermogen als je met een trailer onderweg bent.

1 Gecombineerd energieverbruik Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: 1.4 l/100 km en 22.7-23.1 kWh elektriciteit/100 km; CO2 gewogen emissies gecombineerd: 31-33 g/km, CO2-label: B. Gecombineerd brandstofverbruik en CO2-klasse met lege batterij: 7.7-7.8 l/100 km. CO2-label: F-G. Voertuigen wordt gehomologeerd volgens de typegoedkeuringsprocedure WLTP (Verordening (EU) 1151 / 2017; Verordening (EU) 2007/715).

2 Gecombineerd energieverbruik Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV: 1.6 l/100 km en 23.8-23.9 kWh elektriciteit/100 km; CO2 gewogen emissies gecombineerd: 35-36 g/km, CO2-label: B. Gecombineerd brandstofverbruik en CO2-klasse met lege batterij: 8,1 l/100 km. CO2-label: G. Voertuigen wordt gehomologeerd volgens de typegoedkeuringsprocedure WLTP (Verordening (EU) 1151 / 2017; Verordening (EU) 2007/715).

3 Mazda6e, 190 kW (258 pk): energieverbruik gecombineerd: 16,6 kWh/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 0 g/km, CO2-klasse: A. Dit betreft voorlopige waarden. Voertuigen worden gehomologeerd volgens de typegoedkeuringsprocedure WLTP (Verordening (EU) 1151/2017; Verordening (EU) 2007/715).

4 Mazda 6e Long Range 180 kW (245 pk): energieverbruik gecombineerd: 16,5 kWh/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 0 g/km, CO2-klasse: A. Dit betreft voorlopige waarden. Voertuigen worden gehomologeerd volgens de typegoedkeuringsprocedure WLTP (Verordening (EU) 1151/2017;  Verordening (EU) 2007/715).

5 Bereik bepaald in overeenstemming met WLTP. De werkelijke actieradius kan afwijken, afhankelijk van uitrusting en individuele factoren.

6 Alle oplaadtijden hebben betrekking op ideale oplaadomstandigheden.