In het eerste deel van deze serie vertelden we over het Automotive College Racing Team (ACRT) en het project wat ze zijn aangegaan; de bouw van een Mazda MX-5 om mee te racen in de Conrad Max5 Cup. In dit tweede deel nemen we je verder mee in de opbouw en geven we je een kijkje in de keuken van de ACRT garage. Lees hier deel een van de serie.
Als basis voor de MX-5 racer die mee gaat doen met de Conrad Max5 Cup is een MX-5 NA gebruikt. Na het volledig strippen van de carrosserie wordt de auto in de basiskleur oranje gespoten. Voor de opbouw worden onder andere speciaal ontwikkelde onderdelen gebruikt van I.L. Motorsport. Denk hierbij aan draagarmrubbers, schokbrekers en veren, motorsteunen en de luchtinlaat. Met het oog op de zes sprintraces en de endurance die het ACRT gaat rijden is er gekozen voor het reviseren of vervangen van vrijwel alle onderdelen. De motor, het onderstel en de remklauwen zijn volledig uit elkaar gehaald, gereviseerd en opnieuw gespoten. Er is gekozen om het onderblok dezelfde kleur te geven als de auto (oranje) zodat eventuele lekkages vanuit het blok goed te zien zijn op de lichte achtergrond. Naast het verbeteren van de rijprestaties zijn er ook vele veiligheidseisen waaraan de MX-5 moet voldoen. Een hiervan is het hebben van een rolkooi, die ze er in hebben laten bouwen door Rematech. Ook komt er een racestoel in met zes punts veiligheidsgordel en gaat er een brandblusser en een hoofdstroomschakelaar mee aan boord die de complete auto in een keer uit kan zetten.
Naast snelheid en veiligheid is het gewicht van de MX-5 ook een cruciaal onderdeel. Onderdelen die overbodig zijn geraakt zijn vrijwel allemaal verwijderd om hem lichter te maken. Denk hierbij aan deurpanelen, vloerbedekking, zijramen, kachelhuis, koplampen etc. Het minimumgewicht van de auto moet 960 kg zijn (inclusief de rijder) als deze over de finish komt. Voor het tegengaan van zonschittering via het dashboard wordt het gehele dashboard geflockt (het aanbrengen van een mat, fluweelachtige stof die je kent van de binnenkant van brillendoosjes)
Binnenkort staat de MX-5 racer dan echt op het startgrid. Houd ons in de gaten of volg de Facebookpagina van het ACRT om op de hoogte te blijven
Specificaties
Algemeen
Carrosserie: | 2-deurs, cabriolet | |
Transmissie: | 5 v., handgeschakeld, H-profiel | |
Aantal zitplaatsen: | 2 | |
Bouwjaar: | 1990 | |
Introductie: | april 1990 | |
Eind: | januari 1994 |
AANDRIJVING
Aandrijving: | achter | |
Aandrijvingssysteem: | brandstofmotor | |
Brandstof: | benzine | |
Totaal max. vermogen: | 130 pk | |
Totaal max. koppel | 155 Nm |
BRANDSTOFMOTOR
Cilinders: | 4, in lijn | |
Kleppen per cilinder: | 4 | |
Cilinderinhoud: | 1598 cc | |
Boring x slag: | 78,0 x 83,6 mm | |
Compressieverhouding: | maximale compressie warm 14 bar | |
Max. vermogen: | 130 pk 6500 tpm |
|
max. koppel: | 155 Nm 5500 tpm |
|
Brandstofsysteem: | multipoint injectie | |
Klepbediening: | DHOC | |
Turbo: | nee | |
Katalysator: | geregeld | |
Brandstoftank: | 45 l |
ONDERSTEL
Wielophanging voor: | onafhankelijk, double wishbone | |
Wielophanging achter: | onafhankelijk., double wishbone | |
Vering voor: | GAZ Instelbaar – Gold Professional | |
Vering achter: | GAZ Instelbaar – Gold Professional | |
Stabilisator voor: | ja | |
Stabilisator achter: | ja | |
Remmen voor: | Geventileerde rem schijven + Hawk blokken | |
Remmen achter: | Remschijven + Hawk blokken | |
Bandenmaat voor: | Interstate 195/50R15 | |
Bandenmaat achter: | Interstate 195/50R15 | |
Draaicirkel: | 9,1 m |
TRANSMISSIE
Overbrenging 1e: | 3,14:1 | |
Overbrenging 2e: | 1,89:1 | |
Overbrenging 3e: | 1,33:1 | |
Overbrenging 4e: | 1,00:1 | |
Overbrenging 5e: | 0,81:1 | |
Overbrenging achteruit: | 3,76:1 | |
Eindoverbrenging: | 4,30:1 | |
Sperdifferentieel: | VLSD |
VEILIGHEID
Rolkooi: | Rematech | |
Gordels: | L-tec 6-punts gordels HANS-systeem |
|
Stoel: | L-tec | |
Brandblusser: | ja |
GEWICHTEN
Massa inclusief rijder | minimaal 960 kg |
EXTERIEURMATEN
Lengte | 3950 mm | |
Breedte | 1675 mm | |
Hoogte | 1230 mm | |
Wielbasis | 2265 mm | |
Spoorbreedte voor | 1410 mm | |
Spoorbreedte achter | 1430 mm | |
Bodemvrijheid | 100 mm |