Verkopen Mazda blijven ook in derde kwartaal groeien
- Introductie van vernieuwde modellen stimuleert verkoop
- Lancering producten van volgende generatie versterken line-up
- Prognose voor volledig jaar herzien om verkoopvolume beter te weerspiegelen
Mazda Motor Corporation heeft vandaag zijn verkoop- en financiële resultaten bekendgemaakt over de eerste negen maanden van het boekjaar 2018-2019, waarin totaal wereldwijd 1.170.000 eenheden werden verkocht.
De vraag naar de crossover SUV modellen bleef groot en de introductie van verschillende vernieuwde modellen, zoals de Mazda6, CX-3 en MX-5, zorgden voor een omzetdynamiek tegen het einde van die eerste negen maanden.
Net als in de eerste helft van het boekjaar boekte de ASEAN-regio de grootste stijging van de verkopen in de negen maanden van 1 april tot 31 december, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop steeg met 26 % naar 104.000 eenheden, waarbij Japan een belangrijke bijdrage leverde aan deze groei met een stijging van 7 %, naar 150.000 eenheden. Noord-Amerika verkocht 320.000 Mazda’s, evenveel als vorig jaar in dezelfde periode. De omzet in Europa* bedroeg 196.000 eenheden, een stijging van 2 %, met een sterke groei in Spanje met 16.000 verkochte auto’s (+ 10 %) en Groot-Brittannië met 25.000 eenheden (+ 6 %). De verkoop in Europa werd positief beïnvloed door de Mazda2 en de Mazda CX-5, respectievelijk met 8 % en 15 % stijging ten opzichte van vorig jaar.
De verkoopprestaties van Mazda gedurende de eerste negen maanden leverden een omzet op van
¥ 2.622,6 miljard (€ 20,3 miljard**), wat een bedrijfsresultaat tot gevolg had van ¥ 59,6 miljard
(€ 462,0 miljoen**) en een nettowinst van ¥ 37,0 miljard (€ 286,8 miljoen**).
De volledige jaarprognose van Mazda is op basis van de heersende economische conjunctuur herzien om de huidige status van het verkoopvolume en de aannames van de wisselkoersen beter te weerspiegelen. De prognose voor het volledige boekjaar van de wereldwijde verkopen is nu 1.569.000 eenheden (was 1.617.000) en het bedrijfsresultaat is bijgesteld naar ¥ 80 miljard (€ 625,0 miljoen), voorheen ¥ 70 miljard. De geschatte nettowinst staat nu op ¥ 55 miljard (€ 429,7 miljoen), dat was
¥ 50 miljard.
Mazda anticipeert op de groei in dit boekjaar voor de rest van het jaar 2019 met de volgende generatie producten, zoals die thans wordt gelanceerd. Dit begon met de geheel nieuwe Mazda3, onthuld op de Los Angeles Auto Show in november 2018 en zal worden voortgezet met de wereldpremière van een nieuwe crossover SUV op de Autosalon van Genève in maart.
* Inclusief Rusland
** Bron: Geconsolideerde financiële resultaten van Mazda Motor Corporation voor de eerste negen maanden van het boekjaar, eindigend op 31 maart 2019. Euro’s voor de eerste negen maanden zijn berekend volgens een koers van € 1 = ¥ 129, voor het hele boekjaar worden ze berekend op € 1 = ¥ 128.