De nieuwe Skyactiv-X motor combineert de voordelen van een benzine- en een dieselmotor. Daardoor heeft hij een verrassend hoog vermogen en tegelijkertijd een zuinig verbruik. Maar hoe rijdt dat dan? We waren in Frankfurt om samen met de pers dit als een van de eersten te ervaren.
De eerste keer de weg op
De nieuwe Mazda3 stond klaar met Skyactiv-X motor. Wat opvalt tijdens het wegrijden, is dat het gaspedaal een zeer directe respons heeft. Tijdens het rijden voel je de kracht van de 180 pk samen met dezelfde directe respons van het gaspedaal. Door de extra kap die om de motor zit en de extra geluidsisolatie in het interieur, is de motor opvallend stil en laat deze zich vooral horen bij het accelereren. De Mazda3 is ontworpen met Jinba Ittai, de eenheid tussen paard en rijder (in dit geval mens en machine) in het achterhoofd. Tijdens het rijden begrijp je precies wat daarmee bedoelt wordt. Ook met de nieuwe Skyactiv-X motor luistert de Mazda3 nauw naar jouw aanwijzigen wat maakt dat hij ontzettend fijn rijdt.
Standaard is de nieuwe Mazda3 al uitgerust met Skyactiv-G benzinemotor met 122 pk of Skyactiv-D dieselmotor met 116 pk. Beiden motoren waar je kracht en fijn rijgedrag terugvindt. De Skyactiv-X motor voelt in zijn rijgedrag nog wat krachtiger aan en hij heeft met 180 pk extra vermogen.
Hoe werkt de Skyactiv-X motor?
De Skyactiv-X motor is uniek omdat hij werkt met SPCCI: Spark Controlled Compressed Ignition. De Skyactiv-X motor zorgt voor een vonk, die zorgt voor een explosie in de cilinder. Omdat de druk en temperatuur in de cilinder veel hoger zijn dan normaal, ontbrandt het mengsel van brandstof en lucht bij het activeren van de vonk spontaan. Normaal gebeurt dit alleen in een dieselmotor. Je leest hier meer over de werking van Skyactiv-X.
Wat merk je van de verbranding?
Wat merk je van deze compressieontsteking als je aan het rijden bent? Eigenlijk merk je daar niks van. Net zoals je niets van de verbranding in een reguliere benzine- of dieselmotor merkt. Wel kun je zien of de Mazda3 bezig is met SPCCI of reguliere verbranding, door middel van de energiemonitor op het Mazda Connect systeem.
Wat je uiteraard wel merkt, zijn de gevolgen van de compressieontsteking. De motor voelt krachtiger aan, maar is tegelijkertijd erg zuinig. Zo heeft de nieuwe Mazda3 met Skyactiv-X motor 180 pk en 224 NM koppel, maar ook een energielabel A op de handgeschakelde uitvoeringen.
Een blik onder de motorkap en in het interieur
Een kijkje onder de motorkap en in het interieur nemen? In deze video nemen we je kort mee.
Wat schrijft de pers?
AutoRAI concludeert over de Mazda3 met Skyactiv-X motor dat deze “bijzonder stil” is en “Uitermate soepel, bovenin de toeren maar ook onderin de toeren, daarin blinkt hij echt uit.” TopGear schrijft dat de Mazda3 Skyactiv-X handgeschakeld “haarscherp schakelt, zoals je van een MX-5 gewend bent” ook valt het comfort van de Mazda3 op “De zitpositie en de instelbaarheid van het stuur is subliem en een goede, sportieve zit vinden zal voor niemand een probleem zijn.”