Ontspanning, Rijplezier 24-07-19 | 4670 keer gezien

Voor het eerst rijden met de Skyactiv-X motor

De nieuwe Skyactiv-X motor combineert de voordelen van een benzine- en een dieselmotor. Daardoor heeft hij een verrassend hoog vermogen en tegelijkertijd een zuinig verbruik. Maar hoe rijdt dat dan? We waren in Frankfurt om samen met de pers dit als een van de eersten te ervaren.

De eerste keer de weg op

De nieuwe Mazda3 stond klaar met Skyactiv-X motor. Wat opvalt tijdens het wegrijden, is dat het gaspedaal een zeer directe respons heeft. Tijdens het rijden voel je de kracht van de 180 pk samen met dezelfde directe respons van het gaspedaal. Door de extra kap die om de motor zit en de extra geluidsisolatie in het interieur, is de motor opvallend stil en laat deze zich vooral horen bij het accelereren. De Mazda3 is ontworpen met Jinba Ittai, de eenheid tussen paard en rijder (in dit geval mens en machine) in het achterhoofd. Tijdens het rijden begrijp je precies wat daarmee bedoelt wordt. Ook met de nieuwe Skyactiv-X motor luistert de Mazda3 nauw naar jouw aanwijzigen wat maakt dat hij ontzettend fijn rijdt.

Standaard is de nieuwe Mazda3 al uitgerust met Skyactiv-G benzinemotor met 122 pk of Skyactiv-D dieselmotor met 116 pk. Beiden motoren waar je kracht en fijn rijgedrag terugvindt. De Skyactiv-X motor voelt in zijn rijgedrag nog wat krachtiger aan en hij heeft met 180 pk extra vermogen.

Hoe werkt de Skyactiv-X motor?

De Skyactiv-X motor is uniek omdat hij werkt met SPCCI: Spark Controlled Compressed Ignition. De Skyactiv-X motor zorgt voor een vonk, die zorgt voor een explosie in de cilinder. Omdat de druk en temperatuur in de cilinder veel hoger zijn dan normaal, ontbrandt het mengsel van brandstof en lucht bij het activeren van de vonk spontaan. Normaal gebeurt dit alleen in een dieselmotor. Je leest hier meer over de werking van Skyactiv-X.

Wat merk je van de verbranding?

Wat merk je van deze compressieontsteking als je aan het rijden bent? Eigenlijk merk je daar niks van. Net zoals je niets van de verbranding in een reguliere benzine- of dieselmotor merkt. Wel kun je zien of de Mazda3 bezig is met SPCCI of reguliere verbranding, door middel van de energiemonitor op het Mazda Connect systeem.

De brandstofmonitor: hier is SPCCI in werking

Wat je uiteraard wel merkt, zijn de gevolgen van de compressieontsteking. De motor voelt krachtiger aan, maar is tegelijkertijd erg zuinig. Zo heeft de nieuwe Mazda3 met Skyactiv-X motor 180 pk en 224 NM koppel, maar ook een energielabel A op de handgeschakelde uitvoeringen.

Een blik onder de motorkap en in het interieur

Een kijkje onder de motorkap en in het interieur nemen? In deze video nemen we je kort mee.

Wat schrijft de pers?

AutoRAI concludeert over de Mazda3 met Skyactiv-X motor dat deze “bijzonder stil” is en “Uitermate soepel, bovenin de toeren maar ook onderin de toeren, daarin blinkt hij echt uit.” TopGear schrijft dat de Mazda3 Skyactiv-X handgeschakeld “haarscherp schakelt, zoals je van een MX-5 gewend bent” ook valt het comfort van de Mazda3 op “De zitpositie en de instelbaarheid van het stuur is subliem en een goede, sportieve zit vinden zal voor niemand een probleem zijn.”

Delen via

Tags:   rijtesten

Mady van Mazda
  • sjaak schreef:

    waar kun je nu zien waar er 2 cilinders uitgeschakelt worden?

  • Arno Durkstra schreef:

    Wel erg weinig info. De normale (oude) SkyActive G levert ook dit vermogen wel tegen meer uitstoot, echter niet in bovenstaand stukje terug te vinden. Begrijp dat er nu ook een kleine turbo mee doet, of ?

    Wacht in spanning op krachtigere SkyActive X met een (hoop ik) 220-240 Pk. voor de Mx5 !

    • Mady van Mazda schreef:

      Beste Arno, de vorige Mazda3 bood maximaal 165 pk. De nieuwe Mazda3 met Skyactiv-X motor biedt 180pk. Daarnaast is hij zuiniger. In de Skyactiv-X motor zit geen turbo. Is er informatie waar we je verder mee kunnen helpen?

  • B. van Delden schreef:

    Leuke achternaam.

  • Tim Dekker schreef:

    helaas erg weinig impressie over hoe de motor zich nu werkelijk gedraagt; de meeste informatie die in dit bulletin wordt verschaft, was al bekend. Kort, de essentie krijgt vooralsnog niet de aandacht, waar ik zo reikhalzend naar uitkijk. Het blijft verder natuurlijk een beauty van de bovenste plank..

    • Mady van Mazda schreef:

      Hoi Tim, zijn er misschien specifieke vragen die we kunnen beantwoorden voor je? We hebben gereden dus wellicht kunnen we een en ander verduidelijken.
      Daarnaast is het natuurlijk ook iets dat je zelf moet voelen. Binnenkort is het mogelijk om proef te rijden met de Skyactiv-X motor dus houd vooral ons en de dealer in de gaten.

  • Martin schreef:

    Die zogenaamde pers heb ik het helemaal mee gehad.En dan vooral die looser die de Nederlandse test schreef voor Top Gear. De pers zou unaniem groot moeten uitpakken over die geweldige prestatie van Mazda mbt de ontwikkeling van de x motor waardoor diesel min of meer wordt weggezet.Praktisch niets hoor je erover.Ook de test in Autoweek tussen Mazda 3 en paar concurrenten zoals Ford ,Kia en Opel bekeek ik met verbazing.Technisch gezien en qua uitvoering en uitrusting was Mazda de betere,maar gelukkig kon de tester zijn benen niet goed kwijt op de achterbank dus werd Ford nummer 1 en Mazda 2.
    Wat een belachelijke conclusie !!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook leuk