Wie in Nederland een auto bezit, krijgt ermee te maken: motorrijtuigenbelasting, kortweg MRB. Of je nu een fervente benzinerijder bent, elektrisch rijdt of met een plug-in hybride onderweg bent – de Belastingdienst weet je te vinden. Maar hoeveel betaal je eigenlijk in 2025 of 2026? En wat zijn de verschillen per aandrijflijn? Mazda helpt je op weg in de wereld van wegenbelasting.
MRB uitgelegd: wat zit er eigenlijk achter?
Wegenbelasting is in Nederland een belasting op autobezit, niet op gebruik. Dus ook als je auto wekenlang stilstaat, blijft de belasting doorlopen. Behalve als je de auto schorst, maar dat is een verhaal apart. De hoogte van de wegenbelasting hangt af van een paar factoren: het gewicht van je auto, het type brandstof en de provincie waarin je woont. Voor dieselrijders komt daar vaak nog een extra toeslag bovenop, de zogeheten dieseltoeslag.
Wat verandert er in 2025?
Tot eind 2024 gold voor volledig elektrische auto’s een volledige vrijstelling van wegenbelasting. Maar in 2025 is daar een einde aan gekomen. Per 1 januari betaal je voor een elektrische auto wél wegenbelasting, maar met korting. Die korting bedraagt in 2025 nog 75 procent en is gebaseerd op het reguliere benzinetarief. Dus stel: voor een benzineauto van 1.500 kilogram betaal je normaal zo’n 60 euro MRB per maand, dan betaal je voor een even zware elektrische auto een kwart daarvan – ongeveer 15 euro per maand.
Voor benzine- en dieselauto’s is er in 2025 weinig verandert. De tarieven worden doorgaans jaarlijks geïndexeerd, maar het systeem zelf blijft gelijk. Wel zien we dat de overheid steeds meer stuurt op emissies. Auto’s die veel CO2 uitstoten, worden zwaarder belast. De MRB is dus steeds vaker een verlengstuk van milieubeleid.
En in 2026?
In 2026 wordt de korting voor elektrische auto’s verder afgebouwd. Dan geldt – op basis van de informatie die nu bekend is – nog maar 25 procent korting op het volledige MRB-bedrag. Dus datzelfde voorbeeld van 60 euro voor een auto van 1.500 kilo? Dan betaal je voor een EV in 2026 nog zo’n 45 euro per maand.
Let op: de manier waarop het gewicht van een elektrische auto wordt meegenomen, verandert ook. In 2025 en 2026 wordt maar 25 procent van het accugewicht meegerekend. Dat klinkt technisch, maar het komt erop neer dat zware EV’s iets minder zwaar lijken op papier, wat gunstig uitpakt voor de belasting.
En krijg je ook MRB-korting op plug-in hybrides?
Vanaf 1 januari 2026 vervalt overigens het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s. Je betaalt dan 100% van het reguliere tarief. Het voordeel vervalt dan. In 2025 geldt er nog een korting van 25% op het MRB-tarief van plug-in hybrides.
Wegenbelasting en de verschillen per aandrijflijn
- Benzine: de standaard waar alles mee vergeleken wordt. Wie in een benzineauto rijdt, betaalt belasting op basis van gewicht en provincie. Verder zijn er weinig uitzonderingen of kortingen. Wél valt op dat lichte modellen, bijvoorbeeld in het A- of B-segment, relatief goedkoop blijven in de MRB.
- Diesel: altijd net iets duurder, vanwege de extra toeslag. Dieselauto’s stoten gemiddeld meer stikstof en fijnstof uit, en worden daarom zwaarder belast. Zeker als je geen roetfilter hebt, kan het bedrag flink oplopen. Ook oudere dieselmodellen met een lage Euro-norm zijn prijzig.
- Hybride (zelfladend): er is geen verschil ten opzichte van reguliere benzinemotoren. Je betaalt dus dezelfde hoeveelheid aan wegenbelasting. De meeste zelfladende hybrides wegen iets meer dan een vergelijkbare benzineversie, dus je betaalt vaak een paar tientjes meer per kwartaal. Toch blijven ze interessant, zeker als je vooral in de stad rijdt. Dan is een hybride als de Mazda2 Hybrid bijzonder zuinig.
- Plug-in hybride (PHEV): een interessante tussencategorie. Deze auto’s combineren een verbrandingsmotor met een oplaadbare batterij. Omdat ze zwaarder zijn, vallen ze vaak in een hogere gewichtsklasse. De overheid hanteert in 2025 nog een korting van 25% op de wegenbelasting voor plug-in hybrides. Dat voordeel verdwijnt in 2026. Toch blijven plug-in hybrides aantrekkelijk voor wie zakelijk rijdt, vanwege de bijtelling en de zeer lage CO2-uitstoot.
- Volledig elektrisch: tot en met 2024 waren volledig elektrische auto’s volledig vrijgesteld van MRB. In 2025 geldt nog een korting van 75%. In 2026 is er volgens de eerste informatie nog sprake van een korting van 25%.
Provinciale opslag
Niet iedereen weet het, maar een klein deel van de wegenbelasting gaat naar je provincie. Die bepaalt zelf de hoogte van deze opslag. Zo kan het zijn dat je in Limburg een paar euro meer betaalt dan in Friesland. De verschillen zijn niet gigantisch.
Wat staat er na 2026 op de planning?
Waarschijnlijk een hoop, alleen is nog niet alles zeker. Naar verwachting profiteren eigenaren van een volledig elektrische auto in de periode 2026 tot 2029 van 25 of zelfs 30% korting op de wegenbelasting. Definitieve plannen worden naar verwachting rond Prinsjesdag 2025 in september bekendgemaakt. Verder komen er naar verwachting rond 2027 flinke belastingvoordelen voor elektrische auto’s op de leasemarkt. Meer informatie over die plannen volgen mogelijk ook tijdens Prinsjesdag. De Nederlandse overheid onderzoekt ook de mogelijkheden van ‘betalen naar gebruik’. Ofwel: hoe meer je rijdt, hoe meer belasting je betaalt. De vaste MRB zou dan verdwijnen of flink dalen. In ruil daarvoor komt een systeem waarbij je per kilometer betaalt. Hoe dat precies wordt ingevoerd, is nog onderwerp van politiek debat.