Technologie, Verdieping 10-01-19 | 1229 keer gezien

3 Mazda-modellen met rotatiemotor

Rijplezier is er in vele vormen. Een laag brandstofverbruik bijvoorbeeld. Of een heel sportief weggedrag. Er zijn ook automobilisten die plezier beleven aan extra comfort of een felle acceleratie. Wat dit laatste betreft, is er veel rijplezier te beleven aan de rotatiemotor. Hieronder volgen 3 Mazda-modellen die bekendstaan om hun rotatiemotor, ook wel wankelmotor genoemd.

Eerst een korte uitleg. De rotatiemotor is een verbrandingsmotor maar zónder cilinders en zuigers. De motor is uitgerust met driehoekige rotor die in een trommel zit. In de ruimte tussen de rotor en de trommel ontbrandt dankzij bougies het brandstof/luchtmengsel. Hierdoor komt de rotor in beweging. Door de driehoekige vorm van de rotor zijn continu drie ruimtes in de trommel in gebruik. Dit in tegenstelling tot een reguliere cilindermotor waarbij de ontbranding in de ene cilinder als het ware op die van de andere moet wachten. Voordelen zijn de compacte bouw, de trillingsarme loop en felle acceleratie.

1: Mazda RX-8 (2003-2012)

In meerdere opzichten een bijzondere Mazda. Uitgerust met een rotatiemotor. Een motorinhoud van slechts 1,3-liter en geen turbo. Maar desondanks met een vermogen van 141 kW (192 pk) of zelfs 170 kW (231 pk) met een topsnelheid van 235 km/uur. Apart zijn ook de achterportieren. Die zijn aanmerkelijk kleiner dan de voorste exemplaren. Bovendien gaan ze naar achteren open. Nog iets ongewoon: een B-stijl ontbreekt. Hierdoor stap je voor een sportwagen tamelijk gemakkelijk in. In 2004 gepresenteerd als RX-8 Hydrogen RE, een conceptcar die op zowel benzine als waterstof kan rijden.

2: Mazda RX-7 (1978-2002)

Alle drie de generaties die in Nederland leverbaar waren, zijn voorzien van een rotatiemotor. Eerst met een motorinhoud van slechts 1,1-liter. Hierdoor profiteerden Japanse kopers van een belastingvoordeel – motoren groter dan 1,5-liter belastte de Japanse overheid zwaarder. Met een gewicht van net 1.000 kilo en achterwielaandrijving is de eerste generatie een pure lichte sportauto. De tweede generatie weegt meer, is groter en krachtiger – tot 147 kW (200 pk). De derde generatie RX-7 kwam in 1992 op de markt en is uitgegroeid tot een echt collector’s item. Een 1,3-liter rotatiemotor met minimaal 188 kW (255 pk) zorgt voor topprestaties.

3: Mazda 787B (1990-1991)

Geen productieauto dit keer. De Mazda 787B is een volbloed raceauto. Speciaal ontwikkeld voor de 24 uur van Le Mans, de beroemde Franse 24 uursrace die elk jaar in juni verreden wordt. In 1991 won de Mazda 787B de race, de eerste auto van Japanse makelij ooit. Andere deelnemers noteerden snellere rondetijden, maar de 787B was betrouwbaarder en hield het simpelweg langer vol. Er moest alleen een koplamp vervangen worden. En uit voorzorg werd een achterwiellager vervangen.