TNO: Verbrandingsmotor nog vele jaren van belang
“De omschakeling naar een volledig elektrisch wagenpark gaat nog vele jaren duren. De industrie is er nog niet klaar voor. Daarom is het belangrijk dat ook verbrandingsmotoren zich voorlopig nog blijven doorontwikkelen.”
Dat zegt Daan de Cloe, directeur van TNO Automotive in Helmond. Behalve op elektrische aandrijftechniek moet de auto-industrie zich ook blijven focussen op verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Dat is volgens De Cloe nodig, omdat die zeker nog tot 2050 een dominante rol zal spelen.
“Het gaat ons niet lukken om binnen afzienbare tijd alles te elektrificeren. De industrie is er nog niet klaar voor. Dat geldt ook voor het elektriciteitsnet en de toeleveringsketen. Het gaat nog ontzettend lang duren. De nabije toekomst is niet uitsluitend elektrisch.”
‘Gebaseerd op feiten’
De Cloe is bewust van het feit dat sommige uitspraken ‘niet politiek gewenst’ zijn, maar vindt het belangrijk om te benadrukken dat de verbrandingsmotor nog niet moet worden afgeschreven. De 125-jaar oude aandrijftechniek heeft nog veel potentie en ook op het gebied van productie valt nog veel milieuwinst te boeken.
“TNO is geen overheidsinstituut. Wij zijn onafhankelijk en geven ook rapporten uit waar het ministerie niet blij mee is. Uitkomsten die puur gebaseerd zijn op feiten. Onze conclusie is dat de verbrandingsmotor waarschijnlijk nog tot 2050 een dominante rol zal spelen in ons mobiliteitssysteem.”
Skyactiv-X
Het betoog van De Cloe sluit overigens goed aan op het beleid van Mazda, dat zich niet volledig blind staart op elektrische aandrijftechniek. Eind dit jaar wordt weliswaar de eerste elektrische Mazda gepresenteerd, maar ook op het gebied van benzinetechniek worden grote stappen gezet. Mooi voorbeeld is de ‘revolutionaire’ Skyactiv-X benzinemotor die dit jaar op de markt komt. Deze motor is verkrijgbaar op de Mazda3 en Mazda CX-30.
De nieuwe 2.0 Skyactiv-X motor van Mazda bewijst dat er nog veel te winnen valt. De unieke krachtbron maakt gebruik van compressie-ontsteking zoals een dieselmotor en combineert een extra hoog koppel met een circa 20% lager brandstofverbruik ten opzichte van de 2.0 Skyactiv-G benzinemotor.
Well-to-wheel
Ook is het Japanse merk zeer actief met het ‘well-to-wheel’ principe. Hierbij wordt niet alleen rekening gehouden met de uitstoot van auto’s tijdens het rijden, maar ook met de uitstoot van de auto tijdens de gehele levenscyclus. Dus van productie tot recycling – alle facetten worden meegenomen bij het berekenen van de uitstoot.
Berekend aan de hand van de ‘well-to-wheel’ methode bedraagt de gemiddelde CO2-emissie van een elektrische auto 128 g/km, terwijl een Mazda Skyactiv-G benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen 142 gram CO2/km uitstoot. Dit betekent dat bij 10% verbeterde efficiency de CO2-emissie van een Skyactiv-G benzinemotor al vergelijkbaar is met die van een elektrische auto.
Met alle inspanningen streeft Mazda naar 50% minder uitstoot van broeikasgassen in 2030 ten opzichte van het niveau in 2010. In 2050 moet die uitstoot met 90% gereduceerd zijn.