Rijplezier, Verdieping 15-12-20 | 3339 keer gezien

Zomerbanden, winterbanden of all-season banden? Welke moet je hebben?

De banden zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van een auto. Dit zijn de enige delen die contact maken met het wegdek en zijn voor een groot deel bepalend voor het rijgedrag, de stabiliteit en de veiligheid van de auto. Maar welke moet je hebben? Wat zijn de verschillen tussen zomerbanden, winterbanden en all-season banden? Lees hier alles wat je moet weten.

Waarom zomerbanden of winterbanden?

De grootste verschillen tussen een zomerband en een winterband zijn het profiel en de samenstelling van het rubber. Dat laatste bepaalt de soepelheid van de band. Een band moet op de juiste manier vervormen om optimaal contact te kunnen maken met het wegdek. Alleen dan worden de kwaliteiten van de band maximaal benut. Dit resulteert in meer grip, een kortere remweg, maximale waterafvoer en de juiste rolweerstand. Dat laatste heeft ook weer invloed op de slijtage van de band en het energieverbruik van de auto.

De soepelheid van het rubber wordt echter ook beïnvloed door de temperatuur. Als het te koud is, zal een zomerband minder goed vervormen dan de bedoeling is. Hierdoor worden de eigenschappen van de band nadelig beïnvloed. Andersom precies hetzelfde. Als het te warm is, gaan de prestaties van een traditionele winterband sterk achteruit. Bovendien slijt een winterband bij hoge temperaturen sneller.

De keuze voor zomerbanden of winterbanden, heeft dus te maken met de buitentemperatuur. Een temperatuur van 7 graden Celsius wordt bij de ontwikkeling van zomer- en winterbanden als grenswaarde genomen. Als de buitentemperatuur structureel boven de 7 graden ligt, zijn zomerbanden de beste optie. Bij temperaturen onder de 7 graden zijn winterbanden de beste optie.

Verder hebben winterbanden ook een ander soort profiel met fijne lamellen die zorgen voor een betere afvoer van water en (natte) sneeuw.

Zijn winterbanden verplicht?

In Nederland niet. Hier ben je vrij om te kiezen, maar dat geldt niet voor diverse andere Europese landen waar winterbanden simpelweg verplicht zijn gedurende een bepaalde periode of in bepaalde gebieden. Er zijn ook landen waar winterbanden verplicht zijn als dat met een verkeersbord wordt aangegeven.

Een officieel gecertificeerde winterband is te herkennen aan het sneeuwvlokje op de zijkant van de band (3PMSF-symbool), vaak in combinatie met M+S (modder + sneeuw).

3PMSF-symbool

Wanneer zomer- of winterbanden wisselen?

Gebruik de invoering van zomertijd (laatste weekend van maart) en wintertijd (laatste weekend van oktober) als herinnering om je banden te wisselen. Dan zit je bijna altijd goed. Ga je na de invoering van de zomertijd nog met de auto op wintersport? Houd dan rekening met de (plaatselijke) verplichting van winterbanden in verschillende Europese landen.

Waarom all-season banden?

Een set zomerbanden én winterbanden inclusief eventuele stalling van de banden die niet gebruikt worden, kost natuurlijk extra geld. Al je niet wilt wisselen en geld wilt besparen, kun je kiezen voor all-season banden, ook wel all-weather of 4-seizoenenbanden genoemd.

Deze banden combineren de eigenschappen van zomerbanden en winterbanden en zijn ontworpen om optimaal te presteren in alle soorten weersomstandigheden. Ze bieden ’s winters meer grip dan zomerbanden en zomers meer grip dan winterbanden.

Bovendien zijn de meeste all-season banden voorzien van het 3PMSF-symbool, waarmee deze banden dus officieel geschikt zijn in gebieden waar winterbanden verplicht zijn.

Wetten en regels

In Nederland geldt geen verplichting voor zomerbanden of winterbanden. Je mag beide typen banden het hele jaar door gebruiken en je mag ze ook combineren zonder de wet te overtreden. Dat is ook geen afkeurpunt bij de APK, als de banden maar voldoen aan de wettelijke eisen.

Het combineren van zomer- en winterbanden is alleen niet verstandig. Want of het nu warm of koud is: één van de twee typen banden levert veel minder grip. Dit kan de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen in bochten en tijdens een noodstop. Dat geldt vooral als de banden met de minste grip op de achteras gemonteerd zijn.

Het wettelijke minimum van de profieldiepte bedraagt 1,6 millimeter. Dat geldt voor álle typen banden. Als dit minimum wordt overschreden, wordt de band afgekeurd voor de APK. Je kunt er ook een boete voor krijgen als je wordt gecontroleerd door de politie.

Schrik niet als je bij de APK toch wordt geadviseerd om je banden te vervangen terwijl die eigenlijk nog goed zijn. Het garagebedrijf is namelijk wettelijk verplicht om dit advies te geven als de profieldiepte van een zomerband minder dan 2,5 mm bedraagt. Bij winterbanden is dat 4 millimeter.

In het profiel van de band zitten slijtage-indicatoren (TWI: Tread Wear Indicator) die de slijtagegrens aangeven. Een TWI ziet eruit als een blokje in het profiel. Als het profiel van de band eenmaal op hetzelfde niveau zit als de TWI, dan weet je dat de band vervangen moet worden.