Mijn Mazda en ik, Nieuws 04-06-25

“Elke keer als je instapt, ben je op vakantie”

In deze editie Mijn Mazda & Ik staat Lou Hermens centraal. Samen met zijn vrouw Marjan rijdt hij heel Europa door in zijn Mazda MX-5 ND Homura uit 2024, voorzien van hoogtoerige 2,0-liter benzinemotor. “We tikken met gemak 15.000 kilometer per jaar aan.”

Stel jezelf even voor

“Mijn naam is Lou Hermens, 64 lentes jong en woonachtig in Roosendaal, samen met mijn vrouw Marjan. Daar wonen we al sinds december 1998. Voorheen woonden wij in Woerden bij Utrecht. Vanwege mijn werk zijn we uiteindelijk naar Brabant verhuisd in verband met een overplaatsing. Omdat Roosendaal qua locatie goede verbindingen heeft met andere grote steden, zijn we in deze rustige en landelijke omgeving neergestreken. We wonen er met veel plezier.”

Wat deed je precies voor werk?

“Ik was werkzaam als technisch officier met als specialisatie vliegtuigbouwkunde. Dat heb ik ongeveer veertig jaar gedaan, in diverse functies. Vanuit mijn jeugd had ik altijd iets met vliegtuigen. Zo spendeerde ik veel tijd aan bouwpakketjes en alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken had. Dat heeft mij altijd gefascineerd. Om nog meer in aanraking te komen met mijn passie, ben ik in dienst gegaan bij de luchtmacht. Vanuit de middelbare school ben ik naar Breda gegaan naar de Koninklijke Militaire Academie (KMA). Vervolgens heb ik diverse plaatsingen gehad binnen defensie, zoals op Vliegbasis Volkel, diverse functies in Den Haag en ook op vliegbasis Woensdrecht nabij Roosendaal. In juni 2019 ben ik gestopt met mijn werk.”

Wat vond je leuk aan jouw functie?

“Als je militair bent, zijn de werkzaamheden heel divers. Elke drie of vier jaar ga je weer wat anders doen. Zodoende krijg je met heel veel aspecten van het vliegtuig te maken. Van leidinggevende functies in de uitvoering tot beleidsvoorbereidende functies in het ministerie van Defensie. En dit alles met als insteek: aankoop en instandhouding van vliegtuigtypes, van de iconische F-16 en F-35 tot de AH-64, beter bekend als de Apache-gevechtshelikopter. Ik ben ook hoofd geweest van de Afdeling Luchtvaart Systemen (LVS) bij de toenmalige Defensie Materieel Organisatie (DMO). Die afdeling was verantwoordelijk voor de instandhouding van alle vliegtuigtypes binnen Defensie. Denk bijvoorbeeld aan de instandhouding van onderhoudsvoorschriften, maar ook aan de ontwikkeling en aankoop van modificaties, zodat de vliegtuigen bij de tijd en veilig blijven en aan de operationele eisen blijven voldoen. Kortom: volop diversiteit en veel raakvlak met mijn passie voor techniek.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“In mijn vrije tijd ben ik de secretaris van de Mazda MX-5 Club Nederland. Dat doe ik met ontzettend veel plezier. In die functie zorg ik voor een goede administratie, schrijf ik alle notulen en ben ik ook bezig met de algemene besturing van de club. Ik steek ook veel tijd in het organiseren van ritjes met MX-5-leden, zowel in Nederland als in het buitenland. We hebben meer dan 1.600 leden in Nederland, inclusief een paar Belgische eigenaren. De Mazda MX-5 Club Nederland heeft ook een eigen magazine, genaamd MX-5 Magazine. Ook daar ben ik nog werkzaam voor. Verder spendeer ik veel tijd aan koken, dat vind ik leuk om te doen. Ook kijk ik graag een film en fotografeer ik met plezier. Tot slot ben ik groot fan van Formule 1 en verzamel ik hobbymatig schaalmodellen. Uiteraard heb ik van alle generaties MX-5 een schaalmodel.”

Welke Mazda rijd je?

“Samen met mijn vrouw Marjan geniet ik volop van onze derde Mazda MX-5. Sinds 2008 rijden we al MX-5. De eerste was een micagrijze MX-5 NC. Daarna kwam er een Mazda MX-5 ND GT-M uit 2016, in de kleur Soul Red met 2,0-liter motor. Dat was ook een heel fijne auto. In juni 2024 hebben we een nieuwe Mazda MX-5 Homura 2,0-liter gekocht, in de kleur Deep Crystal Blue. Als de zon schijnt, komt die kleur zo mooi uit de verf. Dit is ook de verbeterde versie met 184 pk, dus een extra hoog toerental van 7.500 toeren per minuut. Hij is helemaal compleet met Bilstein-onderstel, een sperdifferentieel en fijne Recaro-stoelen. De 2,0-liter wordt nu niet meer geleverd.”

Waarom heb je gekozen voor de Mazda MX-5 ND met 2,0-liter motor?

“Fijn aan deze uitvoering is dat je wat meer vermogen hebt. Niet dat het daar om draait, maar de auto rijdt gewoon makkelijker. Hij is smeuïger, door het extra koppel van de motor. En ja, hij maakt meer toeren. Dat is ook erg prettig. Qua rijden is de MX-5 een feestje, elke keer als je instapt, ben je op vakantie. Dan moeten we oppassen dat we niet te veel kilometers maken.”

Welke eigenschappen van deze auto vind je fijn?

“De auto stuurt zo direct.  Wat ze bij Mazda zeggen klopt: je bent één met de auto. En ik moet zeggen dat deze ND ook weer sterk verbeterd is ten opzichte van de fase 1 ND. Hij rolt minder en hij zit ook beter dankzij de Recaro-stoelen. Met de introductie van deze vernieuwde MX-5 is ook het stuurwiel in hoogte én diepte verstelbaar. Als het droog is, gaat het dak open. We rijden eigenlijk altijd open zodra dat kan. De MX-5 gaat in de winter ook niet de schuur in. Hij komt het hele jaar door buiten. We hebben ook een set winterbanden.”

Wat vind je belangrijk in een auto?

“Een auto moet vooral lekker sturen en een goede geluidsinstallatie hoort ook bij de pret. Ik moet zeggen: het Bose-geluidssysteem in deze MX-5 bevalt prima. Verder hecht ik veel waarde aan de klassieke opzet van het dashboard. Van tablets in auto’s ben ik geen fan. Het mag van mij in die zin klassiek ogen. Dat is vanuit ergonomisch oogpunt ook veel beter. Dus gewoon een normale klokkenwinkel met meters en fysieke knoppen, zodat je alles snel kan vinden. Een MX-5 is wat dat betreft nog best conventioneel. Hopelijk blijft dat bij de nieuwe generatie ook het geval.”

Welke opties en accessoires heb je gekozen en waarom?

“De Homura-uitvoering is natuurlijk al heel compleet. We hebben nog wel gekozen voor sportpedalen en ik heb grillebescherming bevestigd zodat de radiator is beschermd tegen steenslag. De plexiglas windvanger achter is ook heel fijn. Dit vermindert de luchtwerveling in het interieur. Het moet wel origineel blijven. Er hoeven niet al te veel toeters en bellen op de auto. Een aeropakket met zijskirts en een extra lipje op de bagageklep vond ik niet nodig, maar zo is er voor iedereen wat wils.”

Hoeveel kilometers rijd je per jaar?

“We tikken met gemak 15.000 kilometer per jaar aan. We rijden het hele jaar door. Op het moment van schrijven heeft onze ND sinds juni 2024 al meer dan 13.000 kilometer achter de kiezen. We zijn met deze auto bijvoorbeeld al naar Toscane geweest. Marjan rijdt er niet in. Die laat zich heel graag in alle comfort rijden. Vind ik niet erg natuurlijk! We gaan altijd op vakantie met de MX-5, eigenlijk overal in Europa. In 2019 hebben we met onze vorige ND nog een toer gemaakt van 5.000 kilometer. We zijn gestart in Wenen als citytrip, vervolgens gereden naar Boedapest in Hongarije en vanuit daar verder gereden naar de Plitvice meren in Kroatië. De volgende stop was de Bloemenrivièra in Italië (San Remo) en vanuit daar zijn we via Annecy in Frankrijk weer richting huis gereden. En dat alles in drie weken, haha. Qua bagage ging dat prima, zelfs zonder bagagerek. Hulde voor mijn vrouw, die alles heel compact kan inpakken. Je rijdt tijdens zo’n trip van hotel naar hotel of van huisje naar huisje. Dat gaat perfect.”

Wat vind je een minpunt aan de Mazda?

“Stuurwielverwarming zou echt een mooie aanvulling zijn, dat heeft de auto nu niet. Verder vind ik het vreemd dat de auto geen volautomatische ramen heeft. Je moet de knop vasthouden om het raam te sluiten. De auto heeft ook geen dashboardkastje. Dat was in het begin even wennen, maar uiteindelijk weet je niet beter. De ND heeft wel opbergruimte tussen de stoelen. Van de bekende ‘bult’ bij de middentunnel aan de passagierszijde ondervinden wij geen last. Die zit niet in de weg.”

Wat zeggen anderen over je auto?

“We krijgen over het algemeen altijd leuke reacties. De MX-5 is absoluut geen patserauto. Vrijwel iedereen wordt vrolijk van de MX-5. Het is ook gewoon een heel leuk model.”

Wat is jouw absolute droomauto?

“Dat moet absoluut een cabrio zijn. Ik denk dat ik dan toch zou kiezen voor een Porsche 911 Cabriolet. Net als de MX-5 een klassiek model en in positieve zin verder geëvolueerd. Gelukkig hoef ik er niet over te dromen, want ik ben meer dan tevreden met mijn MX-5. De prijs-kwaliteitsverhouding van een Mazda MX-5 is gewoon goed. En ze zijn ook nog heel waardevast.”

Delen via

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *