Wie ben je?
“Mijn naam is Eddy van Beek, ik ben 53 jaar en kom uit De Meern, bij Utrecht.”
Bedrijf en beroep?
“Ik ben productmanager voor handlasapparatuur bij Lincoln Electric in Nijmegen. De Noord-Europese landen vallen onder mijn verantwoordelijkheid, namelijk: Nederland, België, Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. Lincoln Electric is van oorsprong een Amerikaans lasbedrijf met 11.000 medewerkers en vestigingen over de hele wereld. Dit jaar vieren we ons 125-jarig jubileum. Een mooie prestatie!”
Wat vind je leuk aan jouw functie?
“Dat ik elke dag andere dingen mag doen. Het is echt heel divers: de ene dag adviseer ik een klant, ontwikkel ik samen met Europese collega’s een nieuw product en werk ik aan een nieuw prijsboek, om de dag erna een artikel voor de website te vertalen en op een school te vertellen over onze virtuele lasmachines. Ook zijn er regelmatig werkbezoeken aan ons democenter in Eisenberg of klantbezoeken in Scandinavië of Finland. Geen dag is hetzelfde, hoewel het reizen door COVID-19 even op een laag pitje staat. Jammer, maar begrijpelijk.”
Welke Mazda rijd je?
“Zakelijk rijd ik sinds oktober 2019 een Mazda3 Skyactiv-G 2.0 met automaat. Ik heb bewust voor deze auto gekozen omdat het veruit de mooiste is in zijn klasse en ruim binnen het budget viel door de hoge restwaarde. Daarvoor had ik vier jaar lang een Mazda3 Skyactiv 2.2 dieselversie. Daaraan heb ik ook geweldige herinneringen, vooral aan zijn kracht en zijn snelheid.
Privé rijd ik een Mazda MX-5 Limited Edition uit 1991. Zo’n typisch Engels groene, met crèmekleurig leder erin. Ik kocht ‘m in 2008. Ook heb ik nog een zwarte Mazda6 Sportbreak 2.0 GT-M Line, gekocht in 2010. Het zijn allebei fantastische auto’s, ik ben niet van plan ze ooit weg te doen. Omdat ik vroeger veel gereisd heb, heb ik in veel verschillende auto’s mogen rijden. Veel vergelijkingsmateriaal dus, maar ik ben altijd blij als ik weer in een van mijn eigen auto’s zit!”
Hoeveel kilometers rijd je?
“Ongeveer 40.000 kilometer per jaar voor de zaak. We hebben vestigingen in heel Europa, en voor landen als Duitsland, Frankrijk of Polen pak ik meestal de auto. Ik vind autorijden geen straf maar juist ontspanning: ’s ochtends vertrekken uit Utrecht en aan het begin van de avond arriveren in bijvoorbeeld Wroclaw. Daar geniet ik echt van, want mijn Mazda3 is er zeer geschikt voor. Stil, comfortabel en voorzien van alle gemakken.”
Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik houd van fietsen, wandelen, tuinieren, MX-5 rijden en ga graag met mijn partner Becky op pad en op reis. Bijvoorbeeld naar familie in Noord-Amerika of Japan, of naar onze favoriete vakantiebestemming Malta. Een eiland van 5.000 jaar oud, waar je op elk punt de Middellandse Zee kunt zien en waar geschiedenis en cultuur samenvloeien met een gevoel van totale vrijheid. Het strand op Schouwen-Duiveland is trouwens ook geweldig.”
Wat vind je belangrijk in een auto?
“Dat een auto goed aanvoelt als je er de eerste keer in gaat zitten en dat het klopt. Daarmee bedoel ik dat de auto niet alleen mooi moet zijn qua ontwerp, maar ook dat je intuïtief aanvoelt waar een auto toe in staat is. En dat je kunt zien dat iets mooi ontworpen is. Dat er écht over nagedacht is, waardoor de auto geweldig functioneert. Elke Mazda heeft deze eigenschap. Zelfs de gekozen kleuren passen goed bij de modellen, waardoor de auto echt bij je gaat horen. Ik ben lid van de MX-5 Club Nederland en heb zelf dus ook wel eens gesleuteld aan een auto. Pas dan zie je hoe goed er over een Mazda wordt nagedacht. Er zijn nooit te veel accessoires, geen overbodige knopjes of lampjes. Alleen dat wat je echt nodig hebt, dat geeft rust. En als laatste: sportieve innovatie. Dat heeft elke Mazda die ik tot nu toe gereden heb. Ik noem het de ‘MX-5-factor’.”
Minpunt?
“Ik vind het erg jammer dat de Mazda3 niet verkrijgbaar is in een Sportbreak-versie. Volgens mij vinden veel mensen een dergelijke auto heel praktisch en ik weet ook zeker dat er met het huidige ontwerpteam van Mazda een prachtige auto kan worden gebouwd, met dito rijeigenschappen. Ik vind mijn huidige sedan echt prachtig, met een premium uitstraling door de kleur, maar ik had misschien ook wel een Sportbreak willen hebben. Onlangs las ik dat er waarschijnlijk een High Performance-versie van de Mazda3 aankomt. Dat juich ik alleen maar toe. Op vrijwel elk forum dat ik bezoek wordt erover gesproken en ik denk dat de Le Mans-winnaar van 1991 – de Mazda 787B met rotatiemotor – een sportieve traditie in stand moet kunnen houden!”
Wat zeggen anderen over jouw auto?
“Dat het een hele mooie, goed ontworpen auto is. Veel mensen vinden ‘m ook chique, met een premium uitstraling vanbinnen en vanbuiten. Zodra ze met me meerijden, willen ze voor een volgende auto ook bij Mazda gaan kijken. Zoals mijn collega ooit deed, die daarom nu een nieuwe Mazda CX-30 met Skyactiv X-motor rijdt. Dat vind ik een mooi compliment voor een relatief kleinere autofabrikant die volledig zelfstandig opereert.”
Iets unieks meegemaakt op autogebied?
“Het is niet echt uniek, maar ik heb wel al veel auto’s van over de hele wereld uit kunnen proberen. Van getunede 911’s en Quattro’s in Zweden tot compleet afgeragde Land Cruisers in Afrika of een dikke Amerikaan met ik-weet-niet-hoeveel pk. En dat tot nu toe allemaal zonder brokken. Even afkloppen…”
Wat is jouw droomauto?
“Een Mazda Cosmo 110S uit 1967, in de kleur wit. Jay Leno heeft er een staan, maar die mag ik vast niet lenen. Als betaalbaarder alternatief kies ik een Mazda RX-7 (FD), maar ook die worden steeds duurder. Voor beide auto’s geldt dat ik het ontwerp geweldig vind, en de techniek achter de rotatiemotor superinteressant. Met 1100 of 1300 cc een paar honderd pk op kunnen wekken is technisch gezien echt een prestatie.
Ik kan me trouwens zomaar voorstellen dat een rotatiemotor die loopt op waterstof een goed alternatief voor fossiele brandstoffen kan zijn in regio’s waar geen uitgebreid elektriciteitsnetwerk is. Denk aan Afrika en het Midden-Oosten. Om waterstof te maken heb je immers veel energie nodig, en zon is er in die regio’s genoeg voorhanden. Wie weet?”