Autokosten verlagen? EV en PHEV nu voordeliger dan benzine- en dieselauto
Er is in Nederland een belangrijk kantelpunt bereikt als we kijken naar de werkelijke kosten van het bezit van een personenauto. Volgens de ‘Car Cost Index’ van LeasePlan zijn elektrische auto’s (EV’s) en plug-in hybrides (PHEV’s) nu voordeliger in gebruik dan vergelijkbare benzine- en dieselauto’s, ook in het leasesegment.
Car Cost Index
De Car Cost Index van LeasePlan is een jaarlijks terugkerend internationaal onderzoek naar de werkelijke kosten van het bezit en gebruik van een personenauto. Deze kosten worden ook wel Total Cost of Ownership (TCO) genoemd en omvatten alle kosten, inclusief brandstof/elektriciteit, afschrijving, belasting, verzekering, onderhoud en ga zo maar door.
Voor de Car Cost Index analyseert LeasePlan de gemiddelde kosten van nieuwe auto’s over de eerste vier jaar van gebruik. Hierbij wordt uitgegaan van een kilometrage van 30.000 per jaar. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat de gemiddelde TCO van een EV in Nederland voor het eerst lager is dan die van een vergelijkbare benzine- én dieselauto. Dat geldt voor alle autotypes, met uitzondering van EV’s met een bovengemiddeld groot rijbereik (en dus voorzien van een grote dure batterij). Die hebben mogelijk nog een iets hogere TCO dan een vergelijkbaar brandstofmodel.
PHEV aan de winnende hand
Tevens onderzocht LeasePlan voor het eerst de gemiddelde TCO van plug-in hybrides. Het blijkt dat een PHEV – zoals de nieuwe Mazda CX-60 Plug-in Hybrid – in Nederland voordeliger in gebruik is dan een dieselauto en slechts een fractie duurder dan een benzineauto.
Echter, doordat de brandstofkosten aanzienlijk zijn gestegen ten opzichte van de laadkosten sinds de publicatie van de laatste Car Cost Index, is een PHEV nu in de meeste segmenten wél kostenconcurrerend ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto.
Andere opvallende bevindingen
De Car Cost Index van LeasePlan brengt ook andere opvallende zaken aan het licht. Zo varieert de gemiddelde maandelijkse TCO van een personenauto aanzienlijk in Europa, van € 743 per maand in Griekenland tot € 1.138 in Zwitserland. Nederland staat in Europa met een gemiddelde TCO van € 1.022 per maand op de derde plaats van duurste landen om auto te rijden.
LeasePlan meldt ook dat de leaseprijzen van EV’s in Nederland vorig jaar gemiddeld 4,4% zijn gedaald, terwijl die juist toenamen bij benzineauto’s (+1,9%) en dieselauto’s (+3,2%). De gemiddelde aanschafkosten van plug-in hybrides zijn in Nederland gelijk aan die van vergelijkbare benzineauto’s.
Verder is een liter benzine in heel Europa nergens zo duur als in Nederland, dus zo vaak mogelijk opladen om zo veel mogelijk elektrisch te rijden, heeft direct een grote invloed op de TCO van een PHEV. Pas als de laadkosten ruim twee keer zo duur worden en de brandstofprijzen niet meer stijgen, wordt rijden in een elektrische auto duurder dan rijden in een benzineauto.
Gunstige TCO voor Mazda MX-30
Bij Mazda is de TCO van een EV lager dan gemiddeld, omdat er nauwelijks prijsverschil is tussen de elektrische Mazda MX-30 en de Mazda CX-30 die qua formaat en uitrusting zeer vergelijkbaar is. Voor een MX-30 betaal je echter geen wegenbelasting, veel lagere brandstof-/laadkosten, lagere onderhoudskosten en minder bijtelling (indien van toepassing) dan voor een vergelijkbare benzineauto, wat dus direct invloed heeft op je werkelijke maandelijkse autokosten, zonder in te leveren op het gebied van ruimte, comfort, technologie en rijplezier.