Belastingplan 2019: de gevolgen voor de automobilist
Op 15 november jl. stemde de Tweede Kamer in met het Belastingplan voor 2019 en de bijbehorende wetsvoorstellen. Lees hier de vijf belangrijkste fiscale punten voor de auto.
1. De bijtelling voor elektrische auto’s verandert
Volledig elektrische en waterstofaangedreven auto’s komen in 2019 onveranderd in aanmerking voor 4% bijtelling bij zakelijk gebruik, maar de spelregels veranderen wel. Vanaf 2019 geldt het bijtellingstarief van 4% alleen voor de eerste € 50.000,- van de catalogusprijs. Voor het eventuele restbedrag geldt een bijtellingspercentage van 22%. Dit geldt echter niet voor waterstofauto’s, daarbij geldt nog steeds 4% bijtelling voor de gehele catalogusprijs.
2. Een lagere netto bijtelling
Het verlagen van de loon- en inkomstenbelasting betekent effectief een lagere netto bijtelling dan voorheen. In ruil daarvoor zijn de BTW-tarieven wel verhoogd. Een Mazda3 kost bijvoorbeeld € 30.000,- en heeft een bijtellingspercentage van 22%. De stapsgewijze belastingverlaging van 40,85% naar 37,05% inkomstenbelasting levert op die auto een netto besparing van € 250,- per jaar op.
3. De energie-investeringsaftrek daalt
De energie-investeringsaftrek van 54,5% in 2018 daalt naar 45% in 2019. Deze aftrek geldt bijvoorbeeld voor een lichtgewicht bakwagenopbouw. De nieuwe energielijst met investeringen die in 2019 in aanmerking komen voor deze extra aftrek, komt in de laatste week van 2018.
4. De teruggaafregeling voor taxi’s verdwijnt
Binnen de BPM-wetgeving verandert vanaf 2020 de teruggaafregeling voor taxi’s en doelgroepenvervoer. Voor 2020 monitort de Tweede Kamer wel of er voldoende aanbod aan zeer zuinige en emissievrije voertuigen voor zorg- en doelgroepenvervoer is.
5. Motorrijtuigenbelasting
Voor de handhaving van de MRB mag de belastingdienst weer camerabeelden met nummerplaatherkenning gebruiken. De Tweede Kamer heeft ook een motie aangenomen voor een strengere aanpak van het gebruik van buitenlandse kentekens.