Wie ben je?

“Louis Ezendam (60), geboren en getogen in Hengelo.”

Wat doe je voor werk?

“Ik ben rijinstructeur en oprichter van Ezendam Rijopleidingen. Dat doe ik al sinds m’n negentiende en sinds m’n 21ste als zelfstandig ondernemer. Op 10 januari 2023 vieren we het 40-jarig jubileum van de rijschool. Mijn zoon (nu 20 jaar) was overigens al op zijn achttiende rijinstructeur. Hij was toen de jongste ooit in Nederland en haalde daarmee zelfs het landelijke nieuws, haha! Ik hoop dat hij het ook veertig jaar volhoudt.”

Wat vind je leuk aan jouw functie?

“Ten eerste vind ik het leuk om iemand te leren autorijden. Het is een passie. Het geeft voldoening als een kandidaat angstig en onwennig begint met autorijden en uiteindelijk met vertrouwen een rijbewijs haalt. Maar het werk is ook erg afwisselend. Je hebt ieder uur iemand anders naast je zitten.”

Welke Mazda rijd je?

“We hebben recentelijk al onze lesauto’s vervangen voor allemaal Mazda’s, twintig stuks in totaal. We hebben negentien exemplaren van de Mazda CX-30, waarvan twee met een automaat, en één Mazda CX-5 voor de BE-rijlessen met een aanhanger. Rond juli 2023 komen daar nog twee handgeschakelde CX-30’s bij.”

Vanwaar de keuze voor deze Mazda’s?

“Om financiële redenen hebben wij altijd met dieselauto’s gereden. Echter is de restwaarde van dieselauto’s de laatste jaren fors gedaald. Om de afschrijving niet te laten escaleren, wilde ik ze eerder vervangen dan gebruikelijk en overstappen op benzine. Ook vanwege de steeds hogere dieselprijs per liter is het voor ons nu interessanter om op benzine te rijden.”

“We hebben meerdere modellen op proef gehad en al onze rijinstructeurs betrokken bij de keuze van de nieuwe auto’s. De Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G 122 kwam als unanieme favoriet uit de bus. Iedereen, waaronder ikzelf, was heel enthousiast over deze auto.”

“We hebben eerst één Mazda CX-30 aangeschaft om die over een wat langere periode te testen. Na een paar maanden besloten we om alle lesauto’s te vervangen voor dit model. Voor de BE-rijles hebben we de Mazda CX-5 gekozen om dezelfde redenen als de CX-30 en de goede eigenschappen als trekauto. Overigens hebben we eerder een Mazda CX-5 in onze vloot gehad, waar we toen ook al tevreden mee waren.”

Hoeveel kilometers rijden jullie?

“Per auto zo’n 60.000 kilometer per jaar. Dat is zo’n 1,2 miljoen kilometer per jaar als je alle lesauto’s bij elkaar optelt. Je begrijpt dus dat de kilometerkostprijs zwaar meetelt. Een verschil van € 0,10 per kilometer betekent een verschil van € 120.000 op jaarbasis.”

Wat vind je belangrijk in een lesauto?

“Heel veel dingen. Ten eerste is een lesauto dé werkplek van de rijinstructeur. Goede stoelen en voldoende bewegingsruimte zijn een must. Verder moet de auto rondom goed zicht bieden op de weg en prettig te bedienen zijn voor de leerlingen. De koppeling en schakelbak moeten bijvoorbeeld niet te zwaar zijn.”

“Verder moeten alle autokosten beheersbaar zijn. De kilometerkostprijs van de lesauto weegt zwaar op de begroting van een rijschool. Gezien de omvang en de kilometrage van ons wagenpark kan een minimaal prijsverschil grote winst- of verliescijfers opleveren aan het einde van het jaar, zoals ik net aangaf.”

“Tot slot moet de auto betrouwbaar zijn. We moeten er iedere dag op kunnen vertrouwen. En mocht er onverhoopt een storing optreden of periodiek onderhoud gepleegd moeten worden, dan willen we snel geholpen worden. Goede afspraken met een betrouwbare dealer zijn daarom essentieel. Wat dat betreft ben ik zeer tevreden met Mazda-dealer Kolenaar waar we alle Mazda’s hebben aangeschaft.”

Welke accessoires/opties zijn gekozen en waarom?

“Ten eerste moet de auto voorzien zijn van navigatie, want het gebruik van het navigatiesysteem is tegenwoordig een verplicht onderdeel van het CBR-rijexamen. Tevens is stoelverwarming een absolute must. Dat is niet alleen prettig in de winter, maar ook een belangrijk middel tegen rugklachten! De pijntjes bij onze instructeurs zijn hierdoor fors afgenomen.”

“Verder zien we dat rijhulpsystemen (ADAS) de komende jaren steeds belangrijker worden bij de rijlessen. De leerlingen moeten weten hoe ze werken en hoe ermee om te gaan. Gelukkig zijn de Mazda’s zodanig rijk uitgerust, dat ik de belangrijkste zaken niet apart hoefde aan te vinken.”

Wat vind je een minpunt aan de auto?

“Die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Misschien kan ik hier over een paar maanden iets over zeggen. Wat ik wel van een paar collega’s heb gehoord, is dat de automatische remingreep soms iets te snel ingrijpt. Bijvoorbeeld als een voetganger of fietser nog even snel voorpiept, want dat gebeurt regelmatig bij een lesauto. Een écht minpunt kun je dit natuurlijk niet noemen, het is eerder positief. Maar bij een lesauto heb je vaak ongeduldige mensen dicht achter je rijden, die niet altijd goed opletten. De kans op een kop-staartbotsing is hierdoor misschien wat groter. Maar goed, zoals ik al zei, ik kan nu geen écht minpunt noemen.”

Wat zeggen anderen over de auto’s?

“Mensen zijn heel positief. Kandidaten vinden het leuk om in een Mazda CX-30 te rijden, als rijinstructeur is het een heel fijne werkplek en ook examinatoren zijn blij als zij in een CX-30 examen mogen afnemen. Dat krijg ik regelmatig te horen, dus dat is wel leuk. Wat dat betreft is de Mazda CX-30 een mooi visitekaartje voor onze rijschool.”

Wat is jouw droomauto?

“Hoewel ik erg gek ben op auto’s heb ik niet echt een droomauto. Ik ben wel fan van zescilindermotoren. En toevallig hoorde ik laatst dat Mazda volgend jaar een nieuwe zescilinder-in-lijn benzinemotor introduceert, dus ik ben héél benieuwd!”

Ooit iets unieks meegemaakt op autogebied?

“Ik heb ooit een stuk mogen rijden in de Lamborghini Huracán van Jon Olsson. Dat is een Zweedse freestyle en alpine skiër die zeer populair is op social media, mede vanwege zijn exotische sportwagens. Die Lamborghini is gewrapt in camouflagekleuren en heeft een skibox op het dak. Die auto is zelfs een internethit geworden en rijdt nu rond in Nederland. Het rijden in die auto was een bijzondere ervaring, maar ik zou het zelf nooit kopen.”

Delen via

Tags:   CX-30, CX-5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *