Mazda Blog

Hoe de nieuwe Mazda3 tot stand kwam

Nieuwe Mazda3

Als eerste Mazda van een volgende generatie is de nieuwe Mazda3 een speciale auto. Het is niet alleen een vervoermiddel, maar ook een verrijking van het leven van de eigenaars. Auto’s van Mazda moeten inspireren om een voller leven te leiden.

De program manager en chief designer aan het woord

Program Manager Kota Beppu: “Met de Mazda3 wilden we de eigenaars in staat stellen om hun ideale ik te zijn.” En dat was geen gemakkelijke opgave. Beppu besefte dat hij om dit te bewerkstelligen niet één maar twee nieuwe modellen moest creëren. “Het was een grote uitdaging”, aldus Mazda3 Chief Designer Yasutake Tsuchida. “Klanten die voor de vierdeurs sedan kiezen, willen een slanker, eleganter silhouet. Degenen die voor de hatchback gaan, kiezen voor een sportiever gevoel en meer emotie. We luisterden naar de wensen van onze klanten om de auto’s zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Beide modellen tillen de Japanse designesthetiek van Mazda naar een hoger plan.” Het is niet de makkelijkste optie, maar wil je dit ambitieuze doel realiseren, dan is een compromisloze aanpak de enige weg. Met de nieuwe SKYACTIV-voertuig architectuur wordt het rijden met de Mazda3 net zo natuurlijk als lopen. “Het is een auto voor klanten die op zoek zijn naar het ultieme rijplezier”, besluit Beppu.

Designethos

De nieuwe Mazda3 biedt een veel nauwere band tussen auto en bestuurder dan het vorige model, die al geroemd werd om zijn rijkwaliteiten. Volgens Tsuchida heeft de vijfdeurs hatchback met zijn krachtige, verleidelijke voorkomen een vrijgevochten stijl, terwijl de vierdeurs sedan elegantie uitstraalt. Beide modellen zijn gebouwd volgens de nieuwste Kodo: Soul of Motion designtaal. Tsuchida: “We streven naar schoonheid door eenvoud en zuiverheid te benadrukken. De vormen zijn bedrieglijk simpel: als het licht op de auto’s valt, zie je hoe rijk en intrigerend ze zijn.” Tsuchida wil een blijvende band met de klant scheppen door onderscheidend ontwerp dat tegelijk subtiel en eenvoudig is en voortkomt uit de eeuwenoude Japanse voorliefde voor de natuur. Zelf voelt hij zich ook verbonden met de Mazda3, want in zijn begintijd bij Mazda werkte hij aan het exterieur van het originele model. “Als je teruggaat naar de jaren tachtig en negentig, dan zie je dat we met auto’s als de 323F op zoek waren naar ons DNA. Kijk maar eens naar de unieke achterkant die al onze hatchbacks gemeen hebben. Dat is wat ik onze identiteit zou willen noemen, en het is ook mijn favoriete onderdeel van de nieuwe Mazda3.”

“Hij is voorzien van een aanzienlijk beter prestatiepakket voor wat betreft dynamiek, rijgeluiden, milieuvriendelijkheid en kwaliteit. Ik hoop van harte dat hij het leven van de eigenaren zal verrijken.”

KOTA BEPPU
PROGRAM MANAGER
Kota Beppu

Rijbeleving

Mazda’s rijfilosofie is niet alleen gestoeld op snelheid en sportiviteit, maar op iets dat moeilijker te meten is. Het gaat om ‘één zijn’ met de auto, om een natuurlijke, ontspannen rijbeleving. Hiertoe heeft Mazda de SKYACTIV-voertuigarchitectuur ontwikkeld, die volgens Beppu gebaseerd is op ‘mensgericht’ design. De motor, wielophanging, stoelen, banden en andere
componenten moeten in harmonie samenwerken. Er is veel aandacht besteed aan het stoelontwerp en het comfort, en aan de plaatsing van het verstelbare stuur en de pedalen. Ieder minuscuul detail is belangrijk, zodat de bestuurder zich beter kan concentreren op het autorijden. De ruitenwissers liggen bijvoorbeeld lager dan de motorkap voor een beter zicht en een strakker voorkomen. De A-stijl is wat meer naar achter geplaatst voor een nog beter zicht. Bovendien zijn het instrumentarium en
het dashboard nog verder vereenvoudigd. Ze geven nu alleen de hoogstnoodzakelijke informatie weer, zodat de bestuurder niet wordt afgeleid en zich helemaal kan richten op het rijplezier. Beppu omschrijft de cabine als de ‘ultieme privéruimte’. De kwaliteit van de materialen en componenten is premium, inclusief TFT LCD-instrumenten en een nieuw ontworpen korrelig dashboard. Er is bovendien veel aandacht besteed aan de vermindering van rijgeluiden en trillingen, en aan een geheel nieuwe audiosysteem.

“De vorm lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar is door de reflectie van het licht complex en intrigerend. Als je de auto’s ’s morgens ziet, zie je een bepaalde expressie, maar ’s avonds is die weer totaal anders.”

YASUTAKE TSUCHIDA
CHIEF DESIGNER
Yasutake Shuchida

Motortechnologie

De Skyactiv-X-motor maakt zijn debuut in de Mazda3. Deze innovatieve nieuwe krachtbron combineert de beste kwaliteiten van diesel- en benzinemotoren. Net als een diesel heeft hij veel koppel, is hij responsief en zuinig. Maar tegelijkertijd is hij pittig, lineair en draait hij hoge toerentallen. Hij biedt dus volop rijplezier en vermindert tevens de prijs die je betaalt aan de pomp. Mazda’s SPCCI-technologie (Spark Controlled Compression Ignition) ontsteekt het brandstof/luchtmengsel met een vonk (zoals een benzinemotor) maar bij een hoge compressie (zoals een dieselmotor). De vonk bedient dus de zelfontsteking. Deze radicaal nieuwe ontsteking is gericht op prestaties en zuinigheid. De nieuwe benzinemotor maakt tevens gebruik van ‘milde hybride’-technologie. Energie die wordt teruggewonnen bij het vertragen, wordt gebruikt voor de elektrische systemen. Een elektro motor verbetert de acceleratie vanuit stilstand. Er is tevens een SKYACTIV-G benzinemotor van 2,0 liter leverbaar. Daarnaast is er ook een nieuwe SKYACTIV-D 1,8-diesel uitvoering. De benzinemotor biedt prestaties, zuinigheid en minder emissies. Twee van de vier cilinders worden uitgeschakeld wanneer het vermogen niet nodig is, wat het brandstof verbruik aanzienlijk ten goede komt. De SKYACTIV-D 1,8-liter vervangt de 1,5-liter uit de vorige Mazda3. Deze nieuwe diesel is verfijnder, levert betere prestaties en een lager verbruik. “Dit is een ongeëvenaarde rijbeleving”, aldus Beppu. “Ik hoop dat dit model onze klanten zal inspireren en veel rijplezier zal geven.”

Mobiele versie afsluiten