Europese autobestuurder wil nog steeds de verbrandingsmotor
Bijna 60 % van de Europese autobestuurders ziet een toekomst voor de verbrandingsmotor. Zo blijkt uit een groot onderzoek van Mazda, waarvan vandaag nieuwe resultaten zijn gepubliceerd.
Het Mazda Driver Project onderzoek ondervroeg 11.008 mensen in de belangrijkste Europese markten*. Het werd uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Ipsos Mori. Daarnaast is gemiddeld 58 % is van mening dat er ‘nog veel innovatie en verbetering mogelijk is voor benzine- en dieselmotoren’. In Polen is dat cijfer zelfs 65 %, in Duitsland, Spanje en Zweden meer dan 60 % en in Nederland 55 %.
De kernresultaten tonen aan dat consumenten niet noodzakelijkerwijs de mening van veel organisaties delen dat de verbrandingsmotor geen rol meer zal spelen in de toekomst van auto’s.
Dit wordt verder versterkt door het feit dat 31 % van de bestuurders ‘hoopt dat dieselauto’s zullen blijven bestaan’, ondanks de opkomst van elektrische auto’s, met een piek van 58 % in Polen. Daarnaast gaf gemiddeld 33 % van de bestuurders aan dat als de gebruikskosten hetzelfde zouden zijn als van een elektrische auto, ze ‘de voorkeur zouden geven aan een benzine- of dieselauto’. In Italië had maar liefst 54 % deze mening.
Zelfrijdende auto’s
Ondanks de toename van het autonoom rijden verwelkomt slechts 33 % van de bestuurders ‘de komst van zelfrijdende auto’s’, met een laagste score van slechts 25 % in Nederland en Frankrijk. Tegen deze achtergrond blijft Mazda doorgaan met zijn baanbrekende geavanceerde veiligheidsfuncties en het Mazda Co-Pilot Concept, dat autonome rijtechnologie gebruikt om bestuurders een vertrouwd gevoel achter het stuur te geven. Verrassend genoeg is er vrijwel geen bewijs voor veel steun voor zelfrijdende auto’s onder jongeren in Europa.
De uitkomsten van het onderzoek vallen samen met de publicatie van Mazda’s langetermijnvisie onder de naam ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’, waarin beschreven wordt hoe het beste van de interne verbrandingsmotor te combineren is met effectieve elektrificatietechnologieën. Centraal in deze ambitie staat de SKYACTIV-X, ’s werelds eerste commerciële benzinemotor met compressieontsteking; deze nieuwe motor combineert de voordelen van een benzinemotor met die van een dieselmotor, om uitstekende prestaties op het gebied van milieu, vermogen en acceleratie te realiseren.
Commentaar van Jeff Guyton
Jeff Guyton, President en CEO van Mazda Motor Europe, vertelt: “De onderzoeksresultaten zijn fascinerend. De basis van onze al langer bestaande Drive Together campagne is het benadrukken van het pure rijplezier en het lijkt erop dat Europese bestuurders nog veel toekomst zien in de verbrandingsmotor. We werken er hard aan om die voor iedereen nog beter te maken”.
“We hebben onlangs Sustainable Zoom-Zoom 2030 gepresenteerd, onze langetermijnvisie voor technologieontwikkeling. Hierin zetten we uiteen hoe we van plan zijn rijplezier te gebruiken om uitdagingen aan te gaan waarmee mens, milieu en samenleving zich geconfronteerd zien. In het geval van broeikasgasemissies zijn we van mening dat het beslist noodzakelijk is om de juiste oplossing op het juiste moment te hebben. Voor ons betekent dat een well-to-wheel benadering. Daarom is het meest rationele aanbod van vandaag de dag naar onze mening een combinatie van de interne verbrandingsmotor met elektrische mechanieken, die rekening houdt met de energiesituatie en energieopwekkingsmethoden in elke markt. Binnen deze context zijn we vastbesloten om de verbrandingsmotor verder te perfectioneren”.
Nieuwe technologieën
“Als we nieuwe technologieën ontwikkelen zullen we de bestuurder centraal blijven stellen in alles wat we doen en ons concentreren op de band tussen deze bestuurder en zijn of haar auto. We noemen dit Jinba Ittai, de Japanse uitdrukking die wordt gebruikt om de perfecte harmonie te beschrijven tussen de bereden boogschutter en zijn paard. Het is deze mensgerichte filosofie die ten grondslag ligt aan onze onderneming en ons helpt auto’s te maken die de bestuurder en zijn auto dichter bij elkaar brengen”.
“Ons doel is een gemotoriseerde samenleving zonder verkeersongevallen. Er zijn drie speerpunten om dit te realiseren. Ten eerste blijven we de grondbeginselen van veiligheid doorvoeren in ons assortiment: rijpositie, pedaalindeling, zicht en ons Active Driving Display. Ten tweede ontwikkelen, updaten en maken we vele geavanceerde veiligheidsfuncties, zoals Blind Spot Monitoring en laten deze tot de standaarduitrusting behoren. Tot slot willen we het Mazda Co-Pilot Concept, dat gebruik maakt van autonome rijtechnologieën, standaard maken in 2025”, aldus Guyton.
Conclusie
Mazda is van mening dat autorijden een vaardigheid is die mensen willen behouden. Het is een activiteit die zowel leuk als functioneel kan zijn en velen zouden graag zien dat deze vaardigheid behouden blijft voor toekomstige generaties. Deze gevoelens komen goed tot uiting in de onderzoeksresultaten, die een significante emotionele band tussen auto en bestuurder vertonen. Gemiddeld 69 % van de chauffeurs ‘hoopt dat toekomstige generaties de mogelijkheid zullen hebben om auto’s te blijven besturen’. Dit cijfer is in Polen zelfs 74 % en 70% of hoger in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Zweden. In Nederland is dat 69 %.
* De gegevens van het consumentenonderzoek van Ipsos MORI zijn gebaseerd op een enquête onder 11.008 volwassenen in 11 Europese markten, met tenminste 1.000 interviews in elke markt. Alle interviews zijn uitgevoerd tussen 7 en 22 september 2017. De gegevens van het consumentenonderzoek zijn gewogen naar de bekende populatiegrootheden van volwassenen in elk land naar leeftijd, geslacht en woonplaatsregio.