Je hoeft niemand te vragen hoeveel je moet afrekenen als je net je auto hebt volgetankt. De exacte prijs wordt immers bij de pomp aangegeven. Maar bij veruit de meeste laadpalen voor elektrische auto’s wordt helemaal geen prijs vermeld. Je hebt van tevoren vaak geen idee hoeveel je moet betalen. Een veelgestelde vraag is dan ook: wat kost het nou eigenlijk om een elektrische op te laden? We leggen het hier uit.
De laadkosten van een elektrische auto zijn opgebouwd uit meerdere onderdelen. Behalve de stroom die per kWh in rekening wordt gebracht, zijn er ook andere factoren die van invloed zijn op de uiteindelijke prijs. Zo betaal je ook voor het gebruik van het laadpunt (starttarief) en het gebruik van de laadpas waarmee je de laadsessie activeert.
Er zijn alleen allerlei verschillende aanbieders van laadpunten en laadpassen die allemaal hun eigen tarieven hanteren. Die tarieven kunnen dan weer verschillen per abonnementsvorm, per laadpunt en per stad of provincie. Soms wordt er ook een aanvullend tarief per minuut of per uur in rekening gebracht.
Kortom, niet heel overzichtelijk. Bovendien komt de rekening voor het laden meestal een paar weken later pas binnen en zijn niet alle kosten op de factuur duidelijk gespecificeerd. Gelukkig heeft de Autoriteit Consument & Markt zich er inmiddels mee bemoeid en exploitanten erop aangedrongen dat de laadtarieven transparanter moeten worden gemaakt, zodat je van tevoren weet hoeveel je moet betalen. Zoals bij alle producten en diensten in feite.
LEES OOK: Welke stekker past in mijn elektrische auto?
Kosten openbaar laden
Ondanks de wirwar aan verschillende tarieven, kunnen we wel een globaal beeld schetsen van de laadkosten. Zo heeft Travelcard, de grootste onafhankelijke aanbieder van tankpassen en laadpassen in Nederland, een overzicht van de laadkosten van verschillende aanbieders opgesteld op basis van de gedane transacties van klanten.
Daaruit blijkt dat je bij een openbare laadpaal op straat en in parkeergarages gemiddeld € 0,33 per kWh betaalt (incl. BTW). Als we de elektrische Mazda MX-30 als voorbeeld nemen, met een gemiddeld energieverbruik van 19 kWh/100 km en waarmee 15.000 kilometer per jaar wordt gereden, dan kom je uit op € 940,50 aan laadkosten per jaar als je uitsluitend gebruikmaakt van een openbaar laadpunt, ofwel € 0,063 per kilometer. Dat is aanzienlijk minder dan de brandstofkosten van een benzineauto van vergelijkbare grootte, die grofweg € 0,10 per kilometer bedragen.
Kosten thuis laden of op het werk
Maar opladen kan nog een heel stuk voordeliger. Thuis laden of op een privéterrein, bijvoorbeeld op het werk, is namelijk altijd de voordeligste optie en kost gemiddeld € 0,23 per kWh (incl. BTW). Als je thuis of op een privéterrein kunt laden en dat uitsluitend doet, kom je uit op € 655,50 aan laadkosten per jaar, ofwel € 0,044 per kilometer. Een stuk voordeliger dan bij een openbare laadpaal. Echter moet dan wel zelf een laadpunt worden aangeschaft en geïnstalleerd, dus het duurt eventjes voordat die investering is terugverdiend. Vergeleken met de kosten van een benzineauto heb je een laadpaal meestal na een jaar terugverdiend.
Laadkosten vergoeden
Als een werknemer een elektrische leaseauto van de zaak ter beschikking heeft, dan mag de werkgever alle laadkosten in binnen en buitenland onbelast vergoeden. De medewerker dient dan een specificatie te overhandigen met het kWh-verbruik en geldende kWh-tarief, maar dit gaat vaak automatisch via de leverancier van de laadpaal.
Verder kunnen ook de eventuele kosten van een thuislaadpunt inclusief de installatie onbelast vergoed worden door de werkgever. Veel kiezen er echter voor om deze kosten onder te brengen in het leasebedrag van de medewerker.
Als de werknemer thuis oplaadt, wordt via een aparte meter in huis bijgehouden hoeveel stroom is geladen. En als het laadpunt en de laadpas op naam van de werkgever staan, dan worden de gemaakte kosten automatisch verrekend en hoeft de werknemer verder niets te doen.
De onbelaste vergoeding geldt niet voor werknemers die privé een elektrische auto rijden. Zij hebben uitsluitend recht op een onbelaste reiskostenvergoeding van maximaal € 0,19/km.
Kosten snelladen
Je kunt een elektrische auto ook opladen via een snellader, die je voornamelijk bij tankstations langs snelwegen en op parkeerplaatsen van fastfoodketens en winkelcentra vindt. Deze zijn bedoeld om onderweg, zonder lange tussenstop, heel veel stroom te laden. Ideaal als je lange afstanden moet afleggen. Maar daar staat wel een hoge prijs tegenover. Met een gemiddelde van € 0,69 per kWh (€ 0,13 per km) is snelladen de duurste manier om op te laden.
LEES OOK: Hoe werkt het opladen van een elektrische auto, thuis, op het werk en onderweg?
Controleer en vergelijk
De kosten van opladen zijn dus afhankelijk van meerdere factoren. Ook in het buitenland is het opletten. Er zijn veel laadpunten waar je een vast bedrag per laadsessie of voor de duur van de laadsessie betaalt, ongeacht de hoeveelheid stroom. In dat geval kan de rekening tientallen euro’s hoger uitvallen.
Controleer daarom van tevoren welk stroomtarief per kWh en welke betaalmethode gehanteerd wordt bij een laadpunt. Dat kan bijvoorbeeld via de website van Plugsurfing of via de website of app van de laadpaalaanbieder. Op laadpastop10.nl kun je de prijzen van verschillende laadpasaanbieders met elkaar vergelijken.