Verdieping 12-05-20 | 1146 keer gezien

Hoe werkt het opladen van een elektrische auto, thuis, op het werk en onderweg?

Elektrisch rijden is enorm in opkomst. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe werk het opladen van een elektrische auto eigenlijk, thuis, op het werk en onderweg? Lees hier alles wat je moet weten.

Opladen via regulier stopcontact

Laten we beginnen met de verschillende manieren om de batterij van een elektrische auto op te laden, onderverdeeld in vier methoden. Bij de eerste methode – ook wel ‘Modus 1’ genoemd – wordt de batterij van de elektrische auto rechtstreeks opgeladen via een regulier, huishoudelijk stopcontact (230V) zonder controle en regeling.

Het laadvermogen mag in deze modus niet meer dan 2,3 kW (1-fase, 10A) bedragen, maar bij langdurig opladen zonder controle en regeling is er een te groot risico dat het maximum laadvermogen wordt overschreden, met mogelijk oververhitting, kortsluiting of zelfs brand als gevolg. Deze modus wordt bij moderne elektrische auto’s dus niet meer gebruikt.

Modus 1 zonder controle en regeling

De tweede methode (Modus 2) is in feite hetzelfde als Modus 1, maar dan mét controle en regeling. Dus veilig, al is bij regelmatig opladen wel een aparte meterkastgroep aan te raden. Dit om eventuele problemen te voorkomen als ook andere (grote) stroomgebruikers op dezelfde groep zijn aangesloten.

Veilig opladen via een stopcontact thuis kan met de Type 2-laadkabel met In-Cable Control Box (ICCB). Deze wordt standaard bij de Mazda MX-30 geleverd. Deze manier van opladen gaat alleen tergend langzaam. Het maximale laadvermogen bevindt zich in de praktijk tussen de 2,3 kW (1-fase, 10A) en 3,7 kW (1-fase, 16A). Afhankelijk van de batterijcapaciteit van de auto kan de laadtijd zomaar 20 tot 30 uur bedragen. Dus niet handig als de elektrische auto dagelijks gebruikt wordt.

Modus 2 met Type 2-laadkabel (met ICCB)

Opladen via een laadpaal

Het beste is om een elektrische auto op te laden via een speciaal voor elektrische auto’s ontwikkelde laadpaal (Modus 3). Dat kan met de Type 2-laadkabel met twee Mennekes-stekkers die ook standaard bij de Mazda MX-30 geleverd wordt.

Op de eerste plaats gaat het opladen tot acht keer sneller dan via een huishoudelijk stopcontact. Er kan namelijk met een laadvermogen van 3,7 tot 22 kW (32A) worden opgeladen. Het daadwerkelijke vermogen waarmee de batterij wordt geladen, is echter afhankelijk van het laadsysteem van de auto en het vermogen van de laadpaal.

Modus 3 met Type 2-laadkabel

Snelladen

Tot slot is er de mogelijkheid om te snelladen (Modus 4). In tegenstelling tot bovengenoemde laadmethoden die werken met wisselstroom (AC), gaat snelladen met gelijkstroom (DC). Het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom vindt plaats in het laadstation. De omvormer in de auto wordt omzeild, waardoor veel hogere laadvermogens mogelijk zijn, van 50 tot zelfs 350 kW.

Hiermee kan de batterij bij de meeste elektrische auto’s in slechts 30 minuten tot 80% worden opgeladen. Snelladen met een vermogen vanaf 50 kW gaat tevens met een andere stekker. Afhankelijk de auto kan dat met de zogeheten CCS-stekker of Chademo-stekker. Daarvoor heb je geen eigen laadkabel nodig. Die zit aan het snellaadstation.

Modus 4 met vaste snellaadkabel

Op straat of onderweg opladen?

Alle openbare laadpalen bij parkeervakken in woonwijken, stadscentra en parkeergarages zijn gebaseerd op het Modus 3-principe met de Type 2 Mennekes-stekker. Het starten en beëindigen van een laadsessie gaat met een persoonlijke laadpas van een laadpaalaanbieder (meestal in de vorm van een sleutelhanger), waarmee ook de kosten automatisch in rekening worden gebracht.

Deze laadpalen zijn bij uitstek geschikt als je daar langer dan dertig minuten geparkeerd staat, bijvoorbeeld tijdens het winkelen, of de hele nacht als je de volgende ochtend met een volgeladen batterij weer op pad wilt.

Snelladers, die je voornamelijk bij tankstations langs snelwegen en op parkeerplaatsen van fastfoodketens en winkelcentra vindt, zijn gebaseerd op het Modus 4-principe. Ook deze zijn te bedienen met een laadpas en bedoeld om onderweg, zonder lange tussenstop, heel veel stroom te laden. Ideaal als je lange afstanden moet afleggen.

LEES OOK: Welke stekker past in mijn elektrische auto?

Thuis opladen met hoog vermogen?

Wil je thuis lekker snel opladen volgens het Modus 3-principe? Dat kan bijvoorbeeld met de ‘EVBox Elvi’ thuislader van EVBox. Deze AC-lader is speciaal ontwikkeld om thuis met een vermogen van 3,7 tot maximaal 22 kW op te laden. Deze laadpaal is relatief eenvoudig en kostenefficiënt te installeren of eenvoudig aan een muur of wand te monteren, bijvoorbeeld in de voortuin, op de privé-oprit of in de garage.

Ander voordeel is dat de thuislader van EVBox de mogelijkheid biedt om automatisch jouw stroomverbruik te factureren (met je werkgever). Ook zijn laadsessies vanaf de smartphone of computer met gemak te volgen en beheren, zodat je vanuit je luie stoel kunt zien of de batterij al opgeladen is.

Op werk laden?

Als thuis of in de buurt opladen lastig is, dan is het natuurlijk ideaal als je dat overdag tijdens werk kunt doen. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor de ‘EVBox BusinessLine’. Hiermee heb je, als ondernemer, één laadpaal (Modus 3) waarbij twee auto’s tegelijk kunnen opladen met een vermogen van 3,7 tot 22 kW. Ander voordeel is dat je alle laadkosten automatisch kunt registreren en verrekenen. Je biedt zo ook je klanten de mogelijkheid om op te laden als ze bij je bedrijf op bezoek zijn. Wel zo klantvriendelijk.

Lees binnenkort meer over de laadtijden van een elektrische auto, de kosten van laden en de kosten van een eigen laadpunt.

Lees hier alles over de speciale alles-in-1 laadoplossing in samenwerking met EVBox bij aanschaf van een nieuwe, 100% elektrische Mazda MX-30.