Technologie, Verdieping 29-04-20 | 2352 keer gezien

Welke stekker past in mijn elektrische auto?

De batterij van een elektrische auto kan op verschillende manieren worden opgeladen, met verschillende snelheden. Maar er zijn ook verschillende typen stekkers. Wat zijn de verschillen? En welke kabel en stekker moet ik hebben voor mijn elektrische auto? We zetten hier alles op een rij.

Type 1: Yazaki

De Type 1-stekker – ook wel de Yazaki-stekker genoemd – is een aansluiting om met wisselstroom (AC) op te laden met een vermogen van maximaal 3,7 kW. Deze stekker wordt in Japan en de Verenigde Staten toegepast en is in Europa alleen geschikt voor een reeks oudere elektrische auto’s van voor 2014.

Type 1 Yazaki-stekker

Type 2: Mennekes

De Type 2-stekker – ook wel de Mennekes-stekker – werd in 2014 door de Europese Commissie aangewezen als de standaard voor het opladen van elektrische auto’s met wisselstroom (AC). Sindsdien is deze aansluiting te vinden bij alle nieuwe elektrische auto’s die in Europa verkocht worden, bijvoorbeeld ook bij de nieuwe Mazda MX-30.

Een belangrijk voordeel van de Type 2-stekker is dat die niet alleen geschikt is om een elektrische auto op te laden met stroom uit het stopcontact thuis, maar ook met hogere laadvermogens tot 22 kW bij een reguliere laadpaal en tot 43 kW bij een snellaadstation.

Type 2 Mennekes-stekker

Laadkabels

De Mazda MX-30 wordt standaard geleverd met twee Type 2-laadkabels om de batterij op te laden. De eerste laadkabel is bedoeld voor thuisgebruik. Deze heeft aan de ene kant een standaard 230V-stekker (ook wel Schuko-stekker) en een Type 2-stekker aan de andere kant. Tevens is de kabel voorzien van een zogenoemde In-Cable Control Box (ICCB) die het laadvermogen regelt en overbelasting van het huishoudelijke stopcontact voorkomt.

Type 2-laadkabel met ICCB

De tweede Type 2-kabel heeft een Mennekes-stekker aan beide uiteinden en is bedoeld om de batterij op te laden via een speciaal voor elektrische auto’s ontwikkelde laadpaal. Net als de in Europa gestandaardiseerde Type 2-aansluiting voor elektrische auto’s zijn ook alle AC-laadpunten voorzien van een Type 2-aansluiting.

Type 2-laadkabel

Type 3: CCS

De Type 3-stekker – ook wel de CCS-stekker – is sinds 2017 de Europese standaard voor snelladen met gelijkstroom (DC). Het is in feite een Type 2-stekker met twee extra contactpunten. CCS staat voor ‘Combined Charging System’.

Net als bij de meeste nieuwe elektrische auto’s heeft de Mazda MX-30 alleen een CCS-aansluiting. Als je wilt opladen met een Mennekes-stekker, plug je die gewoon in het bovenste deel van de stekkeraansluiting van de auto. Er zijn geen separate aansluitingen voor een Type 2- en Type 3-stekker.

Type 3 CCS-stekker

Type 4: Chademo

Tot slot is er de Type 4-stekker – ook wel de Chademo-stekker. Deze is uitsluitend bedoeld voor snelladen met gelijkstroom (DC).

Type 4 Chademo-stekker

Keuze bij snellaadstations

Omdat de Type 3 CCS-stekker de Europese standaard is voor snelladen, kiezen steeds meer exploitanten alleen nog voor Type 2- en Type 3-stekkers bij nieuw te bouwen snellaadstations.

Tevens zitten de laadkabels van een snellader vast aan het laadstation. In dit geval hoef je je eigen kabel dus niet uit de kofferbak te halen.

LEES OOK: Hoe werkt het opladen van een elektrische auto, thuis, op het werk en onderweg?

Lees binnenkort meer over de verschillende mogelijkheden van thuis, op het werk en onderweg opladen, evenals de laadtijden van een elektrische auto, de kosten van laden en de kosten van een eigen laadpunt.

Lees hier alles over de speciale alles-in-1 laadoplossing in samenwerking met EVBox bij aanschaf van een nieuwe, 100% elektrische Mazda MX-30.