De hybride auto: zorgeloos extra zuinig en gedeeltelijk elektrisch rijden
Brandstof besparen en milieuvriendelijk rijden kan op verschillende manieren. Met een volledig elektrische auto hoef je helemaal niet meer te tanken, maar dat is weer minder praktisch op lange afstanden. Een plug-in hybride is een zuinig alternatief, maar die moet je wel opladen om het maximale eruit te halen. Is opladen nog een brug te ver? Dan is een hybride een interessante keuze. Die rijdt gedeeltelijk elektrisch, zónder dat je hem aan de lader hoeft te hangen.
Wat is een hybride auto?
Een hybride auto heeft een verbrandingsmotor en een elektromotor die onafhankelijk van elkaar of tegelijkertijd de wielen aandrijven. Als de batterij voldoende is opgeladen, rijdt de auto vanuit stilstand tot een snelheid van 40 à 50 km/u volledig elektrisch. Daarna springt automatisch de benzinemotor bij, die tot snelheden boven de 100 km/u wordt ondersteund door de elektromotor.
Doordat de benzinemotor wordt geholpen door de elektromotor en bij lage snelheden helemaal niet hoeft te werken, is een hybridemodel aanzienlijk zuiniger dan een vergelijkbare auto zonder hybridetechniek. En als de benzinemotor en elektromotor samenwerken, heb je ook nog meer vermogen en koppel tot je beschikking.
Hoe werkt een hybride auto?
Een belangrijk voordeel van een hybride auto is dat je gedeeltelijk volledig elektrisch kunt rijden, zonder dat je de batterij moet opladen bij een laadpunt. De auto laadt immers zelf zijn batterij op tijdens het rijden. Dat gebeurt tijdens het remmen en uitrollen, dus eigenlijk iedere keer als je het gaspedaal loslaat. Op die momenten fungeert de elektromotor als generator en wordt de batterij opgeladen met kinetische energie. Hiermee kun je bij lage snelheden weer volledig elektrisch rijden of de verbrandingsmotor zo lang mogelijk ondersteunen.
Je hoeft in een hybride auto dus geen rekening te houden met de resterende elektrische actieradius. Je kunt zorgeloos lange afstanden rijden zonder je route te hoeven plannen om tussentijds op te laden.
Voordeliger in gebruik en aanschaf
Dankzij het lage brandstofverbruik van een hybride auto ben je niet alleen minder geld kwijt aan de pomp. De lage CO2-uitstoot die hiermee gepaard gaat, zorgt ook voor een gunstige prijsstelling. In Nederland is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen – beter bekend als BPM – volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto.
Minder uitstoot betekent minder belasting. En doordat het hybridesysteem inclusief de batterij relatief compact en licht is, heeft het slechts een beperkte invloed op het voertuiggewicht en de wegenbelasting.
Mazda2 Hybrid
Zo’n ‘zelfopladende’ hybride-aandrijflijn is onder andere te vinden de Mazda2 Hybrid met standaard automaat. Dankzij de geavanceerde aandrijftechniek is het gemiddelde brandstofverbruik van de Mazda2 Hybrid vastgesteld op slechts 3,8 l/100 km (WLTP). Ter vergelijking: een benzineauto uit dezelfde klasse, met vergelijkbare prestaties en een automaat, heeft een gangbaar WLTP-verbruik van zo’n 6,0 l/100 km.
De CO2-uitstoot van de Mazda2 Hybrid bedraagt 87 g/km. Daardoor draagt hij het energielabel A en wordt hij relatief mild bestraft door de belastingdienst. De prijzen van de Mazda2 Hybrid beginnen bij € 24.690. De meest luxe uitvoering Select is er al vanaf € 30.490. De keuze voor een hybride vergt dus geen extra investering ten opzichte van een vergelijkbare auto zonder hybridetechniek, maar levert wel een behoorlijke en eenvoudige besparing op in het brandstofverbruik.
Andere vormen van hybridetechniek
Behalve de hybridetechniek in de Mazda2 Hybrid zijn er ook andere vormen van hybride-aandrijving. Zo is de plug-in hybride ideaal als je langere afstanden en op hogere snelheden volledig elektrisch wilt kunnen rijden, maar nog niet toe bent aan een 100% elektrische auto. Mocht je veel lange afstanden rijden of meer willen genieten van de karakteristieke eigenschappen van een benzinemotor, dan is een mild hybride een interessante keuze.