Technologie 16-11-22 | 24 keer gezien

Mild hybride: ideaal voor lange afstanden

Brandstof besparen en milieuvriendelijk rijden kan op verschillende manieren. Met een volledig elektrische auto hoef je helemaal niet meer te tanken, maar dat is weer minder praktisch op lange afstanden. Een plug-in hybride is een zuinig alternatief, maar die moet je wel opladen om het maximale eruit te halen. Gebruik je de auto vooral voor lange ritten en wil je niet opladen, dan is een mild hybride wellicht een aantrekkelijke keuze.

Wat is een mild hybride?

De naam zegt het eigenlijk al: een mild hybride is een milde vorm van hybride-aandrijving. Bij een hybride en plug-in hybride zijn de batterij en elektromotor geschikt om de auto volledig elektrisch aan te drijven. Bij een hybride gaat het om kleine afstanden en bij een plug-in hybride om 50 à 60 kilometer, maar bij een mild hybride is het niet mogelijk om louter op elektrische kracht te rijden. Bij deze vorm van hybride-aandrijving krijgt de verbrandingsmotor elektrische ondersteuning en kan de motor bij gas los energie terugwinnen.

Hoe werkt een mild hybride?

Bij een mild hybride is een belangrijke rol weggelegd voor de zogeheten Integrated Starter Generator (ISG). De ISG is een compacte elektromotor met riemaandrijving ter vervanging van de gebruikelijke startmotor en dynamo. In de praktijk merk je dat allereerst bij het starten. Als je op de startknop drukt, slaat de motor vrijwel meteen aan zonder dat je eerst een startmotor hoort. De ISG helpt de motor namelijk geruisloos op gang.

Behalve dat de ISG fungeert als ‘starter’ ondersteunt die ook de verbrandingsmotor bij het wegrijden vanuit stilstand. Aangezien een verbrandingsmotor juist op die momenten het meeste brandstof verbruikt, biedt de elektrische ondersteuning een relatief groot voordeel. Een compacte lithium-ion batterij zorgt voor de energievoorziening van de ISG. Tijdens het remmen en uitrollen werkt het juist andersom: dan fungeert de ISG als generator en wordt de batterij opgeladen met kinetische energie die daarbij vrijkomt.

Een mild hybridesysteem maakt gebruik van een apart circuit in de auto, vaak met een hogere voltage van 24 of 48 volt, en waar ook andere op zijn aangesloten. Er is dus geen dynamo aan het werk om deze systemen van stroom te voorzien, waarmee het brandstofverbruik verder daalt.

Meer souplesse en zuinigheid

De ISG van een mild hybride zorgt ook voor een extra soepele werking van het start-stopsysteem, omdat de verbrandingsmotor razendsnel in- en uitgeschakeld kan worden. Ook de overgangen bij het accelereren, schakelen en tot stilstand komen voelen soepeler aan door de elektrische ondersteuning. De auto reageert eerder op het gaspedaal en dat brengt weer een extra stukje comfort met zich mee.

Daar komt nog bij dat alle componenten van een mild hybride aanzienlijk minder gewicht aan de auto toevoegen dan bij een (plug-in) hybridesysteem. Dit alles maakt dat een mild hybride nauwelijks anders rijdt dan een conventionele benzineauto. Bovendien hoef je geen rekening te houden met het opladen van een batterij, wat extra prettig is als je dagelijks lange afstanden moet afleggen.

Ook handgeschakeld

Door het toenemende aantal hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s in de showrooms daalt ook het aantal auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak, want die worden enkel met een automaat geleverd. Maar niet iedereen heeft de voorkeur voor een automaat.

De mild hybride is de enige hybridesoort die wel naar wens leverbaar is met een handgeschakelde versnellingsbak, zoals de Mazda3 Hatchback, Mazda3 Sedan en Mazda CX-30 met het M Hybrid-systeem, Mazda’s naamgeving voor de mild hybride-aandrijflijn. Behalve de keuze tussen een automaat en handgeschakelde versnellingsbak is het M Hybrid-systeem ook beschikbaar in verschillende vermogensvarianten, uiteenlopend van de 122 pk sterke e-Skyactiv G tot de e-Skyactiv X met 186 pk.

Financieel voordeel mild hybride

Dat de brandstofmotor van een mild hybride minder hard hoeft te werken, merk je aan de pomp. Een mild hybride kan tot wel 10% zuiniger zijn dan exact dezelfde auto zonder mild hybridetechniek. Dat scheelt niet alleen in je portemonnee, maar ook bij aanschaf. Door de lagere CO2-uitstoot valt het BPM-bedrag dat bij de prijs van de auto wordt opgeteld namelijk lager uit.

Behalve het gunstige BPM-tarief bevat een mild hybride ook minder dure, gecompliceerde onderdelen, waardoor ook de aanschafprijs van de auto aantrekkelijk kan worden gehouden. Dit zorgt er ook voor dat een mild hybride doorgaans lichter is dan een vergelijkbare hybride of plug-in hybride, wat een gunstig effect heeft op de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2026 gelden voor plug-in hybrides geen voordelen meer met betrekking tot de motorrijtuigenbelasting, die dan door hun relatief hoge gewicht relatief extra zullen worden belast.

ANDERE VORMEN VAN HYBRIDETECHNIEK

Behalve de mild hybridetechniek in de Mazda3 en Mazda CX-30 zijn er ook andere vormen van hybride-aandrijving. Zo is een plug-in hybride ideaal als je langere afstanden en op hogere snelheden volledig elektrisch wilt kunnen rijden, maar nog niet toe bent aan een 100% elektrische auto. Als je wel zo veel mogelijk elektrisch wilt rijden, maar niet wilt opladen, dan is een hybride auto wellicht een interessante keuze.