Waarom elektrisch rijden een interessante keuze is
Dat een elektrische auto een duurzaam alternatief is voor een traditionele benzine- of dieselauto, is bij iedereen wel bekend. Maar over de kosten heerst nog veel onduidelijkheid, terwijl een elektrische auto voor zowel particulieren als ondernemers een interessante keuze is om de mobiliteitskosten te verlagen. We zetten hier alle aspecten op een rij.
Voordelen voor ondernemers
Laten we beginnen met de voordelen voor ondernemers. Op de eerste plaats is een elektrische auto vrijgesteld van BPM (t/m 2024). Dat zorgt niet alleen voor een aantrekkelijke prijsstelling. Dat betekent ook dat het BTW-component in de consumentenprijs groter is dan bij auto’s waarvoor wel BPM betaald moet worden. Als de elektrische auto tot het bedrijfsvermogen gerekend wordt, dus bij koop of financial lease, profiteer je als ondernemer dus van een hogere BTW-aftrek.
Tevens mag je als werkgever alle laadkosten van een werknemer met een elektrische leaseauto volledig onbelast vergoeden. Zowel in het binnen- als buitenland. Dat geldt ook voor de kosten inclusief installatie als een werknemer met een elektrische leaseauto thuis een laadpunt heeft aangelegd.
Voordelen voor werknemers
Als je als werknemer een elektrische auto van de zaak rijdt en die ook privé gebruikt, moet je voor het gebruik van die auto bijtelling betalen. De bijtelling is voor een elektrische auto echter aanzienlijk lager dan bij een auto met een brandstofmotor, namelijk 8% in plaats van 22% (bij registratie in 2020 en een consumentenprijs tot € 45.000,-). Ten opzichte van een benzine- of dieselauto met een vergelijkbare prijs, ben je per maand dus gewoon voordeliger uit met een elektrische auto.
Voordelen voor particulieren
Er zijn ook voordelen voor particulieren. Je kunt sinds 1 juli 2020 bij de RVO subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto.
Het gaat om een bedrag van € 4.000,- bij koop van een nieuwe elektrische auto en € 2.000,- voor een gebruikt exemplaar. Bovendien geldt deze subsidie ook bij private lease. In dat geval geldt een maandelijks bijdrage van de staat ter grootte van € 83,- per maand voor een periode van 48 maanden. Zo is elektrisch rijden financieel aantrekkelijk als je niet veel kilometers per jaar rijdt.
De elektrische auto moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een minimale actieradius van 120 km en een (oorspronkelijke) nieuwprijs tussen de € 12.000,- en € 45.000,-, zoals de Mazda MX-30. Ook dient de auto bij een erkend autobedrijf te worden aangeschaft.
Je kunt de subsidie aanvragen via www.rvo.nl.
Andere voordelen
Behalve belastingvoordelen voor ondernemers, aan lage bijtelling voor zakelijk rijders en subsidie voor particulieren zijn er ook andere kostenvoordelen. Te beginnen met het feit dat je voor een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting betaalt (t/m 2024).
Verder meldt ING in een uitgebreid mobiliteitsrapport dat elektrische auto’s de komende jaren steeds waardevaster worden. Ofwel, minder afschrijving. ING schat dat de restwaarde van een elektrische auto rond 2025 procentueel hoger is die van zowel benzine- als dieselauto’s. Dat is extra in het voordeel van de Mazda MX-30. Mazda kent sowieso al sterke restwaardes, terwijl de Mazda CX-5 én de Mazda CX-3 eerder al door de ANWB werden uitgeroepen tot ‘meest waardevaste SUV’.
Laadkosten
Tot slot worden de totale autokosten (Total Cost of Ownership) van een elektrische auto natuurlijk ook bepaald door de kosten voor het opladen. Ook op dit gebied kan een aanzienlijke besparing gerealiseerd worden ten opzichte van een benzine- of dieselauto. De laadkosten zijn wel afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type laadpunt. Zo pakken de laadkosten aanzienlijk lager uit als je bijvoorbeeld thuis op eigen terrein kunt laden. Lees hier alles over de laadkosten van een elektrische auto.