De Mazda CX-60 en CX-80 zijn bijzonder veelzijdige plug-in hybride SUV‘s met een lage CO2-emissie, een hoge dosis aan luxe en comfort en ontzettend veel ruimte. Dat maakt ze niet alleen voor particulieren interessant, maar ook voor zakelijk rijders. We zetten de overeenkomsten en verschillen op een rij tussen de Mazda CX-60 en CX-80.

Verschil in ruimte

Een verschil tussen deze SUVs zit hem in de ruimte. Met een lengte van net geen vijf meter en een wielbasis van dik 3,1 meter is de Mazda CX-80 in lengte en wielbasis 25 centimeter langer dan de Mazda CX-60. Met de wielbasis doelen we op de afstand tussen de voor- en achteras. Die komt bij de CX-60 uit op 2.87 meter, versus 3,12 meter voor de CX-80. De CX-60 is al ruim, maar de CX-80 vormt wat ruimte betreft de overtreffende trap.

Derde zitrij voor Mazda CX-80

De extra lengte van de CX-80 maakte het mogelijk om een derde zitrij in de auto toe te voegen, in tegenstelling tot de CX-60 met vijf zitplaatsen. De CX-80 is samen te stellen als zes- of zevenzitter, waarbij je als zeszitter de keuze hebt tussen een luxueuze middenconsole op de tweede zitrij of een handige walk through. Op de derde zitrij van de CX-80 profiteren mensen zelfs van bekerhouders, USB-C laadpunten en eigen ventilatieopeningen.

Krachtige plug-in hybride aandrijflijn

Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten. De CX-60 en CX-80 maken bijvoorbeeld gebruik van dezelfde aandrijflijn. Beide SUV’s beschikken over een krachtige plug-in hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 327 pk en 500 Nm. Schakelen gebeurt met een comfortabele achttraps automaat. Dankzij een 17,8 kWh batterij kan de CX-80 tot wel 60 kilometer volledig elektrisch rijden volgens de WLTP*-testnorm. De CX-60 haalt volgens de WLTP*-testnorm zelfs 63 kilometer.

Hoog geremd trekgewicht

Die elektrische range is natuurlijk mooi meegenomen, helemaal als je deze SUV’s zakelijk inzet. Want je kan met minimale impact op het milieu naar je zakelijke afspraken rijden. De plug-in hybride aandrijflijn geeft beide modellen overigens ook een geremd trekgewicht van 2.500 kilogram, waardoor je moeiteloos elke boot- of paardentrailer koppelt.

Designverschillen

Een veel gestelde vraag is of er ook verschillen zijn in het design tussen de Mazda CX-60 en CX-80. Het antwoord daarop luidt: jazeker. De D-stijl verschilt bijvoorbeeld, een gevolg van de toegenomen lengte van de CX-80. In het interieur heb je meer keuze uit meerdere stoelconfiguratie, vanwege de extra ruimte. Daarnaast heeft de CX-80 ook een fraaie dakrails. Verder hebben de modellen een andere achterbumper, waarbij vooral het onderste gedeelte van de bumper tussen beide modellen verschilt. En uiteraard is er ook een verschil in het design van de achterklep. Niet alleen de D-stijl is groter, maar ook de achterportieren van de CX-80 zijn ten opzichte van de CX-60 wat groter om extra comfortabel in te stappen.

Kleur bekennen

Voor het exterieur is er ook een verschil als het gaat om kleuren: alleen de CX-80 is verkrijgbaar in de nieuwe kleuren Artisan Red en Melting Copper. In welke kleur je een CX-60 of CX-80 ook neemt, in alle gevallen zijn deze SUV’s een mooi visitekaartje voor de zakelijk rijder.

Japans vakmanschap

In beide modellen hebben de vaklieden van Mazda – ook wel takumi genoemd – zich uitgeleefd om van het interieur wat bijzonders te maken. Het interieur van beide modellen is daardoor afgewerkt met hoogwaardige materialen, zoals esdoornhout, nappaleder, chromen details en uniek bewerkt Japans textiel met Musubu-stiksels. Dit alles draagt bij aan een eersteklas rijervaring, waarin comfort en stijl hand in hand gaan.

Driver Personalisation System

Het interieur van beide SUV’s straalt rust en luxe uit, met doordachte ergonomie voor optimaal comfort. Een opvallende feature is het Driver Personalisation System, dat via gezichtsherkenning automatisch de voorkeuren van de bestuurder herkent. De automatische rijpositiehulp past stoel, stuur, Active Driving Display (head-up display) en buitenspiegels aan op basis van de oogpositie en lengte van de bestuurder. Zo heb je altijd de perfecte zitpositie wanneer je instapt. Ideaal voor meerdere bestuurders!

Zowel de Mazda CX-60 als Mazda CX-80 biedt dus zowel luxe als kracht, waarbij het verschil vooral zit in ruimte. Afhankelijk van je behoeftes, zakelijk of privé, is er dus altijd een passende plug-in hybride SUV van Mazda.

* De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek. Voor kosten en voorwaarden, raadpleeg www.mazda.nl.

Mazda CX-60 2025 – Gemiddeld verbruik Mazda CX-60 van 1,4 liter per 100 km / 71,4 km per liter / CO2-uitstoot van 31 tot 33 g/km. Onder voorbehoud van officiële homologatie. Mazda CX-80 – Gemiddeld verbruik

Mazda CX-80 van 1,6 liter per 100 km / 62,5 km per liter / CO2-uitstoot van 35 tot 36 g/km. De vermelde WLTP waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de WLTP-testmethodiek.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *