Meer dan 80% van de Nederlanders gaat jaarlijks met vakantie. Ongeveer een derde daarvan gaat dan met de auto naar het buitenland, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een groot deel daarvan houdt bij de keuze van een nieuwe (lease)auto rekening met de jaarlijkse vakantietrip. Lees hier waarom de modellen van Mazda zo geliefd zijn als vakantieauto.
Mazda CX-5
We beginnen met de Mazda CX-5. Dit is namelijk de populairste auto onder Nederlandse caravanrijders, blijkt uit onderzoek van campingspecialist ACSI. Met een marktaandeel van 10,52% laat hij modellen als de Volkswagen Tiguan en Toyota RAV4 ver achter zich. De Mazda CX-5 is zó populair, dat Mazda zelfs is uitgegroeid tot het meest geliefde automerk onder caravanrijders, met een marktaandeel van 11,51% en een ruime voorsprong op Volkswagen (2) en Volvo (3).
Dat de Mazda CX-5 zo geliefd is onder caravanrijders is natuurlijk niet voor niets. Het model combineert een hoog comfortniveau en een grote bagageruimte met uitzonderlijke stabiliteit, veiligheid en een hoog trekgewicht. Handgeschakelde varianten trekken (geremd) minimaal 1.800 kg, terwijl de versies met een automaat zelfs starten bij 2.000 kg. Daarmee mag de Mazda CX-5 standaard meer trekken dan de meeste concurrenten in deze SUV-klasse.
Mazda CX-60
Op basis van de specificaties en rijtests in de media heeft de nieuwe Mazda CX-60 alles in zich om het stokje van populairste vakantieauto over te nemen. De CX-60 is de meest vooruitstrevende Mazda van dit moment en wordt geroemd om zijn reiscomfort, hoge stabiliteit en innovatieve voorzieningen.
Maar daar blijft het niet bij: de Mazda CX-60 is een Plug-in Hybrid die een grote afstand kan overbruggen met een laag brandstofverbruik en enkele tientallen kilometers volledig elektrisch kan rijden. Hij heeft altijd vierwielaandrijving én een trekgewicht van 2.500 kg! Hoe veelzijdig wil je het hebben?
Mazda3 en Mazda CX-30
Gezien de torenhoge brandstofprijzen is een gunstig brandstofverbruik wel zo prettig, vooral als je een verre vakantiereis maakt. Maar het is ook fijn als de motor lekker veel pit levert, met name in bergachtig gebied met een volgepakte kofferbak.
De Mazda3 en Mazda CX-30 zijn sinds 2021 leverbaar met de verbeterde 2.0 e-Skyactiv X benzinemotor. Dit is een van de meest geavanceerde verbrandingsmotoren op de markt. Deze benzinemotor maakt namelijk gebruik van compressieontsteking zoals bij een dieselmotor. Het resultaat: een gemiddeld verbruik vanaf 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot vanaf 114 g/km (WLTP). En aangezien de e-Skyactiv X-motor 137 kW (186 pk) vermogen en 240 Nm koppel levert, bieden de Mazda3 en Mazda CX-30 het hoogste vermogen met het laagste verbruik in het benzinesegment.
Ook goed om te weten: de veiligheid van de Mazda3 en Mazda CX-30 is van uitzonderlijk niveau. De CX-30 haalde de hoogste veiligheidsscore ooit bij de crashtest van Euro NCAP. De score van 99% voor de bescherming van volwassen inzittenden is tot op heden door geen enkel ander model geëvenaard. Het veiligheidsniveau van de technisch nauw verwante Mazda3 is van een nagenoeg gelijk niveau.
Mazda2 (Hybrid)
Als je geen ruime gezinsauto nodig hebt, maar wel een ultieme combinatie zoekt van rijplezier, laag brandstofverbruik en hoogwaardige technologie, dan zijn de Mazda2 en Mazda2 Hybrid interessante keuzes.
Te beginnen met de Mazda2 Hybrid. Dit model wordt aangedreven door de nieuwste ‘zelfladende’ hybridetechnologie, waarmee deels elektrisch kan worden gereden. En dat terwijl je zelf geen batterij hoeft op te laden, want dat gebeurt tijdens het rijden. Je hoeft alleen te stoppen om benzine te tanken.
Mits de batterij voldoende is opgeladen, rijdt de Mazda2 Hybrid vanuit stilstand tot een snelheid van 40 à 50 km/u volledig elektrisch. Daarna springt automatisch de benzinemotor bij, die tot een snelheid van 130 km/u nog steeds wordt ondersteund door de elektromotor.
Dan de reguliere Mazda2. Dit model behoort tot de vijf zuinigste benzineauto’s zonder hybridetechniek. Onlangs is de 1,5-liter Skyactiv-G benzinemotor van de Mazda2 verder verbeterd, waardoor het compacte model nóg zuiniger is geworden. Of je nu kiest voor de versie met 55 kW (75 pk) of 66 kW (90 pk): in beide gevallen is het gemiddelde brandstofverbruik gedaald tot 4,8 l/100 km (WLTP) voor de handgeschakelde versies. Tegelijkertijd levert de verbeterde motor meer trekkracht bij lagere toeren, wat resulteert in meer rijplezier.
Welke Mazda2 je ook kiest, in beide gevallen reis je met aantrekkelijk lage brandstofkosten naar je favoriete vakantiebestemming en bespaar je geld om uit te geven aan leuke dingen.
Mazda6
Als er één Mazda is ontwikkeld om lange afstanden te verslinden in een comfortabele en rustgevende cabine, dan is het de Mazda6. Vooral het lage, aerodynamische ontwerp en de lange wielbasis maken van de Mazda6 een echte cruiser. Maar wel met dat dynamische randje waarmee je je volledig één voelt met de auto, zoals hoort bij Mazda.
Daarnaast is de ruimte op de achterbank royaal, vooral voor kinderen, terwijl de Mazda6 Sedan minimaal 474 liter bagage kan meenemen. Er is ook een Mazda6 Sportbreak met alle eigenschappen van de Sedan, maar dan in stationwagenvorm met meer praktische mogelijkheden en een grotere bagageruimte van 506 liter.
Vakantietrip belangrijk bij autokeuze
Een auto van de zaak is voor veel werknemers een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Veruit de meeste daarvan, namelijk 88%, gebruikt die auto ook privé. Uit onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt dat de vakantietrip het op twee na belangrijkste privédoel is waarvoor de auto gebruikt wordt, na het bezoeken van familie/vrienden en winkelen/boodschappen doen.
Voor 67% van de ondervraagde zakenrijders is de vakantietrip zelfs het allerbelangrijkste. Bij de keuze van een leaseauto wordt dus ook rekening gehouden met de eigenschappen als vakantieauto. Voor ongeveer 25% van de zakenrijders is het trekgewicht een belangrijke beslissingsfactor bij de keuze van een nieuwe leaseauto, wat meespeelt in de toenemende populariteit van Mazda als zakenauto én vakantieauto.