Wie ben je?

“Gianni Romme (49), voormalig profschaatser en tweevoudig Olympisch kampioen, woonachtig in Hengelo.”

Wat doe je voor werk?

“Ik ben sinds 2018 actief als Operationeel Manager van IJsbaan Twente. Daar ben ik in feite verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken. Als schaatser heb ik mij er nooit mee bezig gehouden, maar nu ondervind ik dagelijks hoeveel er eigenlijk bij komt kijken om een ijsbaan te runnen.”

Wat vind je leuk aan jouw functie?

“Ik heb als schaatser natuurlijk ontzettend veel tijd op de schaatsbaan doorgebracht en het is mooi om nu eens aan de andere kant te staan. Zoals ik zei, komt er veel bij kijken om een ijsbaan te runnen. Buiten het schaatsseizoen, als de ijsbaan dicht is voor publiek, werken wij door om ons voor te bereiden op het komende seizoen. Zo zorgen we met het team dat de ijsbaan er weer tiptop bij ligt als we weer open gaan. Tegelijkertijd verwerken we alle (administratieve) zaken waar we in het seizoen niet aan toekomen en bedenken we nieuwe concepten om schaatspubliek aan te blijven trekken.”

“Daarbij wordt veel gevraagd van onze creativiteit, want laten we eerlijk zijn, het zijn best lastige tijden. Eerst hadden we te maken met corona, nu met torenhoge energieprijzen. En wij zijn als ijsbaan een grootverbruiker, dus ook daarin ligt een grote uitdaging. Maar daar houd ik juist van. Ik ben van nature leergierig en nieuwsgierig en zolang ik op dat gebied word getriggerd, ga ik er vol voor. En als al het werk wordt beloond met blije en enthousiaste gasten op de ijsbaan, dan ben ik een tevreden mens.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“Veel sporten! Fietsen, hardlopen, mountainbiken… en schaatsen natuurlijk, haha! Als er ijs ligt, ben ik de eerste die erop staat. Dat is het voordeel als je Operationeel Manager bent van een ijsbaan, hè! Ik schaats ook graag tussen de gasten. Dan proef je het plezier dat mensen hebben op de ijsbaan. Daar geniet ik van.”

Welke Mazda rijd je?

“Een Mazda6 Sportbreak 2.0 Skyactiv-G 165. M’n vierde Mazda inmiddels, maar deze Mazda6 Sportbreak is de fijnste tot dusver. Wat een geweldige reisauto. En wat een rust aan boord. Ik was voorheen niet zo bekend met Mazda, maar het merk heeft mij echt verrast. Ik heb hiervoor een tijdje in een BMW 5 Serie gereden, maar de Mazda6 is absoluut geen mindere auto. En zó tijdloos ook, hè. De huidige Mazda6 is toch alweer een tijdje op de markt, maar dat zie je er niet van af!”

Vanwaar de keuze voor Mazda?

“Ik was op zoek naar een automotive partner en kwam via ex-profschaatsster Linda de Vries in contact met Mazda dealer Freeroad. We hadden meteen een goede klik en niet veel later was ik een Mazda rijder. Heel fijn dat het zo gegaan is. Ik heb eerst een tijdje in een Mazda CX-3 gereden en rijd sinds januari dit jaar in deze Mazda6 Sportbreak. En wat mij betreft duurt de samenwerking met Mazda en Freeroad nog lang voort. Ik ben erg tevreden met het merk en de service van de dealer.”

Hoeveel kilometers rijd je?

“Sinds ik in Hengelo woon, in de buurt van IJsbaan Twente, is het een stuk minder geworden. Ik heb jarenlang tegen de 75.000 kilometer per jaar gereden. Nu rijd ik rond de 15 á 20.000 kilometer op jaarbasis. Dat zijn vooral privékilometers.”

Wat vind je belangrijk in een auto?

“Sowieso ruimte. Ik vind het heerlijk om in de zomer te kamperen en m’n mountainbike mee te nemen. Dan gooi ik de achterklep open, leg ik de achterbank plat en dan gaat alles zo mee. Geen enkel probleem! Daarnaast ben ik altijd al een autoliefhebber geweest. Ik hecht waarde aan prestaties en rijgedrag. Wat dat betreft heb ik in de Mazda6 Sportbreak niets te klagen. Maar ook de rust aan boord, de gebruiksvriendelijke bediening van alle functies en de kwalitatief hoogwaardige sfeer in de cockpit, dat vind ik allemaal wel heel prettig hoor!”

Welke accessoires heb je gekozen en waarom?

“Mijn Mazda6 Sportbreak heeft veel meer dan ik nodig heb. Alles zit er al in. Het navigatiesysteem werkt goed, de stoelen zitten heerlijk, ik heb mooie bordeauxrood lederen bekleding, stoelventilatie, stuurwielverwarming… Dus nee ik heb niets specifieks gekozen.”

Wat vind je een minpunt aan de auto?

“Ik vind het jammer dat steeds minder auto’s nog met een dieselmotor leverbaar zijn, zoals de Mazda6. Ik houd van motoren met veel trekkracht en heb altijd al een voorkeur gehad voor diesel. Zeker in combinatie met een automaat is het een fantastische krachtbron om mee te rijden. Een benzinemotor moet je een beetje opjagen, vooral die atmosferische motoren van Mazda die hoog in de toeren pas tot leven komen. Maar goed, de uitfasering van de diesel is nu eenmaal een ontwikkeling in de auto-industrie die niet is tegen te houden.”

Wat is jouw droomauto?

“Die heb ik zelf gehad: de Porsche 911 (993) Carrera uit de jaren negentig. De laatste luchtgekoelde Porsche 911. Wat een ge-wel-di-ge auto! Daar ben ik werkelijk overal mee naartoe geweest. Overal in Europa, dag in dag uit, fiets achterin, in de sneeuw… het maakte allemaal niet uit. En wat een performance! Ik weet nog dat ik ‘s nachts terug naar huis reed via de Brennerpas in de Alpen en dat een motorrijder met mij wilde racen. Niet veel later stond ik langs de weg met kokende remmen, haha! Dat zijn mooie herinneringen. Wie weet staat er ooit nog zo’n auto voor mijn deur.”

Delen via

Tags:   Mazda6

  • F. Korff - Barendrecht schreef:

    Beste Mazda, Ik rijd ook een Sportbreak Signature (bj 2021) en ben ook heel enthousiast. Graag doe ik ook mijn verhaal om mensen te enthousiasmeren voor het merk.

  • FK te Barendrecht schreef:

    Beste redactie, ik ben ook vervent Mazda 6 rijder (Signature sportbreak 2021). Is het mogelijk om mij ook een keer te interviewen? Ik vind het leuk om mijn enthousiasme voor Mazda en dit type te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.