Prinsjesdag: alle plannen voor de automobilist in 2023
Op Prinsjesdag presenteert het kabinet traditiegetrouw de begrotingen en fiscale wetsvoorstellen voor het komende jaar. Ook nu zijn er weer allerlei zaken die de automobilist raken. We zetten hier de belangrijkste plannen voor 2023 op een rij.
Reiskostenvergoeding gaat omhoog
Veel werknemers ontvangen van hun werkgever reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer met een eigen vervoermiddel. Al jaren mag die vergoeding tot 19 eurocent per kilometer onbelast (netto) worden uitbetaald, maar volgens de plannen van het kabinet komt daar een klein schepje bovenop.
Per 1 januari 2023 stijgt de onbelaste reiskostenvergoeding naar 21 eurocent per kilometer. Ondernemers die zakelijke kilometers rijden met hun privéauto, mogen vanaf 2023 ook 21 eurocent per kilometer rekenen en die kosten aftrekken van de winst.
Accijns op brandstof
Om de extreme prijsstijging van brandstoffen enigszins te compenseren, werd de accijns op benzine, diesel en LPG op 1 april 2022 met 21% verlaagd. Het kabinet had toen aangekondigd dat die verlaging tot uiterlijk 31 december 2022 zou gelden, maar komt daar nu op terug. De accijnsverlaging wordt vooralsnog verlengd tot 1 juli 2023.
Meer of minder bijtelling?
Als je een auto van de zaak ter beschikking krijgt en daarmee meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt, dan moet je bijtelling betalen. Er wordt dan een bepaald percentage van de cataloguswaarde van die auto bij je jaarinkomen ‘bijgeteld’. Je betaalt voor het privégebruik van een zakenauto in de vorm van extra inkomstenbelasting.
Voor alle auto’s met een CO2-uitstoot van 1 g/km of meer geldt een bijtelling van 22%. Voor volledig elektrische auto’s geldt een bijtellingskorting. In 2023 geldt een bijtelling van 16% over een maximum van € 30.000. Bij duurdere elektrische auto’s geldt over het resterende bedrag boven de € 30.000 een bijtelling van 22%. Nu ligt dat maximum nog op € 35.000.
Huidige leaserijders gaan per saldo minder bijtelling betalen voor het privégebruik van hun auto. Het kabinet heeft voor 2023 namelijk een verlaging van de inkomstenbelasting in box 1 (tot € 73.071) in petto, van 37,07% naar 36,93%.
Motorrijtuigenbelasting stijgt
De tarieven voor het rijksgedeelte in de motorrijtuigenbelasting, dus het deel zonder provinciale opcenten, worden in 2023 verhoogd met 4,75%.
BPM-tarieven omhoog
Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een CO2-uitstoot van 1 gram per kilometer of meer moet in 2023 een vast tarief van € 400 worden betaald. Voor dieselauto’s met een CO2 uitstoot vanaf 73 g/km komt daarbovenop nog een extra ‘dieseltoeslag’ van € 94,30 per gram CO2. Nu ligt die dieseltoeslag nog op € 86,67 per gram CO2 voor dieselauto’s met een CO2 uitstoot vanaf 75 g/km.
Verder worden de CO2-schijfgrenzen voor benzine- en dieselauto’s met 2,3% verlaagd ten opzichte van de schijfgrenzen in 2022. Met het verlagen van die schijfgrenzen wil de overheid de BPM-inkomsten enigszins op pijl houden, aangezien brandstofmotoren steeds milieuvriendelijker worden en de verkoop van elektrische auto’s in rap tempo toeneemt.