Designduo BCXSY combineert digitaal design met Japans vakmanschap.
Origin part 1: Join
Terwijl het krat voorzichtig wordt losgeschroefd en de diverse verpakkingen worden verwijderd, begint de lucht zich te vullen met de citrus- en houtachtige geur van hinoki – de Japanse cipres. Het maakt de onthulling van de set ‘Origin part 1: Join’ nog specialer. De schermen zijn een moderne uitvoering van een tategu, een Japanse deur. Ze maken nu deel uit van de permanente collectie van het Nationaal Museum van Wereld culturen en van het Londense Victoria and Albert Museum.
Designduo BCXSY
‘Origin’ is het werk van Sayaka Yamamoto en Boaz Cohen uit Amsterdam, een getrouwd stel dat samen het designduo BCXSY vormt. “Tijdens een reis door Japan kwamen we in aanraking met Seihachi Tanaka, een meestervakman in traditionele Japanse hout bewerking”, vertelt Boaz. “We wilden dolgraag met zo iemand werken, en daarom schreef Sayaka hem een brief; Tanaka is op leeftijd en heeft geen computer. Zo is het begonnen.”
‘Join’ een perfecte weergave van samenwerking
‘Join’ is een gepaste naam die uitdrukking geeft aan de bewuste en onbewuste niveaus van het werk. Het scherm is een prachtige verbinding van een cirkel en een vierkant die naadloos samenvloeien. Het symboliseert de samenwerking tussen de moderne designs van BCXSY en de tradities van Seihachi-san, met wie ze ideeën uitwisselden totdat ze overeenstemming bereikten over de uitvoering. ‘Join’ is een nagenoeg perfecte weergave van de samenwerking tussen Sayaka en Boaz: Japanse en Westerse ontwerp filosofieën die samenvloeien tot unieke ontwerpen.
Sayaka Yamamoto
Design zit Sayaka in het bloed. Op de middelbare school studeerde ze mode, en daarna sieraadontwerp in Tokio. Daar kreeg ze van een docent het advies om een tijdje in het buitenland te gaan studeren. Ze dacht eerst aan traditionele steden als Parijs en Londen, die ze beide ooit bezocht had, maar uiteindelijk sprak een opleiding in Eindhoven haar meer aan. De kans om in een volkomen nieuwe plaats te wonen, maakte het extra aantrekkelijk.
Boaz Cohen
Ze was van plan om een jaar of twee te blijven, totdat ze Boaz ontmoette. Grappig genoeg wijst ze hem aan als degene die haar ertoe bracht zich open te stellen voor Japans ontwerp en ambacht. “Als geboren Japanse zag ik alles vanuit mijn perspectief. Dus als Boaz tijdens onze reizen enthousiast was over een oude plafond lamp, dan vroeg ik mij af wat er zo speciaal aan was. Hij wees me steeds op nieuwe dingen. En dat heeft mijn ogen geopend en me een nieuwe waardering voor mijn eigen erfgoed gegeven.” Boaz komt uit Israël maar had familie in Nederland, wat hem in staat stelde om er te gaan studeren. In eerste instantie sprak hij de praktische kant van industrieel ontwerp hem aan. Maar het vooruitzicht om conceptueler te kunnen werken aan de Eindhovense Design Academy raakte een gevoelige snaar.
Nieuwe kijk op dagelijkse objecten
BCXSY deelt een creatieve passie waardoor ze niet terugdeinzen voor nieuwe ideeën en ontwerpen. Ze hebben het vermogen om het gewoonste dagelijkse object zodanig te verbeteren dat je je afvraagt waarom niemand eerder op het idee is gekomen. Hun atelier staat vol met hun creaties, elk met een eigen innovatieve draai: glazen, lampen, een bank, een rubber krukje dat uit steen gemaakt lijkt, een klok en speelgoed.
‘Catwalk bench’
De ‘Catwalk bench’ heeft een veelkleurige canvas hoes die aan een bewegende lopende band doet denken die pas stopt als je gaat zitten. Handgeblazen glazen van de serie ‘In between’ tonen de verschillende stadia van transparantie, van helder tot wit; en een schattige knuffel heeft lichaamsdelen met magneten zodat een kind eigen creaturen kan maken – de naam is heel toepasselijk ‘Mixed Animals’.
Een eigen universum
Een van hun indrukwekkendste ontwerpen was voor de New Yorkse behangfabrikant Calico. “Met de collectie Microcosmos hebben we ons eigen universum gecreëerd”, zegt Boaz met een glimlach. “We hebben ruimtebeelden omgekeerd, zodat ze heel abstract en vreemd overkomen. Die ontwerpen waren onderdeel van onze eerste presentatie.” Calico was direct enthousiast, waarna BCXSY ging experimenteren met NASA-beelden.
Ontroerend eindresultaat
Helaas waren die van een te lage resolutie voor het canvas van zes bij tien meter waarvoor ze bedoeld waren. Daarna ging het duo op een ontdekkingstocht om de juiste techniek te vinden om hun visie voor een niet-repetitief behang over te brengen. Het begon met eenvoudigweg luchtbellen schilderen. Met behulp van een digitale kunstenaar werden deze omgezet in een elektronisch beeld dat vervolgens werd uitvergroot. En dit onthulde een landschap dat gedachten aan veraf gelegen sterrenstelsels oproept. “Toen ik het eindresultaat zag, was ik tot tranen geroerd”, aldus Sayaka. “Het was een moeizaam proces geweest, maar ik was er enorm door geraakt, het was buitengewoon.”