Hoe maak je een verbrandingsmotor zuiniger?
Elektrische aandrijftechniek ontwikkelt zich in rap tempo, maar is nog niet altijd en overal de oplossing. Daarom is het van belang dat er steeds meer slimme technieken worden ontwikkeld om een verbrandingsmotor zuiniger te maken. We zetten een aantal recente innovaties op een rij.
Cilinderuitschakeling
Bij brandstofmotoren met cilinderuitschakeling worden twee van de vier cilinders automatisch buiten werking gesteld als binnen een bepaald toerengebied, met een constante snelheid en onder lage belasting gereden wordt, zoals op een vlakke weg of bergafwaarts.
In deze omstandigheden hoeft de motor zodanig weinig vermogen te leveren, dat twee actieve cilinders voldoende zijn om een bepaalde snelheid aan te houden. Van het in- en uitschakelen van de cilinders merk je weinig tot niets.
Minder interne wrijving
Door de oppervlakken van de schuivende delen in de cilinders te optimaliseren, wordt steeds meer progressie geboekt in het verminderen van de interne wrijving. Dankzij minutieuze aanpassingen aan olieringen en zuigers en de toepassing van speciale beschermlaag in de cilinders daalt de mechanische wrijving en dus ook het brandstofverbruik, zonder in te leveren op het gebied van prestaties.
Energie terugwinnen
Met een regeneratief remsysteem zoals het i-Eloop van Mazda wordt tijdens remmen en uitrollen kinetische energie teruggewonnen. Hiermee wordt een aantal grote stroomverbruikers zoals de airco en het infotainmentsysteem direct gevoed. Indien nodig wordt ook de accu opgeladen. De motor hoeft dus geen extra brandstof te verbruiken om elektriciteit op te wekken. Dat resulteert in een brandstofbesparing van ongeveer 10%, zonder in te leveren op het gebied van comfort.
Mild hybrid
Bij een verbrandingsmotor met mild hybrid-techniek is een speciale dynamo met ingebouwde elektromotor toegepast, ook wel een startdynamo genoemd. De elektromotor in de startdynamo ondersteunt de benzinemotor bij wegrijden vanuit stilstand – een situatie waarin een verbrandingsmotor het meeste profiteert van elektro-ondersteuning.
Hierdoor kan de motor zijn volledige power leveren, terwijl grote stroomverbruikers gevoed worden door een compacte lithium-ion batterij. Tijdens remmen en uitrollen fungeert de startdynamo juist als generator en wordt de batterij opgeladen met kinetische energie die daarbij vrijkomt.
Deze techniek wordt een ‘milde vorm van hybride’ genoemd omdat de elektromotor in dit geval uitsluitend ondersteunt en niet in staat is om de aandrijving over te nemen. Bij Mazda gaat deze techniek als ‘Mazda M Hybrid’ door het leven. Het is standaard op alle nieuwe generatie benzinemodellen. Het unieke van Mazda M Hybrid is dat het toerental automatisch wordt aangepast tijdens schakelen, voor een soepeler schakelgedrag en minder beweging in de auto. Kenmerkend voor het rijplezier van Mazda.