Wie ben je?
“Ik ben Tycho Leijgraaf, 19 lentes jong en geboren en getogen in het mooie Brabantse Eindhoven. Een Brabander in hart en nieren dus.”
Wat doe je voor werk?
“Ik ben afgestuurd als eerste auto-technicus en tegenwoordig werkzaam als monteur bij Den Engelsen Bedrijfswagens in Eindhoven. In mijn familie is er eigenlijk niemand met een passie voor auto’s. Dat heb ik vooral zelf ontwikkeld. Op de middelbare school, toen ik zo’n 14 jaar oud was, ben ik een paar keer meegelopen met wat kennissen in de autowereld. Dat vond ik geweldig en vanaf dat moment wist ik het zeker: ik wilde automonteur worden. Dat is uiteindelijk ook gelukt.”
Wat vind je leuk aan jouw functie?
“Ik vind het geweldig om kennis op te doen over autotechniek. Ik vind het leuk en interessant, maar het is ook handig. Met die kennis kan ik nu het onderhoud aan mijn auto helemaal zelf doen. Het geeft mij veel voldoening om te zien wat je gedaan hebt en dat alles weer picobello werkt. En als ik hulp nodig heb, staan er altijd collega’s klaar. Superfijn om behulpzame collega’s te hebben, dat geeft een echt teamgevoel.”
Welke Mazda rijd je?
“Ik heb een Mazda Miata MX-5 uit 1992, de eerste generatie MX-5 (NA) dus met die karakteristieke klapkoplampen. De auto komt oorspronkelijk uit Canada en is in 1999 naar Nederland geïmporteerd. Toen was ik nog niet eens geboren, haha! Ik ben nu de derde eigenaar in Nederland. De vorige eigenaar heeft de auto helemaal aangepast, nagenoeg precies zoals ik de MX-5 wilde hebben.”
“Ik heb uiteindelijk maar een paar aanpassingen gedaan aan de auto. De MX-5 heeft nu LED-lampen, een schroefset voor de wielophanging, andere banden en velgen en een fijne geluidsinstallatie. Ik heb ook een gave hardtop voor in de winter. Motorisch is hij nog helemaal standaard. De 1,6-liter viercilinder benzinemotor levert dus 116 pk. In combinatie met het gewicht van 950 kilogram is dat voor nu meer dan genoeg.
Vanwaar de keuze voor de Mazda MX-5?
“Ik was in eerste instantie geïnteresseerd in een Honda Civic of een Lexus IS 200, want ik wilde vrienden mee kunnen nemen. Maar toen besefte ik dat ik zo’n auto dan vooral voor het plezier van anderen zou nemen. Ik ben geen taxi, dus besloot ik om voor mijn eigen geluk te gaan en te kiezen voor een auto die ik écht leuk vind.”
“Het werd snel duidelijk dat ik een Mazda MX-5 moest hebben, en dan van het type NA. Leuke klapkoplampen, fraai design, sportief… En het rijdt gewoon geweldig! Het complete concept spreekt mij enorm aan. Wie wil er nou geen cabrio met achterwielaandrijving? Je zit ook redelijk goed uit de wind trouwens. Je komt er in een MX-5 al gauw achter dat je heel vaak open kunt rijden in Nederland.”
Hoeveel kilometers rijd je?
“Ik heb pas sinds mei 2021 mijn rijbewijs. Nog niet heel lang dus, maar ik heb al wel 12.000 kilometer gereden met mijn MX-5. Oeps, haha! Ik kocht hem met een kilometerstand van 252.000, maar de teller staat al ver boven de 260.000. Het tikt wel aardig aan als je op en neer naar Duitsland gaat of gezellig naar Zeeland voor een dagje strand. Dat doe ik graag, want elke kilometer is een feestje in deze auto.”
Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik speel graag een spelletje en vind het ontzettend leuk om aan mijn auto te sleutelen. Ik ben in mijn vrije tijd ook vaak met vrienden op pad en pak regelmatig de MX-5 om puur voor het plezier een rondje te toeren. In mijn vriendengroep in Eindhoven zijn er meer jongens met een Mazda MX-5. We gaan dus geregeld samen op pad. Dan verzamelen we ergens om een beetje te kletsen en ’s avonds gaat iedereen weer naar huis. Het is altijd gezellig en leuk om die passie zo te delen.”
Wat vind je belangrijk in een auto?
“Rijplezier, dat staat absoluut op één. De Mazda MX-5 NA heeft geen ABS en tractie controle. Dat lijkt voor een beginnend bestuurder misschien geen goed idee, maar je leert er juist veel beter door rijden. Ik durf te stellen dat ik door de MX-5 een betere bestuurder ben geworden, vooral omdat de MX-5 vraagt om je focus erbij te houden.”
“Het is een Spartaans concept. Ik zit nog geen 7 centimeter boven de grond en met mijn lengte van 1,95 meter is dat best een beetje passen en meten. Maar juist doordat je zo laag zit, voel je alles wat de auto doet. Het lijkt ook echt alsof je sneller rijdt.”
Welke accessoires heb je gekozen en waarom?
“Ik heb de schakelpook vervangen voor een hogere en lichtere. En om het in- en uitstappen met mijn lengte van 1,95 meter iets makkelijker te maken, heb ik een afneembaar stuurwiel gemonteerd. Verder krijgt mijn MX-5 nog een ander uitlaatsysteem, want ik wil meer geluid. Als de auto iets te luid wordt, kan ik er eventueel nog een demper tussen zetten.”
“Een turbo staat ook nog op mijn wensenlijst. Hiermee klimt het motorvermogen van 116 naar 250 pk, maar een turbo vraagt ook om andere aanpassingen, zoals de remmen. Je hebt ook een sperdifferentieel nodig om het vermogen goed op de weg te kunnen overbrengen. Eigenlijk wil ik de complete aandrijflijn aanpassen, inclusief installatie van een zesbak. Leuke vooruitzichten, maar ik geniet ook volop van mijn MX-5 zoals die nu is.”
Wat vind je een minpunt?
“Ik heb gelukkig nog geen roest, daar moet je wel alert op zijn. Verder toch wel de ruimte. Het interieur van de MX-5 had iets ruimer gemogen, maar wat wil je met een lengte van 1,95 meter? Daarentegen staat er heel veel rijplezier tegenover. Opvallend genoeg is de bagageruimte juist vrij groot. Daar past gewoon een hele transmissie in, ideaal! Je moet wel prioriteiten stellen, hè. Auto-onderdelen moeten er natuurlijk in passen, haha!”
Wat zeggen anderen over jouw auto?
“De auto roept verschillende reacties op. De ene vindt hem geweldig, de andere helemaal niks. Een politieagent zei ooit gekscherend tegen mij dat ik een vrouwenauto heb. Nou ja! Daar moest ik toen enorm om lachen. Ik hoop dat die agent dit verhaal leest, haha.”
Iets unieks meegemaakt op autogebied?
“Ik heb in mijn korte auto-carrière al in verschillende auto’s mogen rijden die een stuk sneller waren. Dat vind ik altijd heel gaaf. Maar ik geniet ook van een ritje naar Zeeland of Duitsland, heerlijk. Lekker toeren, muziekje aan, lekker ontspannen, dak open. Wat wil je nog meer?”
Wat is jouw droomauto?
“Hier kan ik kort over zijn: de Nissan R32 GT-R. Ik heb er nu een paar in het echt gezien. De uitstraling van die auto is zo gaaf. Het liefst zou ik een widebody willen. Het blijft misschien een droom, want de prijzen blijven stijgen. Bovendien zijn ze lastig te vinden, maar als er zich ooit een kans voordoet, dan zou ik er best voor willen gaan.”