De Nederlandse overheid stimuleert rijden in batterij-elektrische auto’s op diverse manieren. Je kan denken aan vrijstelling van wegenbelasting, maar ook aan gunstige bijtelling voor zakelijk rijders. Particulieren profiteren van de zogeheten Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren, kortweg SEPP. Daarmee krijgen particulieren in 2024 liefst 2.950 euro subsidie op een nieuwe batterij-elektrische auto, ook met een private leasecontract. In dit artikel gaan we dieper in op SEPP-subsidie in 2024.
SEPP-subsidie in 2024
De SEPP-subsidiepot voor 2024 werd op 9 januari geopend door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Sindsdien is het mogelijk om online met behulp van je DigiD een subsidie-aanvraag te doen voor de aanschaf van een nieuwe of tweedehands batterij-elektrische auto. Voor 2024 is het subsidiebedrag voor nieuwe batterij-elektrische auto’s vastgesteld op 2.950 euro. In totaal is er in 2024 een bedrag van 58 miljoen euro beschikbaar voor de koop en private lease van nieuwe elektrische personenauto’s. Op vrijdag 27 december 2024, klokslag 12:00 uur (CET) sluit de 2024-subsidiepot.
Eisen batterij-elektrische auto
Komen alle batterij-elektrische auto’s in aanmerking voor SEPP? Nee; de auto moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. De auto in kwestie moet een actieradius van minimaal 120 kilometer (WLTP) hebben en een oorspronkelijke nieuwprijs die tussen de 12.000 en 45.000 euro ligt. De auto moet daarnaast op of na 1 januari 2024 op jouw naam in het kentekenregister zijn vastgelegd.
Drie jaar op naam
Ook belangrijk: na goedkeuring van de subsidie moet de auto minimaal drie jaar op naam staan, gerekend vanaf de datum van eerste inschrijving en tenaamstelling in het kentekenregister. Verkoop je de auto binnen drie jaar, dan betaal je een deel van de subsidie terug. De RVO controleert regelmatig bij de RDW of de elektrische auto nog op jouw naam staat in het kentekenregister.
Mazda MX-30 extra voordelig met SEPP-subsidie
Binnen de line-up van Mazda voldoet de batterij-elektrische Mazda MX-30 e-Skyactiv EV aan alle eisen van de SEPP-subsidie. Dit geldt voor vrijwel alle uitvoeringen, waaronder de Prime-Line, Exclusive-Line, Advantage en Makoto. De Prime-Line start bij 36.490 euro, maar dankzij SEPP-subsidie daalt die vanafprijs naar 33.540 euro.
Vanafprijzen Mazda MX-30 e-Skyactiv EV met en zonder SEPP
- Prime-Line: 36.490 euro / 33.540 euro
- Exclusive-Line: 37.490 euro / 34.540 euro
- Advantage: 38.290 euro / 35.340 euro
- Makoto: 39.490 euro / 36.540 euro
SEPP-korting voor Private Lease
Kies je voor een Mazda MX-30 e-Skyactiv EV en Private Lease? Dan profiteer je als particulier ook van SEPP-subsidie. Je krijgt dan korting op je maandbedrag, tot het moment dat er 2.950 euro aan subsidie is verleend. De elektrische MX-30 is er vanaf 379 euro per maand op basis van een looptijd van 6 jaar en 5.000 kilometer per jaar. Dat bedrag is nog exclusief SEPP-subsidie. Dankzij SEPP-subsidie is kiezen voor Private Lease dus extra aantrekkelijk. Je rijdt namelijk voor een lager maandbedrag in een gloednieuwe batterij-elektrische auto.
Tijdelijk instapvoordeel van 6.500 euro
Mazda maakt de overstap naar een volledig elektrische auto nu wel heel erg aantrekkelijk. Op de MX-30 e-Skyactiv EV geldt namelijk tijdelijk een instapvoordeel van maar liefst 6.500 euro op alle uitvoeringen. Dit betekent dat tijdelijk álle uitvoeringen van de MX-30 in aanmerking komen voor SEPP-subsidie. De vanafprijs van de Prime-Line start met instapvoordeel bij slechts 29.990 euro. Inclusief SEPP-subsidie daalt dat bedrag naar slechts 27.040 euro. De MX-30 is daarmee aantrekkelijker dan ooit.
Prijzen MX-30 e-Skyactiv EV inclusief instapvoordeel, exclusief 2.950 euro SEPP-subsidie
- Prime-Line: 29.990 euro
- Exclusive-Line: 30.990 euro
- Advantage: 31.790 euro
- Makoto: 32.990 euro
- Edition R: 39.090 euro