Nieuws, Rijplezier, Verdieping 22-05-25

Mazda scoort 8,0 bij betrouwbaarheidstest Consumentenbond

De Consumentenbond publiceert elk jaar de resultaten van het jaarlijkse automankementenonderzoek. Uit dat onderzoek komt naar voren hoe het gesteld is met de betrouwbaarheid van een automerk, zo ook Mazda. Hoe betrouwbaar is Mazda eigenlijk volgens de Consumentenbond? We laten de cijfers voor zich spreken.

Grootschalig onderzoek

Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto’s. De vragen richten zich op problemen die in het afgelopen jaar zijn voorgekomen met de auto. De Consumentenbond werkte in de laatste editie van het onderzoek voor het eerst samen met zeven andere internationale consumentenbonden. Een goede ontwikkeling, want zodoende ontstaat er een nog realistischer beeld van de betrouwbaarheid van een automerk.

Nieuwste betrouwbaarheidsonderzoek

Het meest recente onderzoek naar pechgevallen, dat gepubliceerd is in januari 2024, is gebaseerd op de antwoorden van bijna 30.000 respondenten. De Consumentenbond hanteerde de volgende onderzoeksmethodiek in dit onderzoek:

  • Er is gekeken naar alle personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 t/m begin 2023.
  • Er is gevraagd naar het aantal en het soort mankementen.
  • Er is gekeken naar de ernst van het mankement (stilvallen, directe reparatie, reparatie op later moment).
  • De onderzoekers corrigeerden de oordelen naar onder meer de leeftijd van de auto en het aantal kilometers per jaar.
  • Er is gevraagd naar mankementen over de gehele bezitsduur, in plaats van alleen het laatste jaar.
  • Ook tevredenheid kwam aan bod: er is gevraagd naar een algemeen rapportcijfer en naar de tevredenheid op allerlei deelaspecten, van interieurruimte tot motorprestaties.
  • Alle gegevens zijn per merk en model auto opgeteld en gemiddeld.

Zo wordt betrouwbaarheid beoordeeld

Als een reparatie kon wachten, weegt dat voor 20% mee in het rapportcijfer. Als de auto direct naar de garage moest, telt dat voor 35% mee en als de auto niet verder kon rijden, telt dat voor 45% mee. Het doel van het onderzoek is een zo realistisch beeld schetsen van de algemene betrouwbaarheid van een automerk. Onder de streep ontstaat een overzicht waarin precies duidelijk wordt hoe betrouwbaar een model is. Uiteraard zijn alle gegevens per merk en type auto opgeteld en als gewogen gemiddelde meegenomen in het onderzoek, zodat een veel verkochte auto toch eerlijk wordt vergeleken met een auto waarvan er veel minder rondrijden in Nederland.

Betrouwbaarheid Mazda

Het beeld van Mazda als betrouwbaar automerk is in de afgelopen jaren niet veranderd. Sterker nog: Mazda staat keer op keer hoog in de lijst. In de meest recente editie van het onderzoek wordt de algemene betrouwbaarheid van een Mazda beoordeeld met een 8,0. “We roepen het al jaren gestaafd door de resultaten uit onze terugkerende enquêtes. Wil je een betrouwbare auto? Kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea”, aldus de Consumentenbond.

Rapportcijfers betrouwbaarheid per model

Uiteraard zijn ook de modellen zelf apart beoordeeld. De Consumentenbond heeft onderstaande modellen van Mazda samen met andere internationale organisaties beoordeeld met de volgende cijfers.

Mazda 2 ’14 – ‘24 – 8,9
Mazda 3 ’18 – ‘24 – 8,5
Mazda 3 ’13 – ’18 – 8,4
Mazda 6 ’12 – ’23 – 8,0
Mazda CX-3 ’15 – ’20 – 8,5
Mazda CX-30 ’19 – ‘24 – 9,4
Mazda CX-5 ’17 – ‘24 – 9,1
Mazda CX-5 ’12 – ’17 – 7,7

De absolute uitschieter is de Mazda CX-30 (2019 tot 2024). Deze veelzijdige crossover krijgt een score van 9,4. En ook de CX-5 (2017 tot 2024) scoort hoog met een gemiddelde van 9,1. In onderstaand overzicht eindigt de Mazda2 (2014 tot 2024) op de derde plaats met een 8,9.

Tevredenheid per model

Er is ook gekeken naar de tevredenheid per model en merk. Mazda-eigenaren zijn bijzonder tevreden, zo blijkt uit het onderzoek. De gemiddelde tevredenheidsscore komt namelijk uit op een 8,7. Ook op modelniveau vliegen de hoge scores je om de oren.

Mazda 2 ’14 -nu – 8,4
Mazda 3 ’18 -nu – 8,7
Mazda 3 ’13 -’18 – 8,6
Mazda 6 ’12 -’23 – 8,7
Mazda CX-3 ’15 -’20 – 8,4
Mazda CX-30 ’19 -nu – 8,6
Mazda CX-5 ’17 -nu – 8,8
Mazda CX-5 ’12 -’17 – 8,3