Auto’s als pure kunstvorm
Het ontwerp is één van de belangrijkste argumenten bij de aankoop van een nieuwe auto. Het is vaak de eerste reden waarom je je aangetrokken voelt tot het product, net als bij kleding, schoenen, sierraden, meubels en ga zo maar door. Maar hoe val je op? Hoe creëer je emotionele waarde waarmee je je op positieve wijze onderscheidt van de concurrentie? Mazda doet dat door het ontwerpen van auto’s te benaderen als een pure kunstvorm.
Er zijn alleen al in Nederland meer dan vijftig verschillende automerken op de markt. Wereldwijd zijn dat er meer dan driehonderd. Aantrekkingskracht en onderscheiding zijn in de autowereld belangrijker dan ooit, terwijl je ook herkenbaarheid wilt uitstralen, voortbouwend op de decennialange geschiedenis van het merk. En dan spelen ook veiligheid en efficiency een steeds grotere rol bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s, die van invloed zijn op het uiteindelijke ontwerp. Kortom: autodesign is een belangrijk deel van het ontwikkelingsproces van een nieuwe auto. Vooral voor een merk als Mazda, dat overal in de wereld dezelfde modellen aanbiedt die een zeer gevarieerd publiek uit alle windstreken moeten aanspreken.
Soul of Motion
Sinds 2010 worden de modellen van Mazda ontworpen volgens de ‘Kodo’-designfilosofie. Dat betekent ‘ziel van beweging’ in het Japans. De uiterst gepassioneerde designers van Mazda laten zich inspireren door traditioneel design uit alle werelddelen en hechten waarde aan de eenvoud, functionaliteit en schoonheid van Japanse ambachten. Het ontwerpen van auto’s wordt bij Mazda benaderd als een pure kunstvorm. En als je kijkt naar hoe de designers te werk gaan, dan zijn het ook gewoon kunstenaars.
Jinba Ittai
Het ontwerpen van een auto begint met een schaalmodel en het creëren van mallen voor het definitieve plaatwerk. De vakmeesters van Mazda, ook wel Takumi genoemd in het Japans, werken met de hand en gebruiken een slijpsteen die speciaal voor Mazda is ontwikkeld. Er werden 12.000 steensoorten afgewezen voordat de ideale soort werd ontdekt en goedgekeurd voor gebruik. Hiermee kunnen de Takumi metaal afschaven tot een dikte van slechts 1/20ste van een mensenhaar. Met hun uiterst nauwkeurige werkwijze zorgen zij dat hun ziel doorklinkt in het design van de auto. Geheel volgens Mazda-traditie heeft dit één doel: mens en machine in perfecte harmonie. In het Japans wordt dit ‘Jinba Ittai’ genoemd, ofwel ‘de eenheid tussen paard en ruiter’.
Spelen met reflectie
Een kenmerkend aspect van Mazda’s Kodo-designfilosofie is het spelen met licht en schaduwen. Door het licht op een bepaalde manier te laten reflecteren dankzij de gewelfde carrosseriedelen en minder gebruik te maken van strakke lijnen, lijkt het alsof de Mazda altijd in beweging is, ook als die stilstaat. Alsof je de wind langs de auto ziet waaien. Goed voorbeeld hiervan zijn de voorportieren van de Mazda3 Hatchback. In combinatie met de grille en kenmerkende koplampen die lijken op levensechte ogen, is een krachtig merkgezicht gecreëerd. Onderscheidend van de rest en direct herkenbaar als Mazda.
Kleur bekennen
En dan hebben we ook nog de kleur van de auto: het eerste waar je naar kijkt en bepalend voor de uitstraling. Kleur geeft karakter aan een auto en laat deze opvallen of juist opgaan in de omgeving. De gekozen carrosseriekleur zegt ook iets over eigenaar van de auto die een relatie heeft met de auto, zoals bedoeld wordt met ‘Jinba Ittai’.
De kleur is ook bepalend voor de reflectie van het licht en hoe designelementen tot uiting komen. Daarom worden ook de kleuren door Takumi ontwikkeld. Met een lakpistool en minutieuze handbewegingen wordt de lak laag voor laag aangebracht om de ideale kleur te bereiken voor een betoverend resultaat. Goed voorbeeld hiervan is de in 2017 geïntroduceerde Soul Red Crystal metallic, de kleur die synoniem werd met Mazda. Of de gloednieuwe lakkleur Zircon Sand Metallic voor de vernieuwde Mazda CX-5.
Rijk gevulde prijzenkast
Hoewel de smaak voor design en kleur iets subjectiefs is – je houdt ervan of niet en dat is voor iedereen anders – wordt het design van Mazda wereldwijd erg gewaardeerd door zowel consumenten als designliefhebbers en -experts. Het design behoort tot de belangrijkste koopargumenten onder Mazda-rijders, terwijl het merk al meer dan 350 prijzen won voor design en innovatie. Sinds de introductie van de Kodo-designfilosofie heeft Mazda ook al negen prestigieuze Red Dot Awards gewonnen.
De Red Dot-competitie is één van de grootste ontwerpwedstrijden ter wereld, waarbij duizenden inzendingen worden beoordeeld door een internationale jury van designexperts. Van alle inzendingen worden minder dan honderd producten uitgeroepen tot ‘Best of the Best’ in hun categorie. Mazda won de Red Dot Award met de CX-30 en MX-30 (2020), Mazda3 (2019), MX-5 RF (2017), MX-5 Roadster, CX-3 en Mazda2 (2015), de vorige generatie Mazda3 (2014) en de Mazda6 (2013).