Nieuws, Rijplezier 30-07-19 | 2766 keer gezien

AutoWeek test de Nieuwe Mazda CX-30

De Mazda CX-30 is getest door AutoWeek De nieuwe Mazda CX-30

De nieuwe Mazda CX-30 is door AutoWeek beproefd en getest. Dit is zeker niet de eerste, of de laatste Mazda die ze testen. Hoe deed de Mazda CX-30 het ten opzichte van de andere Mazda modellen?

‘De CX-30 is na de gloednieuwe Mazda3 de tweede auto van een nieuwe generatie Mazda’s. Veel vernieuwingen die we eerder in de 3 tegenkwamen, vinden we ook in deze cross-over. Denk aan het nieuwe multimediasysteem, dat nog altijd een knop in de middentunnel als basis heeft en geen touchscreen. Samen met het head-up display (dat op de voorruit geprojecteerd wordt, niet op een pop-upschermpje) moet dat ervoor zorgen dat je je ogen nauwelijks van de weg hoeft te halen terwijl je handelingen verricht. Wij zijn fan’.

Zitpositie

‘De zitpositie is uitstekend, met een lage stoel en een stuur dat ver naar je toe kan, terwijl de instap nog altijd hoog genoeg is voor de mensen die juist daarom een cross-over willen. Voor je neus analoge wijzers die op een digitaal scherm aangeven hoe hard je rijdt en hoeveel toeren de motor maakt. De boordcomputer is niet heel uitgebreid, maar het geheel oogt wel rustig.’

‘Al na een kilometer blijkt dat de Japanners het dynamische aspect goed onder controle hebben. De CX-30 rijdt bijzonder prettig, met een scherp gevoel in de neus, weinig overhellen en vooral zonder overtollige kilo’s.

De Mazda CX-30 wordt veel vergeleken met de andere CX’en: de CX-3 en CX-5. Zo ook door AutoWeek:

‘De CX-30 haalt het niveau van de CX-5 niet, maar kan qua rijeigenschappen met gemak op tegen directe concurrenten als de Volkswagen T-Roc en Toyota C-HR. De balans klopt en de basis van de auto is duidelijk het bieden van rijplezier: zitpositie, stuurgevoel, onderstel en multimediabediening is allemaal zo bedacht dat het rijden op de eerste plaats komt. Na de eveneens zeer goed rijdende nieuwe Mazda3 is het misschien geen verrassing dat de CX-30 ook goed scoort’.

Over de techniek

‘Qua motoren is het gamma redelijk overzichtelijk: de CX-30 is leverbaar met één diesel: de Skyactiv-D met 116 pk. De benzine motoren zullen voor Nederland belangrijker zijn. Wij reden met de 122 pk Skyactiv-G motor. De turboloze motor met zijn ongebruikelijk hoge compressieverhouding is een interessant blok dat prachtig loopt, maar voor een auto van het formaat CX-30 is het vermogen wat te beperkt. Je kunt beter voor de gloednieuwe Skyactiv-X motor gaan die werkt met gedeeltelijke compressieontbranding; die levert tot 180 pk. We konden hem nog niet proberen in de CX-30, maar wel in een Mazda3. Het is een superzuinig, bijzonder blok dat goed raad weet met een auto als de CX-30. ‘

Standaard rijk uitgerust

‘Zoals wel vaker bij Mazda begin je dan gelukkig niet met een uitgekleed model. Zaken als adaptieve cruisecontrol, lichtmetaal, het head-up display, airco en parkeersensoren zijn al standaard. ‘

‘Los hiervan zit de auto perfect tussen de CX-3 en de CX-5 in qua rijden, verfijning en formaat. Dat niveau van cross-over is precies waarvoor Nederland nu warmloopt. Die doelgroep zou er goed aan doen om vanaf september ook even bij de Mazda-dealer binnen te lopen, want de CX-30 is een goed ding. ‘

De nieuwe Mazda CX-30 is online te bewonderen, en vanaf eind augustus in de showroom. Schrijf je hier in voor updates!

Dit artikel verscheen in de AutoWeek van week 30.

Delen via

Tags:   Mazda CX-30, rijtest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *