Hoe betrouwbaar is Mazda volgens de Consumentenbond?
De Consumentenbond heeft de resultaten van het jaarlijkse automankementenonderzoek gepubliceerd. Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken van Nederland.
Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto’s van maximaal tien jaar oud. De vragen richten zich op problemen die in het afgelopen jaar zijn voorgekomen met de auto.
Het meest recente onderzoek naar pechgevallen, dat gepubliceerd is in de Consumentengids van november 2019, is gebaseerd op de antwoorden van bijna 10.000 respondenten. In totaal zijn de gegevens van 245 verschillende modellen van 24 automerken geanalyseerd. De Consumentenbond vraagt naar:
- Merk en type, bouwjaar en kilometerstand
- Hoeveel keer pech gehad in het afgelopen jaar?
- Indeling van de pech naar:
- reparatie kon wachten
- moest direct naar de garage
- kon niet verder rijden
Beoordeling
Als een reparatie kon wachten, weegt dat voor 20% mee in het rapportcijfer. Als de auto direct naar de garage moest, telt dat voor 35% mee en als de auto niet verder kon rijden, telt dat voor 45% mee.
Alle gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en als gewogen gemiddelde meegenomen in het onderzoek, zodat een veel verkochte auto toch eerlijk wordt vergeleken met een auto waarvan er veel minder rondrijden in Nederland. Volledig elektrische auto’s bleven in het onderzoek buiten beeld.
Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken volgens de Consumentenbond, met slechts 0,2 punten achter op de nummer 1.
Uitblinkers in het onderzoek zijn de Mazda2 (2014-heden), Mazda3 (2013-2019) en de Mazda CX-5 (2017-heden), waarbij geen enkel probleemgeval bekend is dat direct moest worden verholpen om een verdere reis mogelijk te maken.