Nieuws, Rijplezier, Technologie, Verdieping 21-11-19 | 7686 keer gezien

Hoe betrouwbaar is Mazda volgens de Consumentenbond?

De Consumentenbond heeft de resultaten van het jaarlijkse automankementenonderzoek gepubliceerd. Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken van Nederland.

Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto’s van maximaal tien jaar oud. De vragen richten zich op problemen die in het afgelopen jaar zijn voorgekomen met de auto. 

Het meest recente onderzoek naar pechgevallen, dat gepubliceerd is in de Consumentengids van november 2019, is gebaseerd op de antwoorden van bijna 10.000 respondenten. In totaal zijn de gegevens van 245 verschillende modellen van 24 automerken geanalyseerd. De Consumentenbond vraagt naar:

  • Merk en type, bouwjaar en kilometerstand
  • Hoeveel keer pech gehad in het afgelopen jaar?
  • Indeling van de pech naar:
    • reparatie kon wachten
    • moest direct naar de garage
    • kon niet verder rijden

Beoordeling

Als een reparatie kon wachten, weegt dat voor 20% mee in het rapportcijfer. Als de auto direct naar de garage moest, telt dat voor 35% mee en als de auto niet verder kon rijden, telt dat voor 45% mee.

Alle gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en als gewogen gemiddelde meegenomen in het onderzoek, zodat een veel verkochte auto toch eerlijk wordt vergeleken met een auto waarvan er veel minder rondrijden in Nederland. Volledig elektrische auto’s bleven in het onderzoek buiten beeld.

Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken volgens de Consumentenbond, met slechts 0,2 punten achter op de nummer 1.

Uitblinkers in het onderzoek zijn de Mazda2 (2014-heden), Mazda3 (2013-2019) en de Mazda CX-5 (2017-heden), waarbij geen enkel probleemgeval bekend is dat direct moest worden verholpen om een verdere reis mogelijk te maken.

Delen via

Tags:   betrouwbaarheid, Consumentenbond, Mazda

  • Mark schreef:

    Vorig jaar mijn eerste nieuwe Mazda gekocht. Een prachtige 3 in soulred. Comfort uitvoering met 18”, leder en bose. Helaas nog nooit een auto met zoveel problemen gehad. Verschrikkelijk spijt van. Rammelende onderdelen achter het dashboard, klemmende deurrubbers, trillende motor bij bepaald toerental, trillend spiegelglas, zoemende brandstofpomp, gebonk onder de auto, gerammel in de B stijlen en ga zo maar door. Het houdt niet op. Is het ene net gerepareerd dan is er weer wat anders. Dashboard is er al twee maal compleet uit geweest en moet nu waarschijnlijk weer. Helaas de vorige keer het stuur beschadigd bij de werkzaamheden, dus dat moet ook weer opgelost worden. Auto heeft ook al 5 terugroepacties gehad, de tankklep was krom getrokken en is vervangen, deurubbers zijn al twee maal gerepareerd en het probleem is ook veer terug. Het houdt niet op helaas. Ben een autoliefhebber pur sang en heb hem toen ik hem kreeg direct in de glasscoating laten zetten door en professionele detailer. Zonde van mijn geld geweest want als het na de volgende afspraak niet allemaal opgelost is ruim ik hem op en komt er nooit meer een Mazda hier. Ik had er hele hoge verwachtingen van, gezien de reputatie van Mazda. Nou, die reputatie is voor mij zo langzaamaan aan het veranderen in een nachtmerrie.

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi Mark, het spijt me om te lezen dat je zoveel problemen ervaart met je Mazda3! Heb je voor mij je contactgegevens? Dan nemen we contact met je op hierover. ^Roos

  • Dennis schreef:

    Ik rijdt inmiddels in een nieuwe mazda 3 skyactiv X. Een heerlijke wagen die strak op de weg ligt, de bochten knuffelt en schakelen is absoluut een feestje (bewust voor de handbak gekozen). Je kunt ervoor kiezen om sportief te rijden, maar ook langere ritten zijn voor alle inzittenden comfortabel. De auto straalt van binnen rust uit en is van alle gemakken voorzien. De dode hoek door de C-stijl wordt vaak genoemd als minpunt, maar zelf ben ik er al aan gewend. Gewoon meer je spiegels gebruiken. Zeer tevreden en ik wil voorlopig nog niet aan een andere auto denken!

  • Streulens schreef:

    Ooit toevallig bij garage Schellekens terecht gekomen voor onderhoud Daihatsu. Daar eens mazda vervangwagen gehad. Sindsdien alleen maat Mazda gekocht. En trouw aan deze garage gebleven. Prima wagens! Willen niets anders meer…

  • J.C.P.M, Taalman schreef:

    Ik rijdt al Mazda vanaf 1979 tweedehands begonnen dat wel met een Mazda 1300 4 deurs uit 1975 en heb er dus al heel wat gehad, ze blijven probleemloos rijdt nu in een 3 uit 2008.

  • Henry Claassen schreef:

    We rijden sinds een aantal weken een Mazda 3 2.0 GT-M met handbak. Hiervoor reden we een Saab 9-5 estate 2.3t automaat. Het verschil is begrijpelijk enorm. Ik mis de Saab soms nog omdat ik dat ding overal op een millimeter inparkeerde en een deukje maakte niks uit. Met de Mazda is dat anders, nog geen gevoel voor de afmetingen en parkeer ver weg, zo’n mooie auto hou je liever mooi.
    Met koude motor en bak schakelt het hakerig maar op temperatuur als een warm mes door boter.
    Effe wennen maar tot nu toe tevreden.

  • Bakker schreef:

    Wij rijden zelf een mazda van 2014 en een mazda 3 van 2013 nooit problemen altijd starten, krijgen wel elke jaar een beurt top auto’s

  • Paul schreef:

    Ik rij al jaren Mazda, eerst de 3 daarna de 2, nooit problemen mee gehad, start altijd .OOK andere auto merken geprobeerd, maar ik kwam steeds terug bij de mazda

  • brammer schreef:

    Ik rij in een Mazda 626 uit 2003, ook omdat ik een nieuwe of nieuwere niet kan betalen. Ik ben zeer tevreden over mijn auto en hoop er nog jaren in te rijden.

  • Hans schreef:

    Toch knap van de Japanners, jaar op jaar de meest betrouwbare auto’s bouwen. Voor mij een belangrijke reden om voor Mazda te kiezen! Geen last van kapotte turbo’s en oprekken distributie ketting. Nee, gewoon degelijk en toch zuinig!
    Jaren geleden spraken de modellen mij niet zo aan. Maar nu heeft Mazda echt een reeks zeer mooie auto’s, zowel van binnen als van buiten. Goede bezig, ga zo door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *