Rijplezier, Verdieping 21-11-19 | 20556 keer gezien

Hoe betrouwbaar is Mazda volgens de Consumentenbond?

De Consumentenbond heeft de resultaten van het jaarlijkse automankementenonderzoek gepubliceerd. Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken van Nederland.

Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto’s van maximaal tien jaar oud. De vragen richten zich op problemen die in het afgelopen jaar zijn voorgekomen met de auto. 

Het meest recente onderzoek naar pechgevallen, dat gepubliceerd is in de Consumentengids van november 2019, is gebaseerd op de antwoorden van bijna 10.000 respondenten. In totaal zijn de gegevens van 245 verschillende modellen van 24 automerken geanalyseerd. De Consumentenbond vraagt naar:

  • Merk en type, bouwjaar en kilometerstand
  • Hoeveel keer pech gehad in het afgelopen jaar?
  • Indeling van de pech naar:
    • reparatie kon wachten
    • moest direct naar de garage
    • kon niet verder rijden

Beoordeling

Als een reparatie kon wachten, weegt dat voor 20% mee in het rapportcijfer. Als de auto direct naar de garage moest, telt dat voor 35% mee en als de auto niet verder kon rijden, telt dat voor 45% mee.

Alle gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en als gewogen gemiddelde meegenomen in het onderzoek, zodat een veel verkochte auto toch eerlijk wordt vergeleken met een auto waarvan er veel minder rondrijden in Nederland. Volledig elektrische auto’s bleven in het onderzoek buiten beeld.

Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken volgens de Consumentenbond, met slechts 0,2 punten achter op de nummer 1.

Uitblinkers in het onderzoek zijn de Mazda2 (2014-heden), Mazda3 (2013-2019) en de Mazda CX-5 (2017-heden), waarbij geen enkel probleemgeval bekend is dat direct moest worden verholpen om een verdere reis mogelijk te maken.

Delen via

Tags:   Mazda

  • Ingeborg schreef:
    Je reactie is in afwachting van moderatie. Dit is een voorbeeld; je reactie wordt zichtbaar nadat deze is goedgekeurd.
    Al 22 jaar rijd ik in een Mazda 323F uit 1995. Een oudje dus met van die leuke klap-lampen. Nooit echte problemen of hele hoge kosten. Helemaal top! Ooit zal ik een andere moeten aanschaffen maar de huidige modellen zijn helaas minder onderscheidend dan het exemplaar dat ik nu heb. Dat is jammer maar verder heb ik er alle vertrouwen in dat ook die veel rijplezier zullen opleveren.
  • Marcel schreef:

    Ik rij nu in mijn derde Mazda, met de eerste (een 5 diesel) wat DPF problemen gehad, verder fijne auto. De tweede was een 3, waarmee ik nauwelijks problemen heb gehad (gordelsignalering achterbank begon soms zonder aanleiding te werken), ook een fijne, goed rijdende auto. Huidige auto is een 6, waar ik ondertussen alweer 8 jaar in rijd. Afgezien van aan slijtage onderhevige onderdelen alleen problemen met motor rechterbuitenspiegel. Ben van plan dit jaar een CX-5 aan te schaffen en zag er laatst één van ca. 8 jaar oud, waar weinig mee gereden is (ca. 3000 km/jaar, wel altijd onderhouden door dealer). Is dit aan te raden met de skyactiv motor, of juist niet? Auto heeft waarschijnlijk veel kleine stukjes gereden, met dus verhoudingsgewijs vaak met koude motor. Kan deze motor dat goed aan?

  • verniers julien schreef:

    zeer tevreden van mijn mazda2

  • Beerts schreef:

    Mooie modellen ik ga een cx5 benzine kopen

  • Leon schreef:

    Hieronder een rijtje met punten die zijn voorgevallen

    – motoren buitenspiegels 2x vervangen
    – Trillend glas buitenspiegel
    – achteruitrij sensor kapot 2x
    – rem schijven 2x vervangen ( iets met het systeem )
    – remblokjes 2x

    Auto twee jaar in bezit. Conclusie mag je zelf maken.

  • Frank Klokgieters schreef:

    In oktober 2020 kocht ik bij u een auto van het merk Mazda 3
    Helaas voldoet het product niet aan mijn verwachtingen.

    Het gaat om het volgende: na 104.000 kilometer bezweek de water/koelvloeistof pomp.
    Ik heb de auto door uw Mazdadealer laten repareren onder garantie. De reparatie is uitgevoerd echter er wordt geen garantie verleend, dit zou door de garantie afdeling zijn aangegeven. De reparatie is snel door de dealer uitgevoerd om de vervolgschade zakelijk te voorkomen

  • Koppelaar schreef:

    Heb gemaild naar het genoemde adres en kreeg het advies om contact op te nemen met Mazda dealer. Heb ik dus gedaan en kreeg te horen kort samengevat: jammer maar helaas. Blijft €600 dus.
    Valt dus vies tegen.

  • Nicole schreef:

    @Koppelaar

    Ja hoor, hier een kapotte rechter achtergordel in een Mazda 2 van 2018 en 10.000 km. Nooit gebruikt, maar toch afgekeurd, schijnt een bekend mankement te zijn bij Mazda. Hier tevens een kapotte rechter achterwiellager en Mazda geeft nul op request. Erg jammer en teleurstellend; had op z’n minst een coulancebeleid voor mogen zijn… Het vertrouwen in Mazda is daardoor bij ons flink gedaald.

    • Dafne schreef:

      Wat vervelend om te horen. We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze klantenservice via info-nl@mazdaeur.com. Zij zullen waarschijnlijk vragen om eventuele andere benodigde gegevens. Hopelijk wordt het probleem snel verholpen en ben je weer tevreden.

  • Koppelaar schreef:

    Wie heeft er ervaring met een kapotte linkerachter veiligheidsgordel?
    De monteur zei dat dit een typisch Mazda mankement is.
    Herstel kost zo’n € 600…..
    Ik rijd in een Mazda cx3 sinds januari 2016.

  • Piet Pietersma schreef:

    goede middag, inmiddels heb ik mijn zoveelste mazda. Dit keer de CX-7 Diesel van 2010 met 143.000km op de teller. Mijn laatste mazda6 diesel had iedere keer weer DPF probleem. Het werd telkens wel weer verholpen door het filter schoon te maken maar ik moest er dan wel 2800 rpm mee blijven rijden. Uiteindelijk de CX-7 2e hands aangeschaft en het begon na een week met DPF en uitgerekte ketting. Ketting is vervangen maar DPF blijft terugkeren. Is nu voor de 3e week in de garage en ik heb geen hoop meer. Voor iedereen die een diesel aan wil schaffen? NIET doen.

  • Mark schreef:

    @Roos van mazda.

    Ik ben degene die 23 mei gereageerd had. Zie nu pas je reactie. Mijn auto heeft vorige week de tweede beurt gehad bij Oostendorp in den Bosch. Ben heel erg te spreken over deze dealer. Ze doen er echt alles aan om de problemen op te lossen. Bij de beurt zijn de deurrubbers vervangen voor nieuwe exemplaren, er is een nieuwe airbag in de bestuurdersstoel gezet. Deze gaf elke keer een storingsmelding. De zijkant van de bestuurdersstoel liet los en is vervangen. En last but not least, de remschijven voor zijn vervangen. De auto trilde behoorlijk bij het remmen. Dit is allemaal onder garantie vervangen.
    Ondanks alle dingen die ik gehad heb, heb ik nog wel vertrouwen in de dealer en importeur. Ben er blij mee dat het zo opgelost is. En als alles goed werkt is het ook een heerlijke auto. Alleen al die kleinigheidjes drijven je soms tot wanhoop. Mijn exemplaar zat echt vol met kinderziektes. Maar als dat zo opgelost wordt als steeds gedaan is dan zou ik toch weer een mazda terug kopen. Mede dankzij mijn dealer Oostendorp den Bosch dus. Nu ga ik weer proberen te genieten van een probleemloze mazda 3!

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi Mark,
      Ik ben blij om te lezen dat de problemen verholpen zijn! We wensen je ook veel rijplezier toe in je Mazda3.
      Met vriendelijke groet,
      Roos
      Mazda Motor Nederland

  • De Vetter Marnix schreef:

    Vorig jaar begin oktober cx3 skyactiv 2.0 gekocht bij garage Petit Jean Marie in Zottegem. Overigens zeer tevreden over de service van deze garage. Dit is mijn eerste Mazda en ben over het algemeen zeer tevreden over de wagen. Je merkt dat in deze wagen hoogwaardige materialen gebruikt zijn. Geen piepjes kraakjes en rammeltjes zoals bij mijn vorige Hyundai’s. Ook de atmosferische motor is heel soepel en kent een lineair koppelverloop, wat het rijden prettig maakt.
    Echter stoor ik mij aan één steeds weerkerend probleem. De motortjes van mijn inklapbare buitenspiegeltjes gaan om de haverklap stuk. Ik zit ondertussen aan nummer drie! In maart 2020 deze aan passagierszijde, vorige maand deze aan bestuurderszijde en nu opnieuw deze aan passagierszijde. Bij defect klappen de spiegels ofwel gedeeltelijk niet in ofwel niet helemaal uit. Zou blijkbaar een gekend probleem zijn bij alle nieuwe Mazda-modellen. Niet dat dit een euvel is waar immobilisatie voor vereist is, maar wel enorm vervelend omdat je telkens naar de dealer moet, ook al valt dit allemaal netjes onder garantie. Sorry, maar van Mazda verwacht ik toch beter!

  • Jan schreef:

    Peugeot 308 voor 2013 slechtste? Heb in 2013 een 308SW 1,6 diesel gekocht met 99000 op de teller. Inmiddels 325000 op de teller, en nog nooit problemen gehad, buiten de gebruikelijke aan slijtage onderhevige onderdelen. [airco vat, luchtmassa meter, wat bij iedere auto voorkomt].
    En naar mijn mening de beste auto die ik de afgelopen 30 jaar gehad heb. Waaronder meerdere Opels, VW, Ford, Fiat en 2 Volvo’s. Dan is deze Peugeot 308SW de beste, nummer 2 bij mij de Ford Fiesta Ghia van 1997. De slechtste waren de VW Golf 1,9tdi [1999] en de Volvo XC70 2,4D5 automaat [2004] Opel over het algemeen ook best best betrouwbare ervaringen mee. En als 1e auto moet ie flink aan de bak met caravan [zie Abruzzen-Puglia 2018 reis verslag op MAX tv, grijze 308SW met Knaus]

  • Luc helsen schreef:

    Ben 41 jaar beginnen auto rijden met een Mazda 818 daarna 2 Opel 3 Nissan 1 bmw nu terug Mazda cx 30 en zeer tevreden

  • Mark schreef:

    Vorig jaar mijn eerste nieuwe Mazda gekocht. Een prachtige 3 in soulred. Comfort uitvoering met 18”, leder en bose. Helaas nog nooit een auto met zoveel problemen gehad. Verschrikkelijk spijt van. Rammelende onderdelen achter het dashboard, klemmende deurrubbers, trillende motor bij bepaald toerental, trillend spiegelglas, zoemende brandstofpomp, gebonk onder de auto, gerammel in de B stijlen en ga zo maar door. Het houdt niet op. Is het ene net gerepareerd dan is er weer wat anders. Dashboard is er al twee maal compleet uit geweest en moet nu waarschijnlijk weer. Helaas de vorige keer het stuur beschadigd bij de werkzaamheden, dus dat moet ook weer opgelost worden. Auto heeft ook al 5 terugroepacties gehad, de tankklep was krom getrokken en is vervangen, deurubbers zijn al twee maal gerepareerd en het probleem is ook veer terug. Het houdt niet op helaas. Ben een autoliefhebber pur sang en heb hem toen ik hem kreeg direct in de glasscoating laten zetten door en professionele detailer. Zonde van mijn geld geweest want als het na de volgende afspraak niet allemaal opgelost is ruim ik hem op en komt er nooit meer een Mazda hier. Ik had er hele hoge verwachtingen van, gezien de reputatie van Mazda. Nou, die reputatie is voor mij zo langzaamaan aan het veranderen in een nachtmerrie.

    • Roos van Mazda schreef:

      Hi Mark, het spijt me om te lezen dat je zoveel problemen ervaart met je Mazda3! Heb je voor mij je contactgegevens? Dan nemen we contact met je op hierover. ^Roos

  • Dennis schreef:

    Ik rijdt inmiddels in een nieuwe mazda 3 skyactiv X. Een heerlijke wagen die strak op de weg ligt, de bochten knuffelt en schakelen is absoluut een feestje (bewust voor de handbak gekozen). Je kunt ervoor kiezen om sportief te rijden, maar ook langere ritten zijn voor alle inzittenden comfortabel. De auto straalt van binnen rust uit en is van alle gemakken voorzien. De dode hoek door de C-stijl wordt vaak genoemd als minpunt, maar zelf ben ik er al aan gewend. Gewoon meer je spiegels gebruiken. Zeer tevreden en ik wil voorlopig nog niet aan een andere auto denken!

  • Streulens schreef:

    Ooit toevallig bij garage Schellekens terecht gekomen voor onderhoud Daihatsu. Daar eens mazda vervangwagen gehad. Sindsdien alleen maat Mazda gekocht. En trouw aan deze garage gebleven. Prima wagens! Willen niets anders meer…

  • J.C.P.M, Taalman schreef:

    Ik rijdt al Mazda vanaf 1979 tweedehands begonnen dat wel met een Mazda 1300 4 deurs uit 1975 en heb er dus al heel wat gehad, ze blijven probleemloos rijdt nu in een 3 uit 2008.

  • Henry Claassen schreef:

    We rijden sinds een aantal weken een Mazda 3 2.0 GT-M met handbak. Hiervoor reden we een Saab 9-5 estate 2.3t automaat. Het verschil is begrijpelijk enorm. Ik mis de Saab soms nog omdat ik dat ding overal op een millimeter inparkeerde en een deukje maakte niks uit. Met de Mazda is dat anders, nog geen gevoel voor de afmetingen en parkeer ver weg, zo’n mooie auto hou je liever mooi.
    Met koude motor en bak schakelt het hakerig maar op temperatuur als een warm mes door boter.
    Effe wennen maar tot nu toe tevreden.

  • Bakker schreef:

    Wij rijden zelf een mazda van 2014 en een mazda 3 van 2013 nooit problemen altijd starten, krijgen wel elke jaar een beurt top auto’s

  • Paul schreef:

    Ik rij al jaren Mazda, eerst de 3 daarna de 2, nooit problemen mee gehad, start altijd .OOK andere auto merken geprobeerd, maar ik kwam steeds terug bij de mazda

  • brammer schreef:

    Ik rij in een Mazda 626 uit 2003, ook omdat ik een nieuwe of nieuwere niet kan betalen. Ik ben zeer tevreden over mijn auto en hoop er nog jaren in te rijden.

  • Hans schreef:

    Toch knap van de Japanners, jaar op jaar de meest betrouwbare auto’s bouwen. Voor mij een belangrijke reden om voor Mazda te kiezen! Geen last van kapotte turbo’s en oprekken distributie ketting. Nee, gewoon degelijk en toch zuinig!
    Jaren geleden spraken de modellen mij niet zo aan. Maar nu heeft Mazda echt een reeks zeer mooie auto’s, zowel van binnen als van buiten. Goede bezig, ga zo door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *