Hoe de nieuwe Mazda3 afleiding tijdens het rijden tegengaat
Even een WhatsApp-bericht beantwoorden, muziek opzoeken of op de navigatiekaart inzoomen. Onderweg zijn veel automobilisten met andere activiteiten dan autorijden bezig. Afleiding behoort dan ook tot één van de grootste gevaren van het moderne verkeer. Mazda onderneemt actie.
Uit onderzoek van het SWOV (Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt dat 39 procent van de automobilisten tijdens het autorijden afgeleid raakt. Dat wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door het bedienen van een smartphone of touchscreen, het bekijken van reclameobjecten langs de weg of praten met passagiers. De Amerikaanse AAA Foundation for Traffic Safety gaat nog een stap verder. Die onderzocht in 2017 de effecten van infotainmentsystemen met touchscreen tijdens het autorijden. Naar aanleiding daarvan betitelt de organisatie touchscreens dan ook tot een van de grootste afleidende factoren tijdens het autorijden.
HMI Commander
Desondanks lijkt het formaat van touchscreens in auto’s alsmaar te groeien. Mazda sluit zich echter aan bij verkeersveiligheidsorganisaties en neemt afscheid van het touchscreen. Alle nieuwe modellen van Mazda worden van intuïtieve bedieningselementen voorzien die de bestuurder blindelings kan bedienen.
De nieuwe Mazda3 is het eerste model dat met deze intelligentie technologie is uitgerust. Op de middenconsole bevindt zich binnen handbereik van de bestuurder de HMI Commander. Dit slimme instrument staat in verbinding met een 8,8-inch TFT kleurendisplay dat op het dashboard geplaatst is.
Minimale afleiding
Met een simpele beweging kan de bestuurder de navigatie bedienen, een radiozender selecteren, telefoneren, instellingen aanpassen of Apple CarPlay activeren. Dankzij de plaatsing van het licht gekantelde display kan de bestuurder eenvoudig essentiële informatie in zich opnemen, zonder onnodig lang zijn ogen van de weg af te houden.
Behalve het 8,8-inch TFT kleurendisplay is de Mazda3 standaard voorzien van een Active Driving Display met voorruitprojectie. Essentiële informatie over bijvoorbeeld de gekozen route, cruisecontrol, dodehoekdetectie, snelheid en verkeersbordenherkenning wordt in het blikveld van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd.
Doeltreffend interieur
Mazda past niet alleen het infotainmentsysteem, maar bijvoorbeeld ook de bediening van de climate control aan. Wanneer je tijdens het rijden de temperatuur aanpast, voel je nu duidelijk een lichte weerstand in de bediening bij het kiezen van een nieuwe stand. De climate control is op deze manier blindelings te bedienen, waardoor je nooit meer je blik van de weg hoeft af te wenden. Behalve dat kiest Mazda voor witte interieurverlichting die rustiger voor je ogen is.
Standaard rijke veiligheidsuitrusting
Mocht de bestuurder toch afgeleid raken, dan helpt een breed assortiment aan rijassistentiesystemen om een ongeval te voorkomen. De Mazda3 is bijvoorbeeld standaard uitgerust met dodehoekdetectie, Mazda Radar Cruise Control (MRCC) en een rijbaanassistent. LED-koplampen en -achterlichten dragen dag en nacht bij aan een optimale zichtbaarheid. Zo levert Mazda zijn bijdrage aan de verkeersveiligheid.
Meer artikelen lezen? Schrijf je hier in en ontvang ze regelmatig in je inbox.