Wie ben je?

“Marco de Leeuw uit Susteren, bestuurslid van de HADI-Mazda Club.”

Bedrijf en beroep?

“Ik ben financieel directeur bij de Nederlandse vestiging van Cymer in Veldhoven. Ons hoofdkantoor is gevestigd in San Diego. Wij leveren de diepe ultraviolet (DUV) lichtbronnen die worden gebruikt door chipmachine fabrikant ASML en houden ons bezig met het onderhoud en beheer van ons deel van de machines van ASML, bijvoorbeeld bij chipmaker Intel in Ierland.”

Wat vind je leuk aan jouw functie?

“Ik heb altijd voor Amerikaanse bedrijven gewerkt. Dat bevalt me goed. Ik heb een vrij brede functie die alle aspecten van finance omvat, dat vind ik leuk. Ook de charme van een relatief klein (dochter)bedrijf spreekt mij aan, terwijl met ASML een grote partner achter ons staat. De IT-structuur is goed geregeld en er is veel carrièreperspectief.”

Welke Mazda heb je?

“Meerdere! Ik bezit een aantal klassieke Mazda’s. Behalve een Mazda 929 sedan uit 1976 heb ik ook een rode Mazda 1000 uit 1973, twee exemplaren van de Mazda RX-7 en een Mazda MX-5.”

“Voor dagelijkse ritten rijd ik in een ander automerk. Mazda is voor mij puur liefhebberij. Nostalgie. Een link naar het verleden, naar thuis.”

Hoe is de liefde voor Mazda ontstaan?

“Ik ben met het stuur in de hand geboren, zoals ze dat zeggen. Als kind zat de liefde voor auto’s er al in. In 1973 kocht mijn vader de eerste Mazda 1000. Die auto maakte een enorme indruk op mij. Je vaders auto is toch altijd de beste auto, nietwaar?”

“Vijftien jaar geleden ben ik op zoek gegaan naar dezelfde auto. Nadat ik een exemplaar had gevonden, heb ik de auto gerestaureerd en teruggebracht naar de staat van de eerste Mazda van mijn vader.”

“De Mazda 929 is een iets grotere auto. Een schitterend model met slechts 57.000 originele kilometers op de teller. Het was echt de zakenauto van toen. Het model is heel aansprekend, met dubbele koplampen en veel chroom in de grille. Thuis konden wij die ons niet veroorloven.”

Hoeveel kilometers rijd je?

“Met de Mazda’s tussen de 5.000 en 10.000 kilometer per jaar. Ik verdeel het een beetje, al rijd ik wel het vaakst in mijn MX-5 van bouwjaar 2000. Die heeft een fenomenale wegligging. Daar geniet ik van. De oudere Mazda’s hebben dat wat minder natuurlijk, maar dat is ook de charme van een klassieke auto.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“In mijn vrije tijd ben ik veel met de auto’s bezig. Ik heb mijzelf ook aangeleerd om te sleutelen aan de auto’s. De techniek is vrij eenvoudig, dus dat maakt het een stuk makkelijker. Bovendien zijn de modellen van Mazda altijd al heel betrouwbaar geweest.”

Mijn verzameling is overigens groter geweest. Ik ben de verzameling een beetje aan het terugschroeven. Elke auto heeft toch aandacht nodig en uiteindelijk kun je maar in één auto tegelijk rijden.”

Verder lees ik graag, maar daar kom ik weinig aan toe. En ik luister veel muziek, hoewel ik in de Mazda’s juist zónder muziek rijd. Dan geniet ik van het geluid en de beleving. In de Mazda 1000 en Mazda 929 zit trouwens niet eens een radio.”

Wat vind je belangrijk in een auto?

“Betrouwbaarheid en rijgedrag. Een auto moet voor mij een goede mix tussen sportiviteit en comfort bieden.”

Minpunt?

“De Mazda’s die ik heb, zijn wat aan de kleine kant. En ik ben zelf bijna twee meter lang. Nu is het mijn hobby, dus neem ik het voor lief. Maar anders zou dat wel een belemmering geweest zijn.”

Wat zeggen anderen over jouw auto(‘s)?

“Als ik ergens stop, komen mensen vaak een praatje maken. Dat is het leuke van auto’s die vroeger het straatbeeld bepaalden. Mensen reageren dan enthousiast, zoals ‘zo’n auto heb ik vroeger ook nog gehad’ of ‘mijn vader had vroeger zo’n auto’. Of zoiets van ‘doe er voorzichtig mee, hè!’

“Ik denk dat mensen meer binding hebben met een huis-, tuin- en keukenauto die ze kennen van vroeger, dan met een peperdure droomauto die voor niemand bereikbaar is.”

Iets unieks meegemaakt op autogebied?

“Een kennis kocht een tijd geleden een klassieke Mazda RX-7 uit 1979. Een origineel Nederlandse, uit het eerste jaar dat de sportcoupé in ons land geleverd werd. Dat bleek een voormalige demonstratieauto van de Mazda-importeur te zijn.”

“Al die demo’s hadden een kenteken dat begon met DX, gevolgd door twee cijfers en eindigend op PL. Hij heeft een zilveren RX-7 met kenteken DX-45-PL. Toen we samen op zoek gingen naar een klassieke Mazda RX-7 voor mijzelf, vonden we de DX-54-PL in dezelfde kleur! Die heb ik toen gekocht. Hoe mooi is dat!?”

Wat is jouw droomauto?

“Je hoort en leest wel eens geruchten dat de bloedmooie Mazda RX Vision Concept als Mazda RX-9 op de markt komt. Mocht dat ooit gebeuren, dan zou ik die graag willen hebben!”

Op de hoogte gehouden worden van nieuwe interviews met Mazda rijders en andere interessante artikelen? Schrijf je in en ontvang nieuws.

Delen via

Tags:   Mazda, Mazda RX-7, Mijn Mazda en Ik, MX-5

  • Stan Galaxia schreef:

    I love how well preserved those two Mazdas are. very nice condition and they look brand new. the style is still actually quite good. The new Mazdas are getting classy and these older ones do look classier than other Japanese cars from that time period.

  • Stefan Neuteboom schreef:

    Leuk verhaal!
    Ik ken Marco goed en hij is altijd goed voor zijn auto’s.

  • Emile Merkus schreef:

    Leuk verhaal van een echte liefhebber.
    Hoe mooi is dat. 😎

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *