Financieel, Verdieping 24-09-21 | 17 keer gezien

Prinsjesdag 2022: dit zijn de plannen voor de automobilist

Op Prinsjesdag presenteert het (demissionaire) kabinet traditiegetrouw de begrotingen en fiscale wetsvoorstellen voor het komende jaar. Ook nu zijn er weer allerlei zaken die de automobilist raken. We zetten hier de belangrijkste plannen voor 2022 op een rij.

Bijtelling elektrische auto omhoog

De bijtelling van elektrische auto’s wordt per 1 januari 2022 verhoogd van 12% naar 16%. Ook daalt het maximumbedrag waarover die 16% geldt naar: € 35.000. Als de auto duurder is, betaal je over de rest van het bedrag 22% bijtelling (normaal tarief zonder korting).

Geen paniek als je al in een elektrische auto van de zaak rijdt. De bijtelling wordt bepaald als de auto nieuw geregistreerd wordt en geldt voor de (lease)periode van maximaal 60 maanden.

BPM-tarieven omhoog

De Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) is volledig gebaseerd op CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer belasting wordt geheven. Doordat brandstofmotoren steeds milieuvriendelijker worden en de verkoop van elektrische auto’s in rap tempo toeneemt, dalen de BPM-inkomsten voor de overheid. Deze zogenoemde ‘autonome vergroening’ bedraagt ongeveer 2,3% per jaar.

Om de BPM-inkomsten op peil te houden, wordt de BPM voor nieuwe personenauto’s van 2022 t/m 2025 ieder jaar met 2,3% bijgesteld. Auto’s met nul uitstoot, dus alleen 100% elektrische en waterstofauto’s, zijn sowieso t/m 2024 vrijgesteld van BPM.

Meer en minder subsidie voor elektrische auto

Particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische auto willen aanschaffen, kunnen vanaf 3 januari 2022 bij de RVO weer subsidie aanvragen, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Het subsidiebedrag voor een nieuwe elektrische auto daalt van € 4.000 in 2021 naar € 3.350 in 2022. Echter trekt het kabinet € 90 miljoen extra uit voor de komende drie jaar – waarvan € 80 miljoen voor nieuwe elektrische auto’s en € 10 miljoen voor gebruikte – zodat meer mensen gebruik kunnen maken van de subsidieregeling. Het subsidiebedrag voor een gebruikte elektrische auto blijft met € 2.000 onveranderd.

EV-kopers kunnen subsidie aanvragen als de auto een minimale actieradius van 120 kilometer heeft en een (oorspronkelijke) nieuwprijs tussen de € 12.000 en € 45.000. Ook dient de auto bij een erkend autobedrijf te worden aangeschaft.

Nog niet definitief

De gepresenteerde fiscale voorstellen moeten eerst worden goedgekeurd door Eerste en Tweede Kamer. Bovengenoemde plannen zijn dus nog niet definitief en kunnen nog gewijzigd worden.