De derde dinsdag in september is dé dag waarop het kabinet alle plannen voor het komende jaar presenteert. Wat staat ons in 2025 te wachten? Wordt autobezit en autorijden duurder. Blijft elektrisch rijden aantrekkelijk? We zetten de belangrijkste punten op een rij!
Lasten eerlijk verdelen
Het kabinet hecht grote waarde aan mobiliteit, zo blijkt uit het regeerprogramma. “De komende decennia bestaat het wagenpark uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaat- en energiedoelen te halen en stikstofreductie te realiseren.”
Opbrengst van autobelasting
Het kabinet realiseert ook dat door de geleidelijke toename van elektrische auto’s de overheidsinkomsten zullen afnemen, terwijl het kabinet juist streeft naar een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn. Het kabinet wil in 2025 19,3 miljard ophalen bij de automobilist via de BPM op nieuwe voertuigen, motorrijtuigenbelasting en accijnzen. “Van de elektrische rijder wordt een eerlijke bijdrage gevraagd. En hierbij moet de bereikbaarheid in Nederland op orde blijven. De komende tijd gaan we op zoek naar een nieuwe toekomstbestendige balans tussen deze ontwikkelingen. In het eerste kwartaal van 2025 presenteren we hiervoor een plan voor een hervorming van de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid”, aldus het kabinet over de autobelasting voor 2025.
Geen SEPP in 2025
In dit plan werkt het kabinet verschillende opties uit, waarbij rekening gehouden zal worden met de afspraken over de hervorming van de autobelastingen en de daaraan gerelateerde CO2-reductie zoals opgenomen in het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan (HVP). Een belangrijk neveneffect: alle nieuwe aanschafsubsidies voor personenvoertuigen worden per 2025 stopgezet. De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren – kortweg SEPP – stopt dus in 2025. Is jouw SEPP-aanvraag in 2024 goedgekeurd, maar kan je de auto pas in 2025 op naam zetten in het kentekenregister? Dan is dat geen probleem, want dan krijg je alsnog subsidie. Ook de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) komt per 1 januari 2025 te vervallen.
Nieuwe tariefkorting wegenbelasting in 2026
Het kabinet wil snijden in de voorgenomen compensatie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor het extra accugewicht in schone elektrische auto’s, zo blijkt uit de Prinsjesdagstukken. Niet de benodigde 40 procent, maar slechts 25 procent mag van het voertuiggewicht worden afgetrokken en de correctie stopt ook nog eens een jaar eerder. Dit is een onaangename verrassing. De volledige MRB-compensatie tot en met 2030 was namelijk al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages waren zelfs al bekend. Nu betaal je nog helemaal geen motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In 2025 wordt dat een kwarttarief van het voertuiggewicht. Dat is weliswaar nog altijd 75 procent minder dan voor een benzineauto, maar door de lagere gewichtscompensatie voor de accu pakt de heffing toch hoger uit dan verwacht.
Accijns en BPM plug-in hybride
Het kabinet handhaaft de huidige korting op de brandstofaccijns nog een jaar langer en de jaarlijkse indexatie van de accijns is geschrapt. Dit loopt tot eind 2025. Er is op dit moment een speciale tabel voor het bepalen van de bpm bij plug-in hybride auto’s (PHEV’s). Deze tabel verdwijnt per 1 januari 2025 uit de wet. De reden hiervoor is dat de uitstoot van PHEV’s tegenwoordig steeds nauwkeuriger kan worden bepaald. Voor auto’s met een oude typegoedkeuring is dit goed nieuws: voor deze auto’s wordt de bpm waarschijnlijk wat lager dan nu. Voor auto’s met een nieuwe typegoedkeuring is de verwachting dat deze in de nieuwe situatie niet slechter af zijn.
Snelheid naar 130 km/u
Nog een interessante ontwikkeling. De maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan – verhoogd naar 130 kilometer per uur. Verder komt het kabinet nog in 2024 met een actieagenda Auto. In die actieagenda gaat het kabinet in op onder meer de aanpak voor 130 kilometer per uur en het – op een veilige en verantwoorde manier – inspelen op technologische en autonome ontwikkelingen, zoals de opmars van de elektrische (vracht)auto en verdere digitalisering en automatisering.
Wegwerkzaamheden
Als automobilist is een update over wegwerkzaamheden ook handig om te weten. De 17 gepauzeerde aanlegprojecten (bijvoorbeeld A1/A30 (Barneveld Oost), A67 (Leenderheide–Geldrop), Volkerak- en Kreekraksluizen, vaarweg IJsselmeer–Meppel) worden, bij voldoende personeel, beschikbare maatregelen voor vergunningsruimte en financiële middelen, gefaseerd opgepakt. Van alle gepauzeerde projecten wordt een analyse gemaakt van de benodigde vergunningsruimte, financiële middelen en personeel, waarna al dan niet wordt begonnen met het opstarten van een paar van de projecten.
Kijk hier om meer weten te komen over elektrisch rijden?