Schone dieselauto nodig voor klimaatdoelen? Mazda Skyactiv-X biedt oplossing
Verschillende marktpartijen waaronder BOVAG, ACEA en TNO benadrukken dat schone dieselmotoren hard nodig zijn om klimaatdoelen te halen. Het elektrificeren van het complete wagenpark zal nog lang duren en de nieuwste diesels hebben een zeer geringe uitstoot. Maar dat geldt in nog grotere mate voor de nieuwe Skyactiv-X motor van Mazda in de Mazda3 en Mazda CX-30, die nog schoner is dankzij de combinatie van benzine- en dieseltechniek.
Emissievrije mobiliteit is de toekomst, dat staat vast. Maar naar verwachting is in 2030 ‘slechts’ 20% van alle auto’s in Nederland elektrisch aangedreven. Verschillende organisaties waaronder BOVAG, RAI Vereniging, ACEA en TNO waarschuwen daarom voor demonisering van de dieselauto, omdat die nodig is voor het behalen van klimaatdoelen.
De modernste dieselmotoren blijken in de praktijk namelijk uitzonderlijk schoon en kunnen op korte termijn een grote bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. “En als deze dieselauto’s straks gangbaar zijn in het verkeer, is ook het probleem met stikstofoxiden in de binnensteden opgelost”, benadrukte TNO-onderzoeker Norbert Ligterink op de nationale radio.
In ons land is er alleen één probleem. Nederlanders hebben aanzienlijk minder interesse in een dieselauto dan andere Europeanen. Uit onderzoek blijkt dat 8 op de 10 Nederlandse automobilisten nooit meer een diesel zal aanschaffen, ten opzichte van het Europese gemiddelde van 6 op de 10.
Die stemming is te zien in de Nederlandse verkoopstatistieken. Nergens in de EU worden zo weinig nieuwe dieselauto’s verkocht als in Nederland. Wij zijn het enige land waar het dieselaandeel in de nieuwverkoop minder dan 20% bedraagt, blijkt uit cijfers van het CBS en Eurostat.
Mazda Skyactiv-X
Mazda heeft een mooi alternatief. De nieuwe Skyactiv-X motor is een unieke 2,0-liter benzinemotor die gebruikmaakt van dieseltechniek. Het is ’s werelds eerste commerciële benzinemotor die de vonkontsteking van een benzinemotor combineert met de compressie-ontsteking van een diesel.
De Skyactiv-X motor biedt het beste van twee werelden. Met een vermogen van 180 pk en 224 Nm koppel staat de motor garant voor krachtige prestaties, terwijl het brandstofverbruik vergelijkbaar is met dat van een zuinige dieselmotor. Zo laat de nieuwe Mazda3 2.0 Skyactiv-X met handgeschakelde versnellingsbak een verbruik en CO2-uitstoot van slechts 4,3 l/100 km en 96 g/km noteren.
Euro 6d
Dat niet alleen. De Skyactiv-X motor is ook schoner dan de nieuwste dieselmotoren conform de Euro 6d-TEMP-emissienorm. Dankzij geavanceerde filters en techniek voor uitlaatgasreiniging voldoen deze nieuwe generatie dieselmotoren ruimschoots aan de Europese uitstootnorm van 80 milligram NOx per kilometer. Tien jaar geleden werden nog waarden van 500 milligram NOx gemeten.
De Euro 6d-TEMP-emissienorm (temporary) is verplicht voor alle nieuwe auto’s die na 1 september 2019 verkocht worden. De Skyactiv-X motor is zelfs een van de weinige benzinemotoren die nu al voldoet aan de definitieve, verder aangescherpte Euro 6d-emissienorm, die vanaf 1 januari 2021 definitief van kracht is. Overigens was Mazda een jaar geleden al klaar voor de toekomst: sinds mei 2018 voldoen alle nieuwe dieselmodellen van Mazda aan de Euro 6d-TEMP-norm.