Subsidiepot nieuwe elektrische auto’s leeg voor 2020: wat nu?
De beschikbare subsidie voor particulieren voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, is voor dit jaar al vergeven. De pot met 10 miljoen euro was binnen negen dagen al leeg. Maar wat als je net te laat was met je subsidieaanvraag of in 2020 nog een elektrische auto wilt aanschaffen? We leggen het hier uit.
Hoe zit het ook alweer?
Particulieren kunnen sinds 1 juli 2020 bij de RVO subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Het gaat om een bedrag van € 4.000 bij koop van een nieuwe en € 2.000 voor een gebruikte elektrische auto. Bovendien geldt deze subsidie ook bij private lease. In dat geval geldt een maandelijks bijdrage van de staat ter grootte van € 83 per maand voor een periode van 48 maanden.
De elektrische auto moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een minimale actieradius van 120 km en een (oorspronkelijke) nieuwprijs tussen de € 12.000 en € 45.000, zoals de nieuwe Mazda MX-30. Ook dient de auto bij een erkend autobedrijf te worden aangeschaft.
Massale aanvraag
Het subsidiebudget voor 2020 bedraagt in totaal 17,2 miljoen euro, waarvan 10 miljoen voor nieuwe auto’s (2.500 stuks) en 7,2 miljoen voor gebruikte auto’s (3.600 stuks).
De subsidieaanvraag voor gebruikte elektrische auto’s loopt niet zo hard, maar de subsidiepot voor nieuwe auto’s was binnen negen dagen al leeg! Althans, binnen die tijd werd het maximum van 2.500 subsidieaanvragen overschreden.
Wat nu?
Als je net buiten de boot viel met je subsidieaanvraag voor 2020, dan kon je tot en met 29 oktober 2020 nog steeds gewoon subsidie aanvragen. Alleen wordt de aanvraag dan doorgeschoven naar 2021.
Aanvragen die ná 29 oktober 2020 worden ingediend, worden afgewezen en niet doorgeschoven naar volgend jaar. In januari 2021 is het resterende deel van het 2021-budget weer beschikbaar. Om daarvoor in aanmerking te komen, moet de koop- of leaseovereenkomst wel in 2021 gesloten zijn.
Voor 2021 gelden dezelfde voorwaarden voor de subsidieaanvraag als in 2020. Bovendien is het budget voor nieuwe elektrische auto’s verhoogd naar 14,4 miljoen euro, genoeg voor 3.600 aanvragen. Echter is voor 2021 nog slechts 2 miljoen euro aan budget beschikbaar. Ofwel voldoende voor 500 aanvragen.
LEES OOK: Waarom elektrisch rijden een interessante keuze is
Wat als mijn aanvraag wordt doorgeschoven?
Als je de subsidieaanvraag vóór 30 oktober 2020 hebt ingediend, wordt deze doorgeschoven naar 2021 en moet je langer wachten op de subsidietoezegging. De aanvraag wordt vanaf 4 januari 2021 in behandeling genomen en alleen goedgekeurd als er nog voldoende budget beschikbaar is.
Als je op of na 4 januari 2021 een subsidieaanvraag indient, kom je in aanmerking als de aanvraag voldoet aan de voorwaarden en zolang het budget van 2021 toereikend is. Voor subsidie in 2021 komen alleen koop- of private leaseovereenkomsten in aanmerking die zijn afgesloten op of na 1 januari 2021. Aangezien in 2021 nog voldoende subsidie beschikbaar is voor circa 500 nieuwe elektrische auto’s, is de verwachting dat ook deze pot binnen enkele dagen al leeg is.
Geen voorschot
Ook goed om te weten: de subsidie wordt pas uitbetaald als de auto geleverd is, op naam is gesteld van de subsidieontvanger en van de RVO een bevestiging is ontvangen. Er wordt geen voorschot uitbetaald.
De subsidie staat dus los van het feit of de auto in jouw budget past. Het is geen korting op de auto, maar een extraatje dat je achteraf ontvangt. Het subsidiebedrag wordt altijd aan de particulier uitbetaald, nooit aan een (auto)bedrijf. Het is overigens wel mogelijk om een autobedrijf te machtigen om de subsidieaanvraag voor je te doen. Dit kan met het formulier machtiging intermediair subsidies.
Het subsidiebudget voor 2022 wordt in 2021 bekend gemaakt door het ministerie van Financiën. Het is al wel bekend dat het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 daalt naar € 3.700 en stapsgewijs wordt afgebouwd tot € 2.550 in 2025. Het subsidiebedrag van € 2.000 voor gebruikte elektrische auto’s blijft de komende jaren onveranderd.