Vijf dingen die je moet weten over de nieuwe Skyactiv-X motor van Mazda
De verbrandingsmotor bestaat al meer dan honderd jaar. Je zou wellicht denken dan de techniek inmiddels wel is uitontwikkeld, maar nee. De ingenieurs van Mazda bewijzen dat er nog heel veel te winnen valt en ontwikkelden een benzinemotor met de kracht en efficiency van een dieselmotor: de Skyactiv-X. Lees hier vijf dingen die je moet weten over deze revolutionaire motor.
-
Compressie-ontsteking
De Skyactiv-X motor is een benzinemotor met compressie-ontsteking. Dat betekent dat het brandstofmengsel ontbrandt door de zeer hoge compressie in de verbrandingskamers, net als bij een dieselmotor. Bij een conventionele benzinemotor zorgt een vonk van de bougie voor de ontsteking van het brandstofmengsel. De Skyactiv-X motor heeft ook bougies, maar die werken slechts in beperkte mate mee.
-
Soepel, verfijnd en krachtig
De eigenschappen van benzine werken niet in het voordeel van compressie-ontsteking, maar er kleven wel veel voordelen aan. Diverse autofabrikanten ontwikkelden in het verleden ook een benzinemotor met compressie-ontsteking, maar geen daarvan werd in productie genomen.
De Skyactiv-X motor van Mazda is het resultaat van ruim dertig jaar ontwikkeling en ’s werelds eerste benzinemotor met compressie-ontsteking die je straks wel gewoon kunt kopen. De krachtbron is uitermate soepel, verfijnd en krachtig en wordt gezien als een revolutie op het gebied van benzinetechniek.
-
Het beste van twee werelden
De 2,0-liter Skyactiv-X combineert de voordelen van een benzine- en dieselmotor. De viercilinder biedt de kracht van een 2.5 Skyactiv-G benzinemotor en de zuinigheid van een 1.5 Skyactiv-D dieselmotor. Het hoge koppel zorgt voor veel souplesse en een krachtige acceleratie, terwijl het uitzonderlijk gunstige brandstofverbruik circa 20% lager uitvalt ten opzichte van de huidige 2.0 Skyactiv-G.
-
Dynamische rijkwaliteiten
Dankzij het lineaire vermogensafgifte en de dynamische prestaties speelt de Skyactiv-X ook een rol in de verdere ontwikkeling van het ‘premium’-gevoel van Mazda. De revolutionaire benzinemotor en het splinternieuwe platform van de Mazda3 – het eerste model dat met de 2.0 Skyactiv-X op de markt komt – zorgen samen voor een hoge mate van verfijning en stilte die hoort bij een luxe auto uit een hogere prijsklasse. Uiteraard gaan die eigenschappen gepaard met de dynamische rijkwaliteiten die kenmerkend zijn voor Mazda.
-
Doorzettingsvermogen
De Skyactiv-X is het bewijs van het enorme doorzettingsvermogen van de ingenieurs. De komst van hybrides en volledig elektrische modellen is door Mazda al aangekondigd, maar in plaats van een elektromotor te koppelen aan een ‘oude’ benzinemotor, zijn de technici gebrand om de benzinemotor maximaal te benutten. Waar andere fabrikanten al lang hadden opgegeven, verlegt Mazda de grenzen met nieuwe technologie.
De nieuwe Mazda3 met Skyactiv-X motor wordt eind dit jaar in Nederland verwacht. Op de hoogte blijven van al het nieuws? Schrijf je hier in.