Nieuws 31-01-19 | 3179 keer gezien

Genieten van het rijden en toch uitgerust aankomen?

Cockpit nieuwe Mazda2 De nieuwe Mazda3 is om jou heen ontworpen.

Het kan!

Een van de afleidingen tijdens het autorijden is ‘cognitieve afleiding’. Dit houdt in dat de aandacht van de bestuurder te lang wordt afgeleid van de weg als hij of zij moeite heeft met het begrijpen van de informatiedisplays in de auto. Je kan je vast wel een moment herinneren dat er ineens een lampje in de auto ging branden en dat je je afvroeg ‘waar is dat lampje eigenlijk voor?’

Je bent onbewust tijdens het rijden veel tijd en energie kwijt met het snappen van je auto. Deze energie is verloren en dat is zonde.

Zo dachten de ingenieurs bij Mazda er wel over. Zij zijn gaan onderzoeken hoe deze cognitieve afleiding verminderd kan worden en dat hebben ze gedaan in de nieuwe Mazda3. Een van de punten die is aangepast is de meterset.

De informatie in de middelste teller wordt weergegeven door een 7-inch TFT LCD-kleurenscherm die naast snelheidsmeter ook dient als het eerste punt waar waarschuwingen op worden weergegeven. Dit zijn waarschuwingen met informatie die van cruciaal belang zijn voor de veiligheid. Dit is in een oogopslag te zien waardoor je geen tijd kwijt bent met snappen wat het eigenlijk betekent. Dit scheelt energie en verminderd je cognitieve afleiding.

De nieuwe Mazda3 is ook voorzien van de nieuwste versie van Mazda’s Human Machine Interface (HMI) waarmee de bestuurder de auto via intuïtieve handelingen kan besturen. Dat houd in: zonder enige aarzeling. Duidelijke, simpele symbolen, logische schakelaars die met de eerste handeling doen wat er van de schakelaar verwacht wordt. Hoe je verwacht dat het werkt, zo werkt het ook. Geen aarzelingen bij het besturen en gebruiken van je auto. Dit wordt ook versterkt door het Active Driving Display met voorruitprojectie maar ook door andere factoren zoals de patronen van geluidswaarschuwingen.

Ook zijn alle displays (tellerset, Active Driving Display en het 8,8 inch centrale display) voorzien van dezelfde vormgeving en lettertype. Hierdoor is het prettig om te schakelen tussen de verschillende displays en krijg je niet constant nieuwe prikkels uit het interieur van je auto.

Maar waarom dit alles dan?

Het doel was om een auto te ontwikkelen die rijplezier uitstraalt, maar waarbij je uitgerust op je bestemming komt. Als knoppen zitten waar je ze verwacht, alles voelt zoals je hoopt en je de auto bestuurt zoals je hem het fijnst vind, dan is elke rit een feest en voelt alles natuurlijk en aangenaam aan. Menscentrisch design op z’n best.

Benieuwd geworden naar de nieuwe Mazda3? Boek dan een proefrit, of kijk op de website voor alle informatie.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *